Gå til innhold

15 fot - hvilken bør jeg ha?


Bjørn Rune

Anbefalte innlegg

Klar over at det ikke er mulig å anbefale stang jeg kommer til å bli fornøyd med over nettet, men tenkte å få igang en liten meningsutveksling allikevel.

Har nå gått gjennom flere 15 fotere uten å finne wow-opplevelsen, og å kjøpe meg gjennom haugevis med stenger blir fort dyrt.

Scott T3h kl10 - for kraftig klinge, mye luftmotstand og fikk den ikke til å slå over og virkelig sende snøret ut. Prøvd alt fra 39 til 46 gram, også skagit.

Sage One - følte den ble for seig, om det er en forståelig beskrivelse. Mye linevekter forsøkt der også.

Sage TCX - den jeg har nå. Trodde dette skulle bli kanonen jeg leter etter, da jeg har tcx som switch i kl.7 og 12'6 kl.7. Disse stengene må være det morsomste jeg har kastet og fisket med, helt ekstremt og passer min stil meget godt. Så kom 15 foteren, og den mangler definitivt trøkket og råskapen til de kortere modellene, føler jeg får lite hjelp av stanga i kastet.. Må trykke på selv, og det blir slitsomt i lengden. Har prøvd GL 3D, powertapere og scandi versitip samt skagit. 700grain Rio scandi går definitivt best, har 750grain skagit og det begynner å bli skummelt tungt, men langt går det jo.

Kompis tok fram sin 15' sage G3, den brune, og den slynget ut snøre med mye større autoritet med MYE mindre kraftbruk. Den er forøvrig 20 år gammel..? Er det noe feil med TCX'n? Produksjonsfeil? Hørt så mye bra om den, men kjenner ikke helt igjen beskrivelsene av denne som en god stang.

Hardy Zenith 15'1 - Denne fikk jeg kun prøvd på en demo, satt opp av hardy representanten, og den virket virkelig bra. Er den virkelig så mye bedre enn tcx?

Ikke fornøyd med TCX'n altså, forslag til hva som muligens kan avløse denne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hei Bjørn Rune,

 

ser ut som vi titter litt etter det samme.

 

I påvente av tilbakemelding fra Sternaucher, så sier en jeg har fisket litt med tidligere at LTS across er kastekanon, som du også kan fiske  og ikke minst, kjøre fiske godt på(også i vind..). mao en bra stang for Juni og store elver ala Namsen(hvor jeg er nå:-))

 

 

Men som sagt, kun en mening av mange...ehhh her inne..uuttalte..:-)

 

thight lines

 

BC

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foretrakk tcx'n over One, men kanskje den er litt sær på klumpvekt og ble overlinet?

Har hørt mye lovord om lts across, men redd den er mer for lengre liner?

For min del må stanga kunne håndtere kortere klumper, også skagit.

Beste hadde selvfølgelig vært å kunne prøve en håndfull stenger, men hvem har den luksusen. Får banne litt i kirka og høre på andre sine anbefalinger isteden, mange her som har prøvd mye som man kan høste erfaringer fra.

Var også inne på tanken med en GL lxi, hørt mye bra om denne serien og kanskje spesielt forgjengeren lecie.

Hadde tidligere en lpxe som føltes helt grei, men som etter mitt syn manglet det lille ekstra. Kanskje dette kom seg med lxi serien.

Mye enklere før. En stang, en line, en flue - få fisk. Nå er det blitt en jungel av utstyr og sammensetninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

LTS Across er en bra stang, men alt for kraftig til mitt bruk. Og jeg fisker med One hele sesongen. Synes tendensen mot tyngre klumper, 45 + tar bort fiskegleden. Gå for One, jeg har også en 8136 som er perfekt for lett fiske i større elver :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er i Namsen nå, og har bokstavelig talt kommet til kort i vinden...Så behovet for noe som kan "skjære gjennom" og kaste langt har blitt veldig tydelig..særlig siden jeg har ambisjoner om å komme tilbake neste år..men enig i at tungt utstyr "drar litt ned"..

 

Men er ikke Hardy sintrix en "kvikk og lett" stang..?

 

For ordens skyld har jeg gått med en Winston 14 8/9, med både skagit og speysnører, så det er god mulig det ligger en liten "brukerfeil" her også... ;)

 

Er forøvrig enig med Bjørn Rune, det var litt enklere når utvalget (og lommeboka) var mindre..har likevel ikke lyst til å legge mange lapper på bordet uten mulighet for å teste..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallais. Jeg er guideline forhandler og svarer på noen av spørsmålene over rettet mot det.    
LXI serien har helt klart fått seg et løft fra Lecie serien og betraktelig råerer i aksjonen enn lpxe. LxI har en mye dypere aksjon og strammere tupp enn lecie. Lecien blir som en stiv kjepp iforhold. Lxi er samtidig en rask aksjon som sparker godt spessielt for de litt kortere bevegelsene. 
Igår kastet jeg derimot noen kast på 56 meter med lecien overhode så noe punch var det i stanga ;) 

Across har en aksjon veldig lik guideline sin reaction. Til det tyngre synkelinefisket å kastere som har evne til å dra litt mere igjennom kastet vil utnytte disse stengerne maksimalt å kjenne hva de er god for ;) 
Hvorfor mener du den er for lengere klumper bjørn rune ? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble veldig imponert over hardy zenith sintrix, lett og rask stang med mye kraftreserver. Prøvde også hardy jet i div lengder, men for meg var zenith overlegen.

Ang linelengder på across er ikke det med lengre klumper noe jeg påstår, mer ment som et spørsmål da de(n) jeg vet som har denne bruker det. Om den også duger til kortere klumper og skagit gjør den isåfall mye mer attraktiv for meg. Ønsker en 15 foter som kaster såvel s3-5-7 såvel som skagit.

Trenger jeg ikke kaste langt eller været tillater det går jeg heller ned på stang og snøreklasse, trenger ikke en 15 foter som gjør det samme som en 12'6/14'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Alright, like I promised here my report on the 15' LTS Across vs 15' SAGE Method. 

 

 

I casted both rods with the LTS 3-S lines H/1/3 and 1/3/5, and the LTS Speedline in F/S1, all in 48g and around 13m I think. That should be about the ideal casting weight for the Across according to the guys at LTS (46-48) and quite heavy for the SAGE according to what they told me (42g!). 

 

 

I casted the rods two days about 1,5hrs, maybe 2 each time and switched back and forth with the lines many times. I think that's also pretty much how long it takes to get to know the rods well enough to be able to compare. People say rods have different tempos and I believe in that. And it takes a while to pick up the rod's tempo instead of trying to force your own onto the rod. 

 

 

Well anyways, the Method is the better rod. And shoot me for that if you have to... I could add “…in my opinion” but I honestly feel I’m being totally objective. And I really wanted to like the Across better because I already have the 14' Method and rather wanted a different rod, partly because I still don't like the red color. And the Across in grey is just gorgeous! But apart from that there is just no point where the Across performs better. That's not saying that it isn't a close race. Distance-wise for me the performance was almost identical and I guess 1m up or down won't make a difference in real life fishing (although that meter would also go to the Method). Especially since both rods cast far. 

 

 

The big points in my book were that the Across feels heavier during the fishing and that the Method has in fact more lifting power. I think both is actually connected and the reason is the strong and heavy tip and softer butt of the Across. Trond explains himself why that's a good thing for casting even if it feels a bit heavier. I agree that if you tend to use a bit more upper hand in your casting then the Across works a lot better for you. In fact I felt that it actually wants it for long casts. (While it gets you nowhere with the Method.) But the downside is that you really start to feel the weight in the tip after a short while. And then secondly, because the butt section is softer (=rod loads deeper) on the Across it’s more struggle to lift sinking lines out of the water. The Method has a softer tip and all the power at the butt section which makes lifting heavy lines a breeze. Here is probably where you immediately feel the biggest difference between the rods.

 

 

The same reason also makes the Method feel more powerful. Each of the lines, no matter which one, felt lighter on the Method than on the Across. The complete opposite to what I expected! There aren’t too many reasons but if you ever feel like casting a 50+g Scandi shooting head I’d pick the Method before the Across.

 

 

Correct me if I’m wrong but the Across was designed to deliver huge distance for everybody. No doubt LTS has achieved that! But it comes at a cost when it comes to actual fishing. With clean technique in place the Method fishes more effortless while at the same time outperforms (if slightly) on all levels as well. On top of that, the smooth, clean cut tracking that Sage attributes to their Konnetic technology is a whole other story. Both the 14’ and 15’ Methods feel more accurate than any other rod I ever casted.   

 

 

Btw, if you live in Bergen just drop me a line and you can try both rods.

 

 

I hope many people will now come in and tell me why the Across is really the better rod because I actually have one for sale… ;-)

Endret av Sterntaucher
  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Jeg har forstått det slik at forumet går nå over i lesemodus i fremtiden. Og i den forbindelse kan jeg rett og slett ikke la dette innlegget stå ubesvart sterntaucher. Moderatorer får gjerne slette innlegget mitt her om det føles for kvasst i avslutningen;) 
Sterntaucher : Alt du sier her er rett og slett bare feil. Du sier at methoden har mere lifting power enn across grunnet en stiv og kraftig bunndel og slapp tupp. Dette er rett og slett bare feil. Uansett hvordan du snur og vender på det, personlige preferanser eller ei. Stemmer ikke dette. En bløt tupp, slik du finner i methoden er en håpløs synkeline stang. Mot across som har en mye kraftigere toppdel. Slike stenger kan ofte føles litt tunge, men til å dra snøret opp av vannet med slår disse aksjonene alt annet. Det er rett og slett den kraftige tuppen som gjør at lina kommer med det samme du starter innkastet. Å jo kraftigere tuppen er, jo tyngre vil stanga føles og mange vil også si at slike stenger føles litt topptunge og det stemmer. Men desto bedre er de nettop til å løfte tunge synkeliner. Det er bare å tenke teoretisk på det så vil man skjønne hvorfor. En bløt tupp vil bli hengende etter straks du starter innkastet, tuppen vil gi seg, som igjen gjør at det tar lengere tid å få lina opp av vannet. Når du kommer i kontakt med bunndelen, så kommer lina, men da er du allerede halveis i innkastet og begynner få veldig dårlig tid. I motsetning om man tenker en tupp som er så kraftig at den ikke gir seg en brøkdel i det du starter innkastet, du vil få lina opp av vannet mye tidligere i innkastet og gi deg mye bedre tid i selve kastet. Across har her det jeg vil kalle egenskapen som en synkelinestang skal ha. 
At noen liker method bedre enn across har jeg ingenting å si på. Noen liker dattera og andre mora eller no der. Men når du spesifikt nevner lifting power skjønner jeg absolutt ingenting sterntaucher. 
Jeg selger verken across eller method, så betraktningene her er rent objektive. Men synkelinefiske og synkeline stenger er noe jeg bruker ekstremt mye tid med ;) og rett skal være rett. ring med gjerne om noen føler for å diskutere dette eller kaste noen virkelige tunge synkeliner til sommeren i alta skal jeg vise i praksis hva jeg mener. 94144961. god jul :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte begge to (across & method) og må si meg enig i det du skriver Ørjan. Er det snakk om tunge synkeliner så er nok across det beste valget. Suveren styrke i løftet. To særdeles gode stenger begge to, men til løfting av synk er det at du får spent ryggen og bunnen av stanga tidlig det mest ideelle mener jeg. Dermed favoriserer dette across og andre stenger med lik oppbygning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, er i markedet etter en god 15 foter, allerhelst en Method. Liker ikke trenden med kraftige "topptunge" stenger som skal ha klumper rundt 50 gram. Hvis Methoden trives med 42-43 gram hadde det vært perfekt. Det lå en Method 15 for salg nylig, men finner ikke annonsen igjen, ble kanskje solgt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen,

Nei, desverre. Hadde en slik tidligere som jeg solgte for 1000 nok. Nå har jeg en z axis og en tcr. Må være ærlig å si at jeg hverken er mer lykkelig eller kaster lengre med disse. Alderen tynger og det hjelper ikke på vinterdeperesjonen at fiskekompisen har vært to uker på NZ med daglige bilder av hærlighetene på fb.

Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hi Ørjan!

I don't mind that you disagree with me. And if you can help me to fish in Alta then I'll certainly come and we can discuss on the water! :-)

As a wrote I casted the rods side by side with identical lines (1/3/5) for a long time and I'm surprised that somebody else who has both rods wouldn't feel the same way. Maybe it's technique...

What I think is that it's not the tip of the rod that lifts the line out of the water but the lower 2/3. The tip would never be strong enough for that anyways. Same as with the casting.

By the way, I still have my Across for sale if anybody starts thinking about the June fishing already.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei vi er så uenig her at jeg trur ikke det er verdt videre diskusjon Sterntaucher ;) 
Tuppen er helt avgjørende, blir den for slapp kommer du ikke i kontakt med bunndelen før halveis i innkastet. En stram/stiv tupp vil ikke av seg sjøl løfte lina opp av vannet. Men den vil aktivere bunndelen mye tidligere i innkastet, slik at du har mulighet å få lina opp av vannet tidligere. 
Men du virker grundig i stangtesten. Hadde vært kult å fått høre en test på f.eksempel loop cross1 og guideline reaction mot methoden og acrossen. Hadde du fått til det ? :) 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Even though it's unlikely that I will convince you or that you will convince me it's still good to have the discussion here so other people can read it and make up their own mind (and theories). :-)

The Across is quite a deep rod. Now to pull the line of out the water you have to bend it pretty much all the way into the cork. I'm really not sure if it makes sense to talk about the time difference here but you will certainly have to move the rod a longer distance to bend it that far compared to me and my Method with the faster action. Now this is much exaggerated but I felt a little like I had to drag the top 2/3 of the Across back without getting any help from it. 

Alright, I think that's enough from me and I really don't want to argue that the Across is not a good rod, because it certainly is. But if I'm going to get one for myself it will be the 14'6 Light and I'll fish it with floating lines. 

 

I haven't fished the 15' Cross S1 but I heard good things about it. (I had the 14' but I would not recommend that one to anybody.)

Also the 15' Reaction I have never casted. I think I've never seen anybody having one actually... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ute og testet method vs across i noen timer i dag, prøvde en god del forskjellige liner (rio skagit, scandi versitip og guideline 3d liner) i alt fra 43 til 48 gram. Pluss en 750grain skagit, som ble for tung og "ødela" aksjonen i stengene.

Imponerende løft i begge stengene på 3d 1-3-5, men om du ikke har tid til/er vant til å løfte synkeliner og bare river de opp av vannet har ikke acrossen noe for seg grunnet den dypere aksjonen. Lar du derimot stanga jobbe selv løfter den meget godt ut av vannet og innkastet kan settes.

Methoden virker å ha bedre spenst i karbonen og tåler litt tøffere løfting, men dette kan også ofte føre til at lina suger seg mer fast i vannet.

Helt klart en imponerende stang som overrasker ved løft av synkeliner, etter flere timer med testing er jeg ikke like kategorisk med å avfeie den som god til synk.

Satte på en 3d 3-5-7, dette synker som en stein og kan være tungt å løfte ut av stilleflytende vann, her fikk begge stengene kjørt seg. Her måtte methoden bremses betydelig ved løfting grunnet den raske aksjonen, men den imponerte også her! Acrossen løftet som forventet, her var det bare å la stanga gjøre jobben etter å ha satt den i spenn.

Men her kom overraskelsen, synes løftet gikk for sent med across som førte til at jeg måtte rullekaste før jeg kunne sette innkast. Method klarte uten å rulle bare man løftet høyt og ventet på lina, det var ikke som forventet...

Helt klart en fantastisk stang denne method, har hatt forgjengeren tcx og method er rett og slett en mye bedre stang. Hvertfall for meg og min (manglende) teknikk.

Når det er sagt så tror jeg across er en stang helt i tetsjiktet, til tross for noen år på markedet. Jeg synes den var en nytelse å kaste med, slo hardt over og sendte lina langt med pene snørebukter. Du kjenner virkelig når denne stanga slår over, spørsmålet er om dette blir tungt å holde på med i lengden i forhold til method.

Følte method trivdes best med linevekter rundt 43-44 gram, mens across var flott rundt 46-47 gram. Smak og behag, men tror de fleste vil ha noen grams differanse mellom disse stengene.

Gleder meg til flere dager med kastetrening og linetesting med disse stengene, de er rett og slett en fornøyelse å kaste med!

Endret av Bjørn Rune
  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...