Gå til innhold

Tubefluer til sjøørret


Truls

Anbefalte innlegg

Nå som høsten snart er over oss, så holder jeg på å lage noen nye mønstre som skal testes ut i løpet av høst, vinter og vår.

Jeg prøver ut noen lange slanke fiskeimitasjoner/tobis på tube. Ser ut til å kunne funke bra, så jeg er spent på å teste.

Er det noen som har brukt noe særlig med tubefluer langs kysten som har noen erfaringene dele,

Og gjerne også noen mønstre som har fungert godt?

Mvh Truls

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan binder du dine?

Jeg har forsøkt å lage en enklest mulig tobis, med bucktail og lange hackle.

Har god erfaring med forenklede fluer!

Jeg er ikke i tvil om at tube kan være bra, man kan få en litt annen effekt ut av fluene.

Tror det kan funke bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se innlegg nr 70 og 71 i denne tråden:

 

http://www.fluefiskesiden.no/forum/index.php/topic/18935-mine-favoritt-sj%C3%B8%C3%B8rretfluer/page-4

 

For egen del gidder jeg ikke alt ekstraarbeidet med tubefluer. De er knotete å tørke, krever egne bokser og tar lengre tid å rigge. Så myye bedre tror jeg ikke det kroker.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, den med Flash/superhair blir jo ganske så lik superflua. Enkel og effektiv.

Den jeg har lagd hittil er med bucktail og hackle, blir en forenklet variant av flatwing.

Binder den enkelt. Den blir lang tynn og virker glidende. Og på tube får man en litt annen vektfordeling enn med krok,

Og bruker man litt lenger tube, så han man kroken lenger bak, noe som kan være en fordel med lange fluer.

Bevegelsen blir også litt annen.

Har lyst til å teste det ut, og muligens får man en ekstra variasjonsmulighet.

På tube føler jeg det er mer riktig å binde større fluer også, og kanskje får man servert en skikkelig munnfull...

Jeg har laget to størrelser, 8cm og 12.

Dette er bare fordi jeg hadde lyst til å prøve noe litt annerledes, ikke sikkert det gjør noe forskjell akkurat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde vært spennende med bilder og bindebeskrivelser. Og selvfølgelig etterhvert hvordan de fanger fisk...

Jeg har tatt et par bilder med mobilen, så får du et inntrykk av hvordan de kan se ut.

Mulig det blir noen forandringer. Må prøve å se de i vannet først.

  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Har laget en del av superflua, men ikke testet den ut selv med tube, kun laget på bestilling.

Kenneth Bringsdahl bruker jo det nesten hele året og skal fiske bra.

 

attachicon.gif20150524_115814.jpg

Bandt selv Superflua og testet dem på Lista sist lørdag. Dødelig effektiv på sjøørret, lyr, sei, makrell og en knurr (subbet den nok litt dypt). Anbefales!! Flashen holder seg dessuten lengre når du kan trekke vekk tuben før kroken fjernes med tang.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bandt selv Superflua og testet dem på Lista sist lørdag. Dødelig effektiv på sjøørret, lyr, sei, makrell og en knurr (subbet den nok litt dypt). Anbefales!! Flashen holder seg dessuten lengre når du kan trekke vekk tuben før kroken fjernes med tang.

Har du noen go plasser å tipse på lista? Fisker ganske mye der og er alltid på jakt etter nye plasser:)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brukte superflua m kamazan treble krok str 10 10-12 cm på sø i vår for første gang. Fiska sø i ny og ne i ca20 år og har hadd pose m tuber ligganes i like mange år. Natt opp nån superflue. Kroka definitivt bedre en enkeltkroka str 8 som eg har brukt mest av siste åran. Å litt overraskende for meg værtfaill så satt kroken nestn utn unntak ned i svelget.når man ska sette tilbake det meste man får så va det dårlig sort. Måtte ta livet av flere pga skader i svelget som eg ellers ville satt ut igjen. D gjorde den når krokan dingla rett under tuben(men så vidt i kontakt m gummien) mens når øyet va dytta litt inn i tuben, så satt den oftere i munnvika og va lettere å avkroke. Skrudd å klage på at fisken sitt for godt, men det va min erfaring m tuba værtfaill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...