Gå til innhold

Fluefiske (400gr+) i Stavanger/Sandnes/Høg-Jæren


Jan Ingvar

Anbefalte innlegg

Er nytt medlem på Fluefiskesiden.

Er forøvrig gammel fluefisker født på ny, og engasjementet er større enn aldri før.

 

Har fisket en del rundt Dyrsnes i Store Stokkavann gjennom sommeren, som etter mitt syn må være et av Rogalands beste ørretvann, både hva gjelder størrelse på fisk (opp mot 5kg), men også omgivelser/natur. At dette vannet ligger kun ca 5 min kjøring fra Stavanger sentrum, men ikke brukes av flere fiskere, er for meg et mysterium... :huh:  Eneste minuset med Store Stokkavann er dessverre vegetasjon helt ned til vannkanten, så kastemulighetene fra land er svært begrenset. (Mulig at dette er årsaken til at ikke flere bruker dette vannet...)

Har til nå prøvd meg en gang med vadebuksa, og vurderer nå anskaffelse av bellyboat som det neste aktuelle i dette vannet (er vel egentlig belly som er det beste alternativet i dette vannet tror jeg). Men har gjennom sommeren aldri registrert verken bellyboat'ere eller landfiskere, for den saks skyld...

 

Har også prøvd meg i Liavatnet/Imsvatnet, som byr på gode kasteforhold fra land, i osen fra Straumtjørna. Omgivelsene her er jo også som tatt ut av et glansbilde!!

Her vet jeg ikke hvilke størrelser som lurer under vannskorpa, men jeg vet hvertfall av erfaring at det finnes fisk på minst 430gr  ^_^  Håpet er da at også kiloen finnes her...

Minuset med dette vannet er at det tar ca 15-20 min til fots gjennom skog og ulendt terreng, og med beitende kyr/okser som man må forsere underveis.

 

Har også vært en tur i Skjelbreidtjernet, men det virket til å være håpløst overbefolket og det kokte bokstavelig talt med bitevillig ørret i størrelsen 100-200gr. Har ennå ikke fått prøvd meg med fluestanga i osen der, så jeg vet ikke om det finnes fisk verdt anstrengelsen.

 

Er det andre som har erfaringer fra vann i Stavanger/Sandnes/Høg-Jæren som byr på fin fisk og kastemuligheter fra land (evt gode vadeforhold)? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...