Gå til innhold

makroobjektiv-hvem av disse to...?


Bård H Bjerkeli

Anbefalte innlegg

Som rent macro objektiv av objekter med mindre bevegelse ville jeg valgt Sigma. Utrolig bra optisk ytelse til prisen. Skal man bruke det "bredere" som en mid. tele og macro av objekter i bevegelse ville jeg valgt Canon.

 

Er treg og upresis AF på Sigma'en... eneste jeg ikke likte med den. Bedret seg med en del microjustering... men ble aldri 100% venn med den

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som rent macro objektiv av objekter med mindre bevegelse ville jeg valgt Sigma. Utrolig bra optisk ytelse til prisen. Skal man bruke det "bredere" som en mid. tele og macro av objekter i bevegelse ville jeg valgt Canon.

 

Er treg og upresis AF på Sigma'en... eneste jeg ikke likte med den. Bedret seg med en del microjustering... men ble aldri 100% venn med den

 

Så autofocusen er betraktelig bedre på Canon sitt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huttetu, dette blir dyrt :mellow: ! Har kikka litt rundt på tester og mere rendyrka fotoforum og konkluderere vel med at jeg går får Canon med bildesatbilisator. Og jeg som egentlig drev og sparte penger til nytt kamerahus...

Men selvfølgelig, om Canon objektivet også er ett godt portrett objektiv så forsvares pengebruken noe føler jeg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har 2 i Sigma-rangen. Den på 70 og den på 150 (som for øvrig er kompatibel med convertere). 

Det er minimalt av hva jeg bruker macroer til hvor jeg bruker autofokus så at denne er noe bedre på Canon har aldri plaget meg. 

Optisk er jeg ekstremt fornøyd med Sigmaene. Spesielt 70`en. 

 

Jeg er ikke fremmed med å bruke mye penger på et objektiv om det gir meg mye mer og jeg sitter på dyrt glass, så det er ikke prismessige årsaker til at jeg ikke kjører Canon på disse egentlig. Jeg kjører Canon L på det meste annet.

Jeg kjører i stor grad enten macro på stativ og manuell fokus eller på småkryp gjerne låst fokus på maks (closeup) og beveger hele kameraet for å sette fokuspunktet. 

Det er uansett bedre å øve seg til stødig fotografering enn å måtte bruke masse penger på det i hele rangen av objektiver. Du vil alltid ha for dårlig lys i noen tilfeller uansett ;-) 

Noen bilder jeg har tatt med Sigma sin 70:

https://www.flickr.com/search/?user_id=45603889%40N03&sort=date-taken-desc&tags=ef50mmf25compactmacrolsc&view_all=1


Og et par tatt med 150`en; https://www.flickr.com/search/?user_id=45603889%40N03&sort=date-taken-desc&tags=150mm&view_all=1


(De kommer opp med feil EXIF-data da jeg har gjørt en gammel autoeksportlogaritme fra Lightroom som vil vise feil objektiv i Exif, men det er ikke noe å bry seg om ;-) )
 

Endret av Espen Ørud
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei 

 

Jeg fotograferer mye macro og mener at Canon sine objektiver i denne sjangeren overgår (nesten) alt. Kamerahuset jeg benytter er Canon D1S MK III og D1S MKIV og har tre ulike Canon objektiver

 

Det ene er EF 100 2,8L som du selv nevner. Dette er et relativt kostbart objektiv. De to andre, som også er high performers er EF 100 2,8 macro - ekstremt mye for pengene. Skal du ikke tjene penger på bildene dine, hadde jeg nok kjøpt det.

 

Det tredje objektivet er mer ekstremt og heter Canon MP E 65 - manuell fokus.

 

100 mm objektivene er også velegnet til portrettfoto. Der kommer autofokusen inn handy, men i makrofotografering er autofokus stort sett helt ubrukelig. IS funksjonaliteten er forsåvidt grei, men sålenge man primært fotograferer makro fra stativ er denne funksjonen for meg ikke viktig.

 

Har du god råd, velg 2,8L fra Canon. Vil du god Canon kvalitet til litt lavere pris, velg 2,8 - den uten L.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rent optisk er det minimalt som skiller Sigma sin 105 og Canon sin 100mm makro (den nye). Største forskjellen er eventuelt autofokus, kompabilitet ved nyere kamerahus fremover og bedre kvalitetsikring hos Canon enn hos Sigma. 

 

Eldre 100mm makroen til Canon er i senter ca like skarp som den nye, men den er svakere rundt i kantene. Så har du feks APS-C (7d, 700d eller noe sånt) er den gamle meget bra. og det skal sies, til makrofoto er det jo ikke alltid så viktig med skarphet ute i kantene. 

 

Om du trenger autofokus eller ikke er vel en smaksak, selv syns jeg det er kjekt til en god del type fotografering (nærfoto) av feks insekter, når det er litt vind, setter jeg kamera til følgefokus og fokus følger insektet i vinden. 

 

IS er også kjekt å ha, men god holdeteknikk, nok lys er viktigst. Stativ til feks makrofoto i felt er tungvint og klønete. Veldig mye enklere å håndholde. Jada jeg har stativer i alle varianter. 

 

Harru god råd kjøp 100mm f/2.8 L, den er den beste, selvom det er små marginer ned til neste varianten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har 2 i Sigma-rangen. Den på 70 og den på 150 (som for øvrig er kompatibel med convertere).

Det er minimalt av hva jeg bruker macroer til hvor jeg bruker autofokus så at denne er noe bedre på Canon har aldri plaget meg.

Optisk er jeg ekstremt fornøyd med Sigmaene. Spesielt 70`en.

Jeg er ikke fremmed med å bruke mye penger på et objektiv om det gir meg mye mer og jeg sitter på dyrt glass, så det er ikke prismessige årsaker til at jeg ikke kjører Canon på disse egentlig. Jeg kjører Canon L på det meste annet.

Jeg kjører i stor grad enten macro på stativ og manuell fokus eller på småkryp gjerne låst fokus på maks (closeup) og beveger hele kameraet for å sette fokuspunktet.

Det er uansett bedre å øve seg til stødig fotografering enn å måtte bruke masse penger på det i hele rangen av objektiver. Du vil alltid ha for dårlig lys i noen tilfeller uansett ;-)

Noen bilder jeg har tatt med Sigma sin 70:

https://www.flickr.com/search/?user_id=45603889%40N03&sort=date-taken-desc&tags=ef50mmf25compactmacrolsc&view_all=1

Og et par tatt med 150`en; https://www.flickr.com/search/?user_id=45603889%40N03&sort=date-taken-desc&tags=150mm&view_all=1

(De kommer opp med feil EXIF-data da jeg har gjørt en gammel autoeksportlogaritme fra Lightroom som vil vise feil objektiv i Exif, men det er ikke noe å bry seg om ;-) )

Litt "off-topic," men fy flate for noen bilder du tar Espen!
  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...