Gå til innhold

8gr snøre til stang med anbefalt vekt 7gr.


Jan Ingvar

Anbefalte innlegg

Hei folkens.

 

Oppdaget at Skittfiske feiret 10 år på nett, og der var det en del temmelig gode tilbud nå når sesongen nærmer seg på hell.

 

Jeg kjøpte da ei Scierra Stone Fly 8' #3-stang (stang nr 2 i utstyrsbeholdningen min). Ble egentlig kjøpt for å ha det litt mer gøy i småvann med liten fisk  cccheers 

 

Men, stanga sier at anbefalt snørevekt er 7gr.

 

Da jeg kjøpte nytt snøre på skittfiske, ble det ikke opplyst om vekt, og det viser seg altså at snøret, av typen Loop Opti Creek WF #3, veier 8gr.

 

Bør jeg la vær å bruke dette snøret da på denne stanga??? Er knekt stang neste stopp nå liksom?  :rolleyes: 

 

Mvh J.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ut fra mitt synspunkt: Stanga blir litt mykere og bedre i nærområdet og tilsvarende vil du kaste litt kortere. i hvertfall i 

teorien. Kjenner hverken snøre eller stanga. Ta med eventuell vektavik under produksjonen og kanskje det er en perfekt match. Treeren er vel ikke laget for de lange kasta, så jeg tror det går bra. Aftm standarden sier +- 0,38 gram  i denne klassen på snørevekta.AFTM vekta måles på de første 9,15 m minus ( litt av tuppen) , kanskje er klumpvekten oppgitt på hele klumpen ( dvs det som er lengre ennn 9,15m)

Endret av bendik58
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten at det er veldig on Topic, og at jeg burde vel holdt kjeft. Nei det var ikke mange gode tilbud! Det var som å gå verdens største reklame plakat, for så bare finne det største utvalget av billig drit som finnes.. De kampanjene skitt fiske alltid kjører er bare patetiske! Sånn.. Unskyld! Cary on

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Ksteinhaug: hehe :))

Det kan da tenkes at du ikke trengte noe av det som var på tilbud da? :) Eller driver du kanskje konkurrerende virksomhet? ;-) 

EDIT: så må du også huske at dersom en tilbudsvare selges ut, så er den ikke lenger å finne på tilbudslista...og nå har jo kampanjen pågått en uke eller noe allerede, så det var nok en del som sikret seg greie dealer her på rest-beholdninger (som ikke lenger finnes) :)

 

Bendik og Andreas: takk for tilbakemelding! Da blir det montering av Opti Creek WF3 når jeg kommer hjem - stanga må dessverre stå uprøvd til neste uke når tiden igjen strekker til - men da blir det jubel i pytten får man håpe!  aaapplaus

Endret av Jingvis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker stort sett altid en lineklasse høyere enn hva stanga tilsier, altså høyere vekt på klump enn hva produsent mener er optimalt for stanga. Å knekke en stang sånn skal ikke kunne skje, skulle det skje er det noe galt med stanga i utganspunktet, ett bristepunkt i emnet.

Endret av waffern
  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, da kan jeg komme med en tilbakemelding:

Det åpnet seg opp en mulighet for en aldri så liten fisketur nå lørdagsmorgen som var.

Takket være snille besteforeldre ("barnevaktene"), så var jeg i elva rett etter soloppgang.

 

Som sagt, ny stang Scierra Stone Fly #3 og Loop Opti Creek (#3/8gr).

Og for en opplevelse må jeg si :)

 

Har faktisk aldri før fiska med så lett vektklasse men dette var gøy!!

Tror faktisk at 3'eren kommer til å bli valgt ofte heretter, fremfor 5'eren jeg allerede har. (har også en gammel #7/8 men den er helt uaktuell - kosteskaft :)  )

Selvsagt så er jo kastelengden noe redusert med 3'er stang, men man får vel ikke i pose og sekk.

 

Snøret var behagelig å kaste med - noe tvinn/hukommelse var det jo, men ikke mer enn jeg kan leve med. På min #5-stang, har jeg Eikre Fly Evolo - et snøre som jeg er sinnsykt fornøyd med!! 

Mulig jeg skal forsøke å bløtlegge Opti Creek-snøret i varmt vann, og henge det opp for å prøve å få ut noe av "eske-minnet" i det.

Dersom jeg/når jeg bytter ut dette nye Opti Creek en gang frem i tid, så blir det til fordel for et Eikre-Fly Evolo #3...for dette er snører jeg har forelsket meg i!

Endret av Jingvis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...