Gå til innhold
  • 0

Fristen er for stor!


Stiannico

Spørsmål

Hei godt folk! Jeg har fisket i snart 15 år med haspel etter sjøørret etc. Har så vidt prøvd litt med flue tidligere, men det ble med det. Men nå som høsten presser seg godt på kommer lysten til å begynne ordentlig med flue. Så er det noen der ute som har noen anbefalinger til stang, snelle og sene til en 20 åring student?

Mvh Stian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

  • 0

Da har ikke jeg så mye å komme med, dessverre. 

 

Jeg vet at de fleste bruker en stang på 9´ eller 9´6" i klasse 6 eller 7.

 

Av snører brukes vel det meste, men slow eller fast intermediate er vel det som er mest allround.

 

Legges ut masse brukt, flott utstyr til fine priser her på forumet. 

 

Hvis du vil ha nytt, nogenlunde rimelig utstyr ville jeg sett på streamstix-stenger. 

 

 

Mvh. Sindre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Gjest Unknown User

Hva angår klassen du velger så må du gå litt i deg selv. Som jeg ser det så trenger man ikke å gå høyere enn klasse 6 om man er en moderat fisker som ikke stikker ut på tur med mindre det er greit vær. Det er kun ved tøffere vær med mye vind som du trenger å klasse opp til klasse 7, eller om du går opp i fluestørrelse, men jeg vil si det ikke skjer så ofte for nybegynnere. Jeg syns at klasse 6 er en bedre allroundklasse enn klasse 7.

 

Til en nybegynner vill jeg anbefalt deg å gå for et snøre i fast eller slow intermediate og at du søker deg til lune bukter med innslag av marbakke, men også langgrunne bukter. På slike steder kanskje du ikke får de største fiskene men du får en hyppighet i fangsten som du ofte kke får utaskjærs, vanligvis, og du får trent deg på både kasting og fanging. Etter det så kan du begynne å klasse opp og ned. Det er ikke noe som slår å ta en feit sjøørret på klasse 5, men det kommer når det kommer. Min anbefaling er å begynne i det lille for å få opp hungeren.

 

Det er nesten umulig å anbefale både line og stang da det er utrolig individuelt. Dog, en grei line å starte med er Guideline Coastal - fast eller slow intermediate. En line det er litt mer punsj i er Ridge Clear Delta - her syns jeg det er stor forskjell på slow og fast og foretrekker selv fast. Mange kystfiskere jeg kjenner foretrekker Wulf Triangle Taper.

 

Når du velger stang så kan du nesten velge hvilket som helst brand med medium fast så er du home safe på kysten.

 

Lykke til videre.

Endret av swedeElvis
  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Kan gå god for Guideline exp4 9' #7. Denne får du ny til rundt 1000lappen. Masse stang til en veldig god pris. Er temmelig fersk jeg også, så har ikke prøvd så masse rart. Men guideline Coastal og barrio slx/slxi har funket som bare det for meg :-) disse snørene i klasse 7 da.

Når det kommer til sneller er jeg litt nerd uviten. Kjøpte meg en guideline haze v2 7-9 som jeg har vært fornøyd med. Denne ble kjøpt brukt så fikk en god pris på denne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...