Gå til innhold

Utstyr til sjøfiske


olav92

Anbefalte innlegg

Da er ørretsesongen over for min del desverre, men lysten etter å prøve sjøfiske med fluestang frister veldig. Er helt blank på dette område, så lurte på hva slags utsyr man skal ha. Blir vel å fiske etter sei, torsk og lyr og den slags. Ikke sjøørett. Blir å fiske fra land hvor jeg tipper dybden varierer alt fra 1 m til 15m, litt vanskelig å si nøyaktig, men i det området der. Har ikke all verdens å legge i stang så har sett litt på noe billige alternativer som Guideline exp4. Uansett, jeg har svært lite peiling på utstyr til dette fiske så om dere har noen tips så hadde det vært supert!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ikke sjøørret?!

Vet vmb hadde Vision vipu til 800kr. masse stang til den prisen. en sånn i klasse 7 kunne vart en bra start. Snøre spørs på hvor du fisker. Selv bruker jeg mest slow int. og hvis jeg skall ned litt synk 3. Men jeg fisker etter SØ. Kan ikke noe om fisket etter lyr og sei osv. Men vet at du sikkert kommer til og vilje ha snøre med høyere synkegrad. Da du kommer til og fiske mye dypere. Men med en synk 7 på snella kanskje du vil ha noe som er litt strammere en vipun. kanskje høyere klasse på stanga og..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bare hatt sei, torsk og lyr osv som bifangst når jeg fisker SØ.

Men det gjelder vel mye som ellers ved sjøfiske.  

Fisk i kanter og overganger,  fisk der større fisk jager mindre fisk

Noen plasser er bedre enn andre. 

Utstyr. Klasse 7 er den jeg er mest fornøyd med. Fisker mest med slow eller fast intermediate. Mest torsk på den siste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

en normal sjøørret rigg er enkelt, en #7 stang er en god allrounder da denne byr på mer rygg en hva en #6 gjør. Møkka vær er sjøørret vær! Dette med fast eller slow intermidiate spiller veldig liten rolle og som nevnt over at man får mer torsk på en fast har ingen ting med lina å gjøre, her kommer det heller an på fiskeren og hvordan man bruker line og flue.

Jeg fisker stort sett med fast intermidiate enda jeg fisker over knedybt vann, null problem. Så der kommer flua inn og hvor rask man er til å sette fart på flua. 9 til 15 fots fortom med 0,22-0,24 spiss holder lenge. En litt progressiv wf line kan anbefales men dette igjen er smak og behag.

Håper du tester deg på sjøørret fiske, det er sesong nesten hele året og det kan virkelig by på fete opplevelser!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...