Gå til innhold

Heptagenia Fuscogrisea?


Ronny Berg

Anbefalte innlegg

  • 1 måned senere...

Jeg heller også mot en Siphlo.
Siphlonurus'er har vinger som starter ganske rett ut fra kroppen uten at de vier seg ut første biten (mener jeg å huske).
Dvs. de er litt jevnt breie et lite stykke... Så blir det litt synsing fra eget hode videre.

Jeg synes beina er for spe til å være en Heptagenia, der jeg fisker og ser Fuscoen så har den gjerne med seg litt av flekkemønsteret på beina i dunstadiet og kraftigere lår enn denne. Videre så har de jeg har sett ofte litt flekker i bakkant på framvingen. Og slutten av august høres da veldi seint ut for en fusco synes jeg. De har lett for å komme når det er sånn 13-15 grader der jeg fisker og det er det gjerne i starten på Juni her i Akershus og den dukker ofte opp ei lita uke før Vulgataen.
Men det kan godt hende jeg er skikkelig på "sykkeltur" har tross alt brukt langt mer tid på å smøre kjeder og justere gir de siste 4 årene enn å studere insekter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for tilbakemelding og innspill Øyvind og Rune...og deilig god sjølironisk sykkelhumor  :P ikke greit å sitte på et sykkelsete når FFS suser avgårde..!

Jeg får slå meg til ro med at det er en av delene, og at fluebindingen blir relativt lik, uansett hvilken art det er.


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På begynnelsen av 90-tallet kom jeg et par ganger ut for Siphlo på Goliaten i Finnemarka. Det var rundt 10. august, men i den sørlige grunne delen av vannet. Vi har nok vært ute for akkurat det samme: En klekking som drar opp ørret i stille vann i august, men neppe den mest kjente klekkinga.---

 

Dette er jo ei ganske stor døgnflue som gjerne imiteres med forlenget bakkropp. Noe å ta med i fluedatabasen utover vinteren.

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...