Gå til innhold
  • 0

Generelt om fortom


hekke70

Spørsmål

Hei, har plukket opp fluestangen som ble lagt til side for 10 år siden da etter et knapt års med fisking som 14 åring og jeg er derfor ganske grønn. Heldigvis sier mye seg selv og det er mye god info på nettet så har fått rigget opp snellen med ny line og begynt trening på plenen. Så kommer spørsmålet- hva slags fortom, og ikke minst hvordan skal jeg bygge den opp? Hovedsaklig tiltenkt ørretfiske i Nordmarka

 

Bakgrunnen for spørsmålet er at jeg ikke syntes mitt nåværende oppsett fungerer, samt at det er mange sprikende forklaringer på hvordan det gjøres her. For øyeblikket bruker jeg #5 Loop xcact flyesnøre som ikke var loopet så jeg har festet på en nylon microloop på enden av denne (RMoser str trout). Så trodde jeg at jeg hadde skutt gullfuglen når jeg fant Airflo polyleader dry float 5ft i butiken og trodde det skulle holde. Etter testing og lesing skjønte jeg at det ikke fungerte å feste fluen på tuppen av denne. Jeg gikk deretter til innkjøp av spissmaterialet 0.16/4x som jeg har skjøtet på slik at poly+spiss nå er 1,5x stangens lengde.

 

I kast syntes jeg line og poly har en fin bukt, men det dør helt ut når fortommen skal rulle ut, jeg har en liten anelse om at det har noe med at jeg har på en for stor flue - str 10 med tanke på å se den lettere ved trening, evt at det er noe galt med mitt snøreoppsett?

 

Om noen i samme slengen også ønsker å forklare forskjellen på mm og tallX i fortomspisser hadde det vært supert!

 

Hadde satt pris på alle tilbakemeldinger og synspunkter.

 

EDIT: Dårlig utrulling skyldes nok også dårlig kasteteknikk. Er mest opptatt av innspill rundt hvordan dere bygger opp fortommen :)

Endret av hekke70
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

  • 0

Takk for svar!

 

Dårlig utrulling kan nok også i stor grad tilskrives kasteteknikk. Jeg har nå byttet ut polyleader siden det så ut som kastet døde med en gang poly var utstrukket, kan det ha noe med lengden på den å gjøre? Satt på en ferdigtapert 9ft 0,16 og tenker at jeg kan skjøte på spisser på den ut ifra behov slik du skriver - for meg virker .16 og .14 mest aktuelt for marka. Syntes allerede det var noen forbedringer i kastet!

 

Fungerer ferdigtapert med 1 til 2 skjøter like godt som "ekspert-fortommene" hvor alt er skjøtet manuelt eller blir det mest smak og behag?

 

Mulig det er et dumt oppfølgningsspørsmål men hvorfor da både mm og x beskrivelse - har det en funksjon eller er det kun sånn det har utviklet seg?

Vet ikke hvorfor det er sånn. Men det er vel x'n som er navnet på "størrelsen". så spesifiseres tykkelsen. Soldarini f.eks har 3x i 0,18 og 4x i 0,16. Mens guideline har 3x i 0,20 og 4x i 0,18 om jeg husker riktig.

Har lagt merke til at 6x nesten alltid ligger rundt 0,12 og 7x rundt 0,10 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

For øyeblikket bruker jeg #5 Loop xcact flyesnøre som ikke var loopet så jeg har festet på en nylon microloop på enden av denne (RMoser str trout). Så trodde jeg at jeg hadde skutt gullfuglen når jeg fant Airflo polyleader dry float 5ft i butiken og trodde det skulle holde. Etter testing og lesing skjønte jeg at det ikke fungerte å feste fluen på tuppen av denne. Jeg gikk deretter til innkjøp av spissmaterialet 0.16/4x som jeg har skjøtet på slik at poly+spiss nå er 1,5x stangens lengde.

 

 

Polyleader + spiss funker, men du har kjøpt en som nok er for kort (5 fot) - da blir den utaperte spissen din i så fall nesten dobbelt så lang som polyleaderen.  Kjøp deg en polyleader på 9 eller 12 fot, slik at du får redusert lengden på spissen.  Alternativt kan du kjøpe deg en ferdigtapert mono fortom - med spiss på rundt 0.20 - hvor du setter på en halv meter 0.18 og en knapp meter 0.16 spiss.  Funker også greit å droppe mellomtaperinga på 0.18, og gå direkte til 0.16.

 

Tallene foran X-ene sier noe om tykkelse, hvor høyere tall betyr tynnere tykkelse.  7X = 0,10mm og 3x = 0,20mm.  Ca.

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Takk for svar!

 

Dårlig utrulling kan nok også i stor grad tilskrives kasteteknikk. Jeg har nå byttet ut polyleader siden det så ut som kastet døde med en gang poly var utstrukket, kan det ha noe med lengden på den å gjøre? Satt på en ferdigtapert 9ft 0,16 og tenker at jeg kan skjøte på spisser på den ut ifra behov slik du skriver - for meg virker .16 og .14 mest aktuelt for marka. Syntes allerede det var noen forbedringer i kastet!

 

Fungerer ferdigtapert med 1 til 2 skjøter like godt som "ekspert-fortommene" hvor alt er skjøtet manuelt eller blir det mest smak og behag?

 

Mulig det er et dumt oppfølgningsspørsmål men hvorfor da både mm og x beskrivelse - har det en funksjon eller er det kun sånn det har utviklet seg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...