Gå til innhold

Starthjelp tubefluer.


Scott90

Anbefalte innlegg

Hei! Lurte på om noen hadde tid til å lage en liten "handleliste" for en som skal starte å lage laksefluer, først og fremst tubefluer (noe ala det Guideline tilbyr på sine hjemmesider).

Og gjerne fortell hva slags leverandør og sted dere handler fra.

På forhånd takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Velg tubekonsept. Det er en del å velge mellom. Finn noe som passer for deg. Jeg foretrekker og bruker hovedsaklig to av systemene (I tillegg bruker jeg eg haug av forskjellige minibottlenecktuber av ymse slag (mest av nysgjerrighet og pga uttesting)). Det ene systemet limer jeg i innertuber selv på, det andre kommer med ferdig "innertube", dvs at tuben er helstøpt med en tynn og en tykk del. Fordelen med å velge seg konseptet først er at produsentene er såpass smarte at de fleste koner/discer/fortynginger ikke passer overens med konkurrentenes system. Det er enklere å holde orden og og så mye å spare dersom du ikke handler ukritisk fra alle tilgjengelige merker. De mest vanlige er vel FITS, Pro Sportfisher, FutureFly og Pro-Solution.

2. Så kommer det mye an på hvilke tuber du ønsker binde, men et godt utvalg av farger i hår av bucktail, tempelhund, (jeg er glad i isbjørn), geit, ekorn og rev er sjelden feil. prioriter de fargene du bruker mest. 

3. Til hackle bruker jeg både hane og høne litt om hverandre ut fra mønster og type flue. Du trenger litt fiberlengde om du skal mest binde litt størrelse på tubene. Oppgi bruken du skal ha de til i butikken så hjelper de med størrelse. 

4. Flat tinsel, floss-silke, flatbraid, miniflatbraid, fluorofibre, rund tinsel og oval tinsel er kropps og hale-materiale du normalt kan finne i sett med alle farger om du søker litt. 

5. Jeg handler det aller meste fra nfisk.no. Dersom du ikke er stasjonert i Krakow så er det en mulighet for at du kan svinge innom der ved andledning og gjøre deg kjent. Jeg kan på det aller sterkeste anbefale å gjøre de første kjøpene ved oppmøte i butikk fremfor å handle på nett. Hovedsaklig fordi det er forskjell på hårlengder osv og man ville valgt forskjellig hårbundt til små krokfluer enn man bruker til tubefluer. 

6. En god tubeholder eller god nål som passer til tubesystemet er et must. Tuber som ruller rundt under binding blir du fort lei av...

7. Tubene jeg får mest laks på ligner ikke mye på noen av fluene på Guideline sine sider, så prioriter å kopiere andres fluer som virker der ddufisker fremfor å kopiere de leverandørene ønsker å selge mest av ;-) 

Endret av Espen Ørud
  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg tror Espen forsøker formidle og som etter min oppfatning også er det viktigste når du skal starte med tubefluebinding. Velg deg ett system og hold deg til dette. De forskjellige systemene har løsninger som sjelden passer med hverandre. Siden du er i startgropen er mitt aller beste råd å gå for tubene og utstyret fra Pro Sportfisher (Pro Tube). Da har du alt du trenger og slipper å tenke på innertuber (som ikke passer) og konede hoder (som ikke passer). De andre systemene som finnes er også greie nok, men min erfaring er at ingenting er så komplett og godt som nevnte. Håper dette var oppklarende.

  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...