Gå til innhold

Fiskens "recovery-tid"


Lars_

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg lurer på ca. hvor lang tid dere vanligvis bruker på å få ørreten (eller harren, siken ol.) til å komme seg til hektene igjen etter at dere har fått håvet den. 

Forsøker selvfølgelig alltid selv å unngå unødvendig kjøring og håndtere fisken skånsomt, men føler allikevel at det er veldig individuelt fra fisk til fisk hvor lang tid de bruker på å komme seg igjen.

 

Til eksempel fikk jeg to ørreter i et skogsvann tidligere i dag. Begge var omtrent helt identiske i vekt (rundt halvkiloen) og kondisjon og de tok ca. like lang tid å få i håven.

Til tross for dette var den ene svært rask til å komme seg, og svømte av sted i en voldsom fart (en god følelse når ørreten virkelig setter fart ut av hendene dine).

Den andre derimot brukte betydelig lenger tid før den var klar, og enda jeg hadde gitt den mye tid og håndtert den på samme måte som den forrige fisken, hadde den ikke den samme spruten og kraften som den første fisken da den svømte av gårde. Jeg fikk en litt dårlig følelse og begynte å tenke litt. 

Slapp jeg den for tidlig, skulle jeg holdt den lenger? Var den for sliten til å slippes i det hele tatt og burde vært avlivet i stedet?  

 

Det er mulig jeg spør dumt her, men det jeg egentlig lurer på er vel hvor lenge dere føler det er forsvarlig å forsøke å få fisken til og komme seg igjen (gitt at den ikke har synlige skader, er kjørt fornuftig ol.), før dere evt. vurderer den som "for sliten" og gir den en kakk over skallen.

 

   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg slipper de ikke før de mer eller mindre kjemper seg ut av hendene mine. Har tidligere slipt fisk alt for tidlig(med en gang de begynner å bukte seg litt i hendene) bare for å se at de slipper seg ned på bunn og blir stående der og sture. Da synes det er bedre at de får ta den tiden de trenger slik at de kan komme seg ut i strømmen eller svømme rundt i stille vann og få i gang oksygenopptaket når de først drar. Opplevd alt fra 5 sek til 5min.

Aldri kakket en fisk fordi den har vært for sliten. Men det jeg derimot har hatt litt dårlig samvittighet for er å ha slipt tilbake fisk i så varmt vann at det er overhengende fare for sopp/sykdom eller melkesyreforgiftning. Har tenkt som så at om jeg slipper den har den iallefall en sjans. Uetisk eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Bra tema. Jeg har ikke peiling på recovery-tid men .... De som synes et er gøy å jakte

På stor ørret o.l med supertynne fortommer og superlette stenger kan vel gi et riktig svar.

Trenger ikke å være rakettforsker for å skjønne at det er greit å få håvet fisken så raskt som mulig.

Selvfølgelig er det vanskelig å bestemme hvor stor fisken skal være men....

Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanntemperaturen har en del og si.  I tillegg til fiskens kondisjon, selvfølgelig.  Min erfaring er at større fisk har dårligere evner til å ta seg inn igjen enn mindre fisk.  Sannsynligvis har dette sammenheng med at større fisk slites mer under kjøring, men det har ikke bare med det å gjøre.  Det skal ganske mye ekstra oksygen til for å få futt i en kvelningstruet stor fisk sammenlignet med en liten, og siden det er vanskelig å kickstarte en fisk gjennom hyperventilering vil tidsperspektivet være mer kritisk for en stor fisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil bare få tilføye at vi tross alt snakker om levende individer her med individuelle behov, så skånsomhet og tålmodighet ved release bør være en selvfølge hos enhver fisker med integriteten i behold, samme hvor lang kjøring som var "nødvendig"  :)

 

(Man kommer vel uansett ikke unna at fisken i alle tilfeller nok ville hatt en bedre dag om den aldri tok kroken...så kanskje bør man se den i øynene og si unnskyld også før man sender den avgårde ;) )

 

EDIT: i tillegg så vet man jo aldri - fisken som ruste ut etter 15 sekund og virket fullstendig restituert, kan jo godt ligge med buken opp 3 min senere, og dermed ikke var klar likevel. 

Da får man bare plystre å se en annen vei når den flyter forbi  angel  :D

Endret av Jingvis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...