Gå til innhold

Sjøørret og maks-mål


Truls

Anbefalte innlegg

Er dette noe vi som fisker langs kysten er bevisst på?

For min egen del så tar jeg veldig sjelden ut fisk, men et par middager blir det i løpet av sesongen.

Om jeg ønsker meg en fisk, så tar jeg en av topp kvalitet, og jeg velger meg ut en fisk på 500-700g

Jeg setter konsekvent ut fisk fra litt under kiloen og absolutt alt over. (Og nesten alle andre også for den saks skyld...)

Tanken bak er at jeg ønsker mest mulig stor fisk i fjorden, og opp i bekkene for å spre sine gener videre.

Slipper man ut all større fisk, vil det kunne ha noe for seg i sjøen?

Vil man , hvis alle gjør dette, kunne påvirke snittstørrelsen??

Er det andre som har noen tanker rundt dette?

Mvh Truls

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes i utgangspunktet at det er en dårlig idè å innføre regelverk når det er lite trolig/ sannsynlig at regelverket vil håndheves. Norge har et par-tre km kilometer med kystlinje som kjent, og selve kysten er ekstremt kronglete å følge opp. Da har jeg mer tro på informasjon om viktigheten av forvaltning av SØ bestandene og tiltak som utbedring av gytebekker + fredning av hele områder. Dette vil selvfølgelig variere fra fylke til fylke og gjøres i varierende grad pr i dag.   

  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørs hvor du fisker om det har noe spesielt for seg å sette ut småfisk rundt kiloen eller ikke for å oppnå stor gjennomsnittsstørrelse. Lokal forvaltning er en fin ting. 

 

I Tanamunningen feks så trenger du ikke å ha dårlig samvittighet for å ta opp litt sjøbørting rundt kiloen. Sjekk bildene til disse karene. https://www.facebook.com/fiskeitana/

 

 

tana.jpg
Endret av Øuar
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten å starte en debatt om fiskelisens må jeg bare si meg enig med Sverref fordi dette er slik man gjør det på Tasmania hvor pensjonister i like "uniformer" er rundt og kontrollerer, informerer og hjelper sportsfiskeren. Det er stor forskjell på Oslofjorden og Tanafjorden og man trenger ikke samme regler overalt. Liten vits i å ha regelverk som ikke håndheves, men kanskje bedre enn ingenting. 

Friluftsfjorden!

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er liten hensikt i et regelverk om det ikke følges. Og den norske kysten er ikke den letteste å kontrollere for å si det forsiktig.

Hadde reglene blitt fulgt, så ville jeg gjerne hatt det som nedskrevne regler sammen med baglimit.

Jeg snakker med folk jeg møter enten det er slukfiskere eller andre, og jeg tror at det å snakke om slike ting, og informere, og å fortelle hvorfor dette er en god ting kan hjelpe. Jeg vet enkelte har fått endret sin adferd, og har blitt med på tanken bare ved at vi har snakket sammen.

Tenk om man skulle klare å fange en gjenutsatt fisk på to kilo et år eller to senere.

De fleste som fisker har jo lyst til å ha muligheten for å fange en større fisk.

Bildene fra nord var trist å se. Det var mye flott sjøørret som var død på en gang...

Det var noen flotte fisker.

Tenk hvor gøy det hadde vært å fange disse en gang til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror heller ikke man skal undervurdere at slike regler kan hjelpe å bevisstgjøre folk. Tror uke gjennomsnittsnordmannen er klar over at større eksemplarer kan være spesielt viktig for rekruttering. Bag limit og maksmål kan få folk til å tenke seg om, selv om loven er vanskelig å håndheve.

Det er vel nettopp det som har vært greia når jeg har snakket med folk, å forklare slike sammenhenger. Saklig informasjon om dette tror jeg er lurt.

De folkene som jeg har opplevd at endret holdning har gjort det på den bakgrunnen. De ønsker også mer, og større fisk, og da hjelper det med gode gener, og gjerne gytefisk av litt størrelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at dere er opptatt av CR, men når jeg blar meg gjennom sidene på SØ-tråden er de fleste bildene av fisk som ikke kommer til å svømme igjen. Det er noen hundre kilo SØ på land bare i denne tråden. Er dere mest opptatt av at andre ikke skal ta opp fisk?

Bakgrunnen for diskusjonen er vel den nye rapporten sol viser at større individer er spesielt viktige for å ivareta bestander av både hummer, torsk, sjøørret og andre dyr som tåler å bli sluppet tilbake. Større individer har både bedre gener, men legger også betydelig flere egg en små individer står det i artikkelen. Uavhengig om man er enig i c&r eller ikke synes det er fint å kunne ha en diskusjon om hvordan vi bedre kan ta vare på naturen uten å måtte stå til rette for bilder som har blitt lagt ut av bilder i en annen tråd. Fint om vi kan holde diskusjonen rundt der opprinnelige temaet. Både argumenter og i mot er velkomne.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

? Større individer har bedre gener enn små individer? Gener er vel like for et individ gjennom oppveksten fra liten til stor?

Som det står over "står det i artikkelen". De sikter vel til at den fisken som ved tilfeldighet er best rustet (i tillegg til flaks) vokser seg stor i Darwinistisk ånd, men ikke vet jeg. Har lagt ved en kortversjon fra hooked som omtaler studiet.

http://www.hooked.no/meninger/la-de-storste-leve

Endret av TKJ
  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om genene er bedre jo større fisken er, er vel tvilsom men eggene er av bedre kvalitet og plommesekken større slik at yngelen har en større sjanse til å overleve. Når den eldre og større fisken i tillegg produserer så mange flere egg skjønner vel de fleste at det er lurt å ta vare på dem. Det har man gjort i Øresund hvor man høster av den mellomstore fisken mens den minste og største i større grad for leve videre. Der produseres det 100 ganger mer fisk pr areal enn i områdene rundt. Jeg vi tro, uten å vite, at det samme er tilfelle for sjøørreten. Jeg vet at folk i sjøørretgruppa i Vestfold jobber for å få opp minstemålet og ikke minst respekten for vår flotte sportsfisk. At man ser bilder av død sjøørret på et fiskeforum er ikke det samme som at alle kakker alt de får,men at man tar med en fisk eller tre iblant. Dem man må prøve å omvende er dem som tar med alt . Dem er det endel av men noen lar seg omvende. 

Friluftsfjorden!

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig bra innlegg sarepta. TKJ er også inne på tanken bak tråden. Er akkurat dette jeg tenker på.

Stor fisk er de beste "avlsoksene" i bekken. Dette er lurt å ha i hodet, snakke med andre om, og jeg skulle gjerne sett det regelfestet, selv om jeg er klar over at det er utfordrende å håndheve.

 

Truls

 

(Det er veldig mange bilder av fisk som svømmer videre her inne også, og den kommentaren til Lillevann er vel mer egnet til at folk slutter å legge ut rapporter og bilder enn at det bidrar med noe konstruktivt og positivt til denne tråden. Jeg mener rapporter og bilder beriker forumet. Og at enkelte gjør terskelen for å legge ut bilder og rapporter meget høyere kommer ikke forumet til gode i hvert fall...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at dere er opptatt av CR, men når jeg blar meg gjennom sidene på SØ-tråden er de fleste bildene av fisk som ikke kommer til å svømme igjen.  Det er noen hundre kilo SØ på land bare i denne tråden.  Er dere mest opptatt av at andre ikke skal ta opp fisk?

Spre eder og galle er du flink til Lillevann (troll)

Men å svare for deg gjør du ikke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det å karakterisere et hvert innlegg man ikke liker som trolling er lite konstruktivt.  Jeg stiller et spørsmål som jeg synes er relevant, men som jeg aksepterer ikke passer i tråden - ref. svar fra TKJ.  Jeg lot det derfor ligge.  Det gjør imidlertid ikke dere.

 

Skal vi drøfte videre, eller skal vi la det ligge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan vise til hvilke bilder du refererer til. Tror du også skjønner hvorfor noen reagerer på innlegget, regner med det er derfor du skrev det som du gjorde.det er et som føyer seg inn i en lang rekke innlegg fra deg, så det er ikke noe enkeltstående tilfelle. Flere som har reagert på ordlyden i mange av innleggene dine. Det er måten du skriver det på som gjør at jeg kaller det trolling. Før litt argumenter for din påstand så blir du nok møtt på en annen måte.

Og, ja, jeg er også enig i at innlegget ditt var upassende. (Og ikke minst unødvendig)

Ref din kommentar så skriver jeg at det er min praksis, og ikke at det skal gjelde noen andre. Jeg har pålagt meg selv å, om mulig, sette ut alt stort og smått. Setter forøvrig ut omtrent all fisk. Så din kommentar om at det skal gjelde andre, men ikke oss er skivebom.

Hvilke er alle disse innleggene jeg er uenige i og kaller trolling?

Jeg har satt det stempelet på to av dine innlegg? Hvilke andre? Bom igjen der altså...

Endret av THJ
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ingen plan om å kuppe denne tråden, men saken er som følger:  Jeg synes at jeg ofte støter på en ganske konsekvent fordømmelse når det gjelder "andre" fiskeres forståelse - eller mangel på sådan - av forvaltning.  Det være seg fritidsfiskere, yrkesfiskere eller en som skulle være så "uheldig" å ta en SØ i et garn.  Det er imidlertid ikke tvil om at det tas opp betydelig mengder SØ også av fluefiskere, og dersom man ser gjennom den store SØ-tråden vil man finne svært mange eksempler på dette.

 

I utgangspunktet synes jeg ikke det er noe galt i dette, da jeg ikke er noen C&R fantast selv.  Likevel kan jeg ikke helt dy meg for å komme med en liten bemerkning - og pirke borti det jeg oppfatter som en viss dobbeltmoral.

 

No big deal - diskusjonen du trekker opp er god, og ja - jeg mener man bør spare de største individene.  Det er forøvrig ingen ny ide.

post-1873-0-98334300-1444663475_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke uenig med deg, i at det kan være en slik 'alle andre burde gjøre' holdning.

Skjønner ikke helt hvorfor du tar opp dette i denne tråden. Jeg skriver hva jeg selv gjør, og spør om andres tanker rundt dette.

Det er en god ting etter min mening å få opp flest mulig store fisker i bekken for å gyte.

Tar man ut all stor fisk, så er de borte...

At jeg ønsker å fremme mitt syn på saken er vel ikke så rart? Og jeg vet tanken lagt fra er ny, men det kan være verd å ta opp igjen. Synes jeg.

Det tas nok opp mye fisk av mange, jeg tar veldig sjelden sjøørret, men en og annen blir det.

Litt artig at du legger ut profilbildet mitt. Det er den flotteste sjøørreten jeg har fått, om enn langt fra den største. Et nydelig rosaskjær og knall søvblank.

Kruttsterk, og på alle måter en drømmeørret. Og det var en stor glede å se den svømme tilbake til sitt rette element, og muligens er den i bekken og sprer genene sine i elva i høst.

Og når du er inne på dobbeltmoral, på hvilken måte er jeg det??

Og på hvilken måte fordømmer jeg andres syn??

Tenker du på noen av de bildene jeg har lagt ut i sjøørrettråden, så er det ytters få, om i det hele tatt noen, som ikke er satt ut igjen etter et raskt bilde...

Så igjen, hvilke bilder sikter du til?

Endret av THJ
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men over til noe litt annet. Det hadde vært veldig interessant å høre hva du mener, Lillevann, vil styrke bestanden av sjøørret, og gi økt snittvekt på bestanden. Hvordan kan vi som fisker langs kysten bidra til dette.

For det er den biten jeg er ute etter i denne tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke uenig med deg, i at det kan være en slik 'alle andre burde gjøre' holdning.

Skjønner ikke helt hvorfor du tar opp dette i denne tråden. Jeg skriver hva jeg selv gjør, og spør om andres tanker rundt dette.

Det er en god ting etter min mening å få opp flest mulig store fisker i bekken for å gyte.

Tar man ut all stor fisk, så er de borte...

At jeg ønsker å fremme mitt syn på saken er vel ikke så rart? Og jeg vet tanken lagt fra er ny, men det kan være verd å ta opp igjen. Synes jeg.

Det tas nok opp mye fisk av mange, jeg tar veldig sjelden sjøørret, men en og annen blir det.

Litt artig at du legger ut profilbildet mitt. Det er den flotteste sjøørreten jeg har fått, om enn langt fra den største. Et nydelig rosaskjær og knall søvblank.

Kruttsterk, og på alle måter en drømmeørret. Og det var en stor glede å se den svømme tilbake til sitt rette element, og muligens er den i bekken og sprer genene sine i elva i høst.

Og når du er inne på dobbeltmoral, på hvilken måte er jeg det??

Og på hvilken måte fordømmer jeg andres syn??

Tenker du på noen av de bildene jeg har lagt ut i sjøørrettråden, så er det ytters få, om i det hele tatt noen, som ikke er satt ut igjen etter et raskt bilde...

Så igjen, hvilke bilder sikter du til?

Trur nok Lillevann tenker på hvordan du behandler fisken den korte tiden den er oppe . På alle de siste bildene dine så ligger fisken på stein. Er ikke akkurat anbefalt metode :rolleyes:

Men enig at det ikke hører denne tråden til.

 

Jeg mener se til Sverige jeg, steng fisket etter gytetiden , og hold det stengt noen måneder så folk ikke plager slips(kanskje 15 oktober til 21 januar her på østlandet). Og ha tidene logiske for hver landsdel

Sett høyere minimumsmål(50cm) og baglimit på en fisk om dagen.

Maksmål kunne vi også hatt, men den sitter nok jævla langt inne hos de fleste......

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...