Gå til innhold

Vi binder sjøørretfluer


Bård H Bjerkeli

Anbefalte innlegg

  • 2 måneder senere...

Fine zonkere. Min favoritt allround streamer er zzzzonkers. De fisker hva som helst.

Takker og bukker, men takken må nok rettes mot de modige kaninene som overlever i naturen med slike spjåkete farger.. :rolleyes:

 

zzzonkers? Gjorde et forsøk på et googlesøk, men det ble mer eller mindre resultatløst..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Heyhey :) 

Begynte med fluebinding for et par dager siden og synes det er morro! Når man finner fluer man faktisk har materialer til å binde selvfølgelig :D 

Her er mine første kreasjoner, litt improviserte da jeg ikke har alt utstyret jeg trenger dessverre. Men jeg håper fortsatt at de fanger fisk, det gjenstår å se :) 

Her har vi da en form for reke, en form for sild og en Grå Frede jeg fant på YouTube.

IMG_1361.JPG

IMG_1362.JPG

IMG_1368.JPG

  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Prøvde meg på en articulated sak til sjøørreten, blir jo inspirert av disse storkarene fra junaiten!

Enda ikke testet den ut, blir nok et helsike å få dælja den ut, men ingenting skal være uprøvd. :rolleyes:

Litt marabou, slf-dubbing, tre coneheads mellom krokene, schlappen, gummibein (glemte å binde inn gummibein på den fremste kroken), diamond fish-eyes, og til slutt spinner jeg opp litt kaninhår som hode. Voila

F47E86DE-E74F-4553-86F7-6E64FB745EAC.jpeg

92E397CB-5767-4A51-A9DE-1F14DBE640ED.jpeg

  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott streamer Jonas! Farlig fargekombinasjon kan jeg tenke meg.

Jeg har bundet noen articulated streamers til elvefiske etter brunørret, men da brukte jeg plastikkperler på vaier mellom krokene. Dette for å maksimere bevegeligheten til bakkroppen. Noen grunn til å isteden bruke coneheads?

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke peiling hvordan de er å kaste med, men mistenker at fluefiske vil bli en risikosport med en slik i enden av fortommen. Skal binde opp flere fargevarianter når jeg får glass og plastperler, tror coneheads ikke er noe særlig å ha som bindeledd mellom leddene. 

 

Men uten coneheads som bindeledd tror jeg ikke vekten av fluen blir noe værre å kaste med enn en zonker av passe størrelse, men det kommer vel gjerne litt ann på materialvalg, noen materialer suger opp vann som en rull med lambi... Luftmotstanden kan vel gjerne litt mer problematisk, kanskje. 

Endret av Jonas Eilertsen
Aaa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Hver gang jeg ser en bindebeskrivelse finner jeg ut at det fortsatt er en del materialer jeg mangler :-[ Så da ender jeg opp med å improvisere med det jeg har, denne reka av craftfur og litt marabou ble jeg ganske fornøyd med, utrolig simpelt!

fullsizeoutput_f9b.thumb.jpeg.bf774e79c538b50957b47f82a442cc59.jpeg

Endret av Eystein Furuheim
  • Lik 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne flua her har jeg jobbet litt med og tilpasset mengde materialer etter hvordan jeg ønsker den skal gå i vannet. Kom til slutt frem til en sammensetning som gir god bevegelse og svømmende gange. Jeg liker kontrasten mellom hvit og rosa/oransje i halen, og med to grizzly fjær og et par strå pearl krystal flash blir kroppen kul under vann. Kaninzonkeren i front er spunnet i løkke, men den blir mørkere våt enn hva bildene tilsier. Øynene er heavy nok til å jigge flua, men ikke så tung at den blir jævlig å hive med. Balansen der er viktig for meg. Årets første sjøørret smalt på denne dykkeren sist helg, og det var en kubbe på 1.5kg. Rå start på en ny fiskesesong. 

IMG_20180201_160001_267.jpg

20180130_065954.png

IMG_20180129_192139_770.jpg

  • Lik 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 hours ago, waffern said:

Denne flua her har jeg jobbet litt med og tilpasset mengde materialer etter hvordan jeg ønsker den skal gå i vannet.

Svømmer den med kroken i været? Ser på at øyne/bly er over krokøyet og ar materialene er jevnt distribuert over og under krokskaft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...