Gå til innhold

Duns - Hva er vitsen?


Emil

Anbefalte innlegg

Er det noen som har fått fisk på døgnflueimitasjon i "dun"stadiet i sommer? Jeg begynner å lure på om man kan legge ned hele konseptet. Ikke en eneste allright fisk har det gitt meg i år.

Og når kan man egentlig si at den tok på en dun? De aller fleste fisker vel med parachute i dag, når de skal imitere døgnfluer som står på vannet, ferdig klekket? I hodet mitt så vil ikke en parachute med kroppen henge under hacklet kunne gi samme avtrykk som ei flue som står på vannet? Har ikke fisken da tatt den for å være ei flue som befinner seg etter eller annet sted på vei ut av nymfeskallet? Burde man ikke benytte fluer med tradisjonelt bundet hackle for å komme nærmest mulig et avtrykk som stemmer?

Selv har jeg fanget rubbel og bit av mine døgnfluespisende fisk på klekkere i sommer. Flere av de har tatt det som har kommet av duns men de har til felles at de også tok det som kom av klekkere innimellom. Det virker å være en bankers(denne er til ære for deg, Tom) investering å stige på en klekkende flue og sånn sett har de vanskelig for å motstå disse.

Så ja! Da gleder jeg meg først og fremst til å få høre at jeg ikke har fisket på stor nok, selektiv nok eller generelt nok fisk til å kunne fremme slike påstander og spørsmål. Dernest alt annet =)

Endret av Emil
  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del har jeg i sommer gått bort fra å imitere stadier på døgnisene. Bestemte meg for å gå Oldschool og fiska stort sett kun med oliven parachute og en svart parachute klekker, uavhengig av hva som klekte og hva jeg trodde fisken spiste. Fått like mye fisk som tidligere. Tilfeldig? Kanskje.

Endret av vlk
  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått bra med fisk på duns i sommer. De fleste på parachute og cdc varianter, men også noen på fluer med tradisjonelt hackel. Hvor høyt fluene står på vannet, har vel sammenheng med været. De står høyere på vannet hvis det er høytrykk med varmt og tørt vær, enn de gjør hvis det er lavtrykk og fuktig luft. Det er ihvertfall min erfaring.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også hatt bra fiske med standard parachute i sommer. Noen med polychenille som forlenget kropp på liten krok, andre med dubbet kropp rett på kroken. Synes de fisker bra som imitasjon av duns. Men om fisken tar de som klekkere eller duns, det vet jeg ikke. Kan være enig i at parachutefluer kan flyte dypt i forhold til virkelige duns. Men ikke alltid.

 

Man kan til en viss grad vinkle hackelet nedover på en flue med horisontalt hackle. Da vil den stå høyere på vannet. Dette gjøres ved å binde et fundament rundt vingen som en V (André Brun viser dette i sin film om døgnfluer). Vil tro at no-hackle fluer flyter dypere enn disse. Comparaduns kan bindes med vingen i bred vifteform og flyter dermed også reativt høyt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har opplevd at en bra impregnert nohackle på lette kroker som for eksempel Hanak 130BL med superfine dubbing og cdc flyter kjempe bra. Er også usikker hvis fisk tar den som klekker eller dun, men de tar den gjerne også i spinnerfall. Mest universal døgnflue jeg har prøvd så langt.

 

Har også fått en del fisk på vanlig parachute men opplever at fisk er noe mer selektiv på disse enn på nohackle. Microdun fra AndreB er neste på liste jeg vil prøve.

 

En liten observasjon som jeg er interessert å høre om fra dere med mer erfaring: Jeg bommer på tilslag mindre med fluer av myke, naturlige materialer som CDC enn med fluer av foam, polygarn osv. Alle lurer fisk like bra og kunst materialer har fordel, at de må ikke tørkes. Men det ser ut som fisk "smaker" flua og spytter den ut raskere, hvis den er litt stiv. Det ser jeg på døgnfluer, vårfluer eller daddy, spesielt på foam kropper. Også myke fluer (som denne CDC nohackle) sitter stort sett godt og dypt i munnen, mens de stivere sitter ofte knapt. Noe som gjør meg til å tro at fisk stoler mer på enkle, myke fluer. Kan det stemme eller er det bare tull? :)

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liker også comparaduns og no-hackels av cdc. Men regner det syns jeg cdc'n drukner for fort og bruker helst vanlig parachute.. Om fisken tror det er klekker eller voksen dun vet jeg ikke. Har lurt litt på det selv noen ganger når flua ligger så dypt at vingen såvidt stikker ut av vannet, og fisken tar alikevel.

 

Jeg bruker ofte duns med nymfevedheng og det bør kanskje betraktes som en klekker?

 

Har ikke opplevd noe merkbar forskjell på om naturlig eller syntetisk har kroket bedre.. Sier ikke at det er feil, men har bare ikke opplevd det selv :)

 

..når det er sagt har jeg mista jæ.. mye fisk i år og syns egentlig alt har kroka drit dårlig ssscared 

:D

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unknown User

Jeg har nesten gått vekk fra parachute i år og stort sett kun fisket med no hackle og comparadun og fått mer fisk. Det har variert litt mellom en del elver, men sånn generelt har det fisket bedre med nh og comp. Jeg har også begynt å jobbe litt mer med gamle skolens catskill - noe som har overasket mye ved mange tilfelder. Særlig veldig høyt flytende og nesten hoppende på flaten.

 

Hva som er vitsen? Jeg syns de sitter bedre på flaten og gir en bedre imitasjon.

Endret av swedeElvis
  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...