Gå til innhold

ørretfiske om natten?


staalel

Anbefalte innlegg

hvordan er det å fiske ørreten fra land i middels store vann eller småelver om natten? ved sø fiske anbefales det ofte å fiske om natten-og dorging på de store vannene etter storørret og. min erfaring er at ørreten dabber av etter skumringen ved innlandsfiske etter . noen synspunkter?

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan vere veldig effektivt det, særleg når vårflugene er aktive. Ofte får du lokka opp større fisk etter at det har blitt mørkt.

Særleg på milde og vindstille kvelder/netter kan vere bra. Streaking caddis, dyret og lign er bra i mørket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

ingen som har noen mening?

Jeg har fisket litt på kveldstid i det siste. 

Virker som om ørreten svømmer mot grunnere vann for å skaffe mat på kveldstid spesielt nå som høsten har kommet. 

Jeg kjøpte et par Streaking Caddiser og en ganske stor muse-imitasjon som jeg dro inn i jevnt tempo langs vannkanten i et vann i Nordmarka. Det var effektivt på større fisk, fikk 3 ørreter på rundt kiloet og en på 1.5kg. Da fisket jeg fra 17:00 til rundt kl 19:00 :)

Skitt fiske! 

  • Lik 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette fisket kan være særdeles giftig og spennende.

Det er mørkt og du ser lite så alle sanser er i full beredskap.

Fisk kan smelle på bare meter fra beina dine. Ofte brutale hogg som får deg til å hyle i en mix av frykt og glede:-)  Fisken slår/drukner ofte byttet sitt for så å ta det når det har sunket.

Som nevnt over her trekker større fisk nærmere land på matsøk når mørket siger på.

Virker som den ikke er så var når den kan skjule seg i ly av mørket. Om det er overskyet og krusninger på vannet er det enda bedre:-)

Ofte jakter større ørret både mus og frosk som svømmer mot land, men også mindre fisk tar disse. Ikke sjelden jeg har fått fisk på rundt halv kiloen med mus i magen.

Til dette fisket bruker jeg store Streaking Caddis, museimitasjoner, Idioten (sjekk ut denne om du ikke har hørt om den) evt andre store og bustete fluer som flytter mye vann.

Greit å kjenne stedet du skal fiske på da det ofte blir mye knoting når man fisker i mørket.

 

Må prøves!!!!!

 

Frode S

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette fisket kan være særdeles giftig og spennende.

Det er mørkt og du ser lite så alle sanser er i full beredskap.

Fisk kan smelle på bare meter fra beina dine. Ofte brutale hogg som får deg til å hyle i en mix av frykt og glede:-)  Fisken slår/drukner ofte byttet sitt for så å ta det når det har sunket.

Som nevnt over her trekker større fisk nærmere land på matsøk når mørket siger på.

Virker som den ikke er så var når den kan skjule seg i ly av mørket. Om det er overskyet og krusninger på vannet er det enda bedre:-)

Ofte jakter større ørret både mus og frosk som svømmer mot land, men også mindre fisk tar disse. Ikke sjelden jeg har fått fisk på rundt halv kiloen med mus i magen.

Til dette fisket bruker jeg store Streaking Caddis, museimitasjoner, Idioten (sjekk ut denne om du ikke har hørt om den) evt andre store og bustete fluer som flytter mye vann.

Greit å kjenne stedet du skal fiske på da det ofte blir mye knoting når man fisker i mørket.

 

Må prøves!!!!!

 

Frode S

 

Denne beskrivelsen av kveldsfiske etter ørret vil jeg sammenligne med "harving" som jo ble mye brukt før i tiden. for de som ikke kjenner til denne måten å fiske storfisk på, så ble det brukt en stor marketugge, (opptil 8 til 10 mark på kroken), et skikkelig langt kast og trekke marketugga i rykk inn mot land, eller langs med land. Når fisken slo til, så var det å vente til snøret strammet seg og så slå til. Har hatt på mitt livs fisk på på denne måten. Det skjedde i 1959 der Vigga renner ut i Jarenvatnet  En eldre fisker som jeg pratet med da den slo på anslo den til ca. 8 kilo. Den gikk opp slik at vi så den i lyset fra en bil som kom kjørende sydover mot Gran st.

 

Magne Fjellstad.

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...