Gå til innhold

Magne Fjellstad sin tvunnede fortom basert på Staffanmetoden


Truls

Anbefalte innlegg

Det er i hvert fall det jeg velger å kalle den.

Jeg fikk en hyggelig pm for en tid tilbake, med tilbud om å få teste en tvunnet fortomsvariant, samt en oppskrift på dimensjoner de var bygget på. Jeg takket ja, og noen dager senere så kom det et brev i posten med noen fortommer til utprøving. Nysgjerrig som jeg er måtte jeg teste den, og vi snakket litt frem og tilbake, og han tilbød seg å komme på besøk for å lære meg hvordan disse lages. Vi avtalte tid, møttes, hadde noen hyggelige formiddagstimer hvor vi kastet litt, og gikk gjennom hvordan man laget disse.

Kort fortalt er de en variant av tvunnet sene etter Staffanmetoden. Men i forskjellige tykkelser. Firedobbelt og dobbelt tvunnet sene. Buttdel, og to eller tre taperinger før man knyter inn en spiss i ønsket lengde.

Nå i ettertid har jeg fått en anbefaling om å bruke mikroring i siste løkke før spissen.

De ulike tykkelsene kobles løkke i løkke, og løkken i den ene enden bendsles, mens den andre kommer naturlig som en del av tvinningen.

Jeg likte disse fortommene veldig godt, de er så godt som minnefrie, og var i det hele tatt en så behagelig opplevelse å kaste og fiske med at jeg vil anbefale å prøve.

Ideen er jeg blitt fortalt at skal ha ligget og modnet seg fra en gang mot slutten av 90'tallet når Staffan skal ha vist dette for styret i fluefiskeforbundet på fluefiskedagene på Elverum.

Og nå er de satt ut i livet, og det har gjort at jeg har funnet en fortom som er så nært på optimal som jeg kan tenke meg.

Jeg kommer ikke til å bytte ut denne!

En ting er at vi deler informasjon her på nett, men Magne Fjellstad har tatt seg bryet med å bruke en hel formiddag, reist i flere timer tur-retur for å lære meg, og flere andre dette.

Sånt noe er ikke vanlig i samfunnet i dag, så det skal vites at jeg setter utrolig stor pris på det,

Og det er på grunn av den generøsiteten og viljen til å lære bort, og at det var fra han jeg lærte den, at jeg velger å kalle denne fortommen for Mange Fjellstad sin tvunnede fortom basert på Staffanmetoden.

Tusen takk skal du ha!

Mvh Truls

  • Lik 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den jeg har fisket mest med er en på 4 meter pluss spiss. Den slår over og retter seg fjærlett ut selv med litt tung flue på kysten.

Den er laget slik:

240cm (4 ganger 0,25) - man tvinner to tråder og bretter de, så det blir totalt fire

80cm (2 ganger 0,25)

80cm (2 ganger 0,20) - man tvinner en enkelt tråd og bretter den, så det blir to tråder

Og jeg foretrekker den med en spiss på 150cm

Det er en fordel med mikroring mellom siste del og spissen!

Det kommer sikkert flere forskjellige dimensjoneringer

(Jeg har fått et par andre også, men får ikke målt de nå)

Litt tidlig for noe særlig fisking enda, har vært et par småturer for å teste stenger, sneller, snører og disse fortommene.

Fått noen ørreter, og hatt flere følgefisk, og fått noen makreller.

Men det må bli vesentlig mer ubekvemt ute før jeg legger ned noen større innsats.

Endret av THJ
  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Magne er en veldig hyggelig mann!! Har hatt gleden av å møte han et par ganger. Og disse fortommene virker.

Kjempeflott fyr, som fortjener all honnør for å bruke flere timer for å lære bort dette 'Face to face'

Og ja, de virker!

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, det var hyggelig sagt :-)

Her er noen flere mål som jeg har fått av Magne F.

'Malen' som er fulgt på de tredelte er 60%-20%-20% og deretter spiss i ønsket lengde.

Her er noen mål:

4 meters lengde: Butt 240 cm, mellomdel 80 cm, ende 80 cm.

5 meters lengde: Butt 300 cm, mellomdel 100 cm og ende 100 cm.

6 meters lengde: Butt 360 cm, mellomdel 120 cm og ende 120 cm.

Mvh Truls

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gleden av å treffe Magne med jevne mellomrom. Og har selv fått og prøvd fortommer som Magne har lagd.

Ikke bare er de gode, men det gir en ekstra glede å benytte utstyr skapt av slik entusiasme og engasjemang. 

Rett og slett en trivelig og rettskaffen kar, med en glød det er sjeldent å se maken til. 

Og fortommene? De er brukt gjennom vår og sommer med glede :-)

Liker de meget godt! 

  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kommer også til å bruke disse med glede!

Han har anbefalt meg å bruke mikroring mot spissen pga slitasje over tid.

Noen som har en god mikroring å anbefale? Anbefaling mottas med takk!

(Jeg må nok krype til korset nå og gå til anskaffelse av mikroringer)

Mvh Truls

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse bør absolutt prøves!

Krype til korset?? Hends og Siman har knallgode ringer...

Jeg har jo flagget et 'standpunkt' mot alle unødvendige duppeditter som man liksom må bruke penger på som fluefisker, blandt annet mikrokinger.

Så nå må jeg nok gå tilbake til det, for det er nok nyttig i bruk sammen med disse fortommene.

Kanskje ikke det hardeste standpunktet akkurat men...

Til disse fortommene ser jeg absolutt nytten!

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Skal gjøre et forsøk på å gi en liten innformasjon når det gjelder disse fortommene. For det første så er de fortsatt på forsøksstadiet med hensyn til tyngde. Jo grovere sene en bruker, jo tyngre blir jo fortommen. Jeg har faktisk allerede droppet seksmetringene med fire ledd, jeg tror ikke at de svarer til forventningene.  Bedre å holde seg til oppskriften jeg fant her på FFS for en del år siden, i tillegg til det Staffan lærte meg og som har modnet en del på alle disse årene.

 

Så for å ta tredelte uten spiss på fire og fem meter, så vil det jo trengs kraftigere saker til laks - og gjeddefiske enn til småørret, det er vi nok enige om alle sammen. Fire X 0.30 blir jo veldig stiv og tung til et  # 5 snøre eller lavere, Til tyngre fiske tror jeg likevel at denne er noe å satse på. Da vil en få 4 x 0.30, 2 x 0.30 og 2 x 0.25. For lettere fiske etter fisk i kilosklassen vil jeg anta at 4 x 025, 2 x 0.25 og 2 x 0.20 vil passe. Eventuelt 0.30 x 2 i stedet for 0.25 x 4. Smak og behag kan ikke diskuteres.

 

Skal det brukes microring, så lønner det seg å tre den over løkka på siste ledd, hvoretter bendslingen tres i gjennom endeløkka og dra microringen på plass før siste sammenkobling. Ved å stikke begge spissene inn i endeløkka, så vil denne utvide løkka slik at det er lettere tre bendslingen igjennom og feste ringen meddobbelt sene. 

 Jeg har rettet ut en binders og filt denne spiss i begge ender før jeg har bøyd den som en lang u. Se vedlagte bilde. 

post-1668-0-58955600-1441392549_thumb.jpgpost-1668-0-58955600-1441392549_thumb.jpg

 

Eventuelt surre litt tråd på siste ledd før bendsling, klippe av ende- løkkene og tre ringen fra den enden og så gjennom løkka mot fortommen før bendsling

 

Magne Fjellstad.. 
  • Lik 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Ettersom enkelte ikke tåler at alle er enige med vedkommende går inn for stenge et forum for de petri brødre, får jeg skynde meg å legge inn enda et tips i denne tråden.  

 

Vil du bruke microring, så lønner det seg å ta litt superlim på der du skal bendsle, og når dette har tørket er det bare å få ringen inn på fortommen og så tre enden gjennom løkka i spissenden, for så å stramme til. Deretter er det bare å bendsle i den lengden du skal ha.

 

Så vil jeg også takke alle dere jeg har fått tips av gjennom FFS i de årene jeg har vært medlem. Er virkelig skuffet over det som nå har skjedd.

 

RIP.

 

Magne Fjellstad.

  • Lik 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Jeg bruker de tvunnet 3-delte pluss spiss , har kommet til at det er de som passer meg best.

 

Buttdel - firedobbelt 0,30

midtre del - dobbelt 0,25 (skal også prøve dobbelt 0,30)

ytre del - dobbelt 0,20 (skal også prøve dobbelt 0,25)   i denne knyter jeg inne en mikroring.

spiss etter ønske, jeg bruker mellom en-to meter 0,25, dvs skifter når jeg synes den er for kort...

Endret av Truls H. Johnsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"En ting er at vi deler informasjon her på nett, men Magne Fjellstad har tatt seg bryet med å bruke en hel formiddag, reist i flere timer tur-retur for å lære meg, og flere andre dette.
Sånt noe er ikke vanlig i samfunnet i dag, så det skal vites at jeg setter utrolig stor pris på det,
Og det er på grunn av den generøsiteten og viljen til å lære bort, og at det var fra han jeg lærte den, at jeg velger å kalle denne fortommen for Mange Fjellstad sin tvunnede fortom basert på Staffanmetoden."

 

 

 

Helt Rått.. Etter å ha skrevet litt her på tråden så ringer telefonen og det er Magne F. Jeg har ikke møtt han før eller hatt noen kontakt med han på forumet her, men for en kar. 

Han ringer å gir sine tips og skal sende en helt ny tvunnet fortom som jeg kan få prøve. Det er sånne mennesker som lager et så bra samhold som denne siden trenger, og jeg mener er på vei til å få tilbake.

 

Unnskyld OT, men måtte bare sende noen ord om hva Magne gjorde.

 

 

 

Truls du har ingen bilder om hvordan du bensler skjøtene og microringen på slutten. Eller er det bare loop i loop du har mellom taperingene.

 

Mvh Petter

Endret av Petter Wang Hansen
  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

"En ting er at vi deler informasjon her på nett, men Magne Fjellstad har tatt seg bryet med å bruke en hel formiddag, reist i flere timer tur-retur for å lære meg, og flere andre dette.

Sånt noe er ikke vanlig i samfunnet i dag, så det skal vites at jeg setter utrolig stor pris på det,

Og det er på grunn av den generøsiteten og viljen til å lære bort, og at det var fra han jeg lærte den, at jeg velger å kalle denne fortommen for Mange Fjellstad sin tvunnede fortom basert på Staffanmetoden."

 

 

 

Helt Rått.. Etter å ha skrevet litt her på tråden så ringer telefonen og det er Magne F. Jeg har ikke møtt han før eller hatt noen kontakt med han på forumet her, men for en kar. 

Han ringer å gir sine tips og skal sende en helt ny tvunnet fortom som jeg kan få prøve. Det er sånne mennesker som lager et så bra samhold som denne siden trenger, og jeg mener er på vei til å få tilbake.

 

Unnskyld OT, men måtte bare sende noen ord om hva Magne gjorde.

 

 

 

Truls du har ingen bilder om hvordan du bensler skjøtene og microringen på slutten. Eller er det bare loop i loop du har mellom taperingene.

 

Mvh Petter

 

 

Synes det er hyggelig at Magne får skryt, for det fortjener han virkelig! Så det hører absolutt hjemme i denne tråden synes jeg.

 

 

PWH: Når du tvinner så blir det er naturlig løkke i ene enden. Men den blir veldig tight. Lurt å sette i en binders eller en liten løkke e.l. for å få tredd det i hverandre etterpå.

Den andre enden bendsler jeg. Det vil i denne sammenhengen si at jeg lager en liten løkke ved å legge sena dobbelt, surre med bindetråd og limer med superlim.

Knotet med det i starten, men nå har jeg funnet teknikken som Magne viste meg.

Tråden i trådholderen (fra fluebindingsutstyret), hold senestumpene mellom tommel og pekefinger på hver hånd og sleng trådholderen rundt uten at man holder i den. styr med tuppen av tommelen. Dette må øves inn...

Skal se om jeg har noen bilder, eller kan ta noen bilder i kveld når jeg kommer hjem. Om ingen kommer meg i forkjøpet innen den tid.

Men det er i utgangspunktet akkurat det samme som jeg har gjort på overgangen mellom fluesnøret og fortom (den knuteløse) i den tråden, bare at her lager man løkke.

 

Litt vanskelig å forklare, så jeg vet ikke om du får noe ut av dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha lest denne tråden for en stund siden, gikk jeg i gang med å eksperimentere selv med tvinna fortom.

Har laga tapert fortom med bruk af trepinner og bord.

Det er litt plundrete å forstå beskrivelse av dette på nett, men når man først har forstått prinsippet er det ikke så vanskeligt.

Har brugt denne:

http://globalflyfisher.com/fish-better/furled-leaders-diy

med litt egne tweaks, bl.a tvinne inn en micro-ring i spissen.

Kan anbefales! Ikke noe minne, synker akkurat passe, jeg bruker det i saltvann etter sjøørret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg med Truls. Det er sånn jeg har leget løkker på fluesnører. Skal få øvd litt på det for å få en fin overgang.

Tror også jeg tvinna litt lite første gangen, tvinningene er liksom ikke samme størrelse hele veien.

 

Har laget løkke på samme måte jeg også, så da er du jo kjent med teknikken.

Man kan tvinne ganske så mye. Jeg bruker en dremel, og tvinner til jeg merker at snøret blir kortere, og det drar i maskinen.

Med drill tar det ganske mye lenger tid. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...