Gå til innhold

Epic 888 fastglass erfaringer?


Anbefalte innlegg

Har lenge vurdert en Epic stang og nå viser det seg at det blir en realitet.

Har lest igjennom tråden og ser at flere av dere har bade 476 og 580.

Hva ville dere ha brukt til fiske i eks fra øst/nord marka til små- og mellom store elver?

Hmm, enten 476 eller 480. Jeg har 580 og føler den er for kraftig på mindre elver.

Litt kjedelig svar men jeg anbefaler deg å sjekke ut denne tråden: http://fiberglassflyrodders.com/forum/viewtopic.php?f=32&t=46054

Hovedsaklig så er 476 litt stivere og kraftigere enn 480. 480 skal være den optimale "tørrflue stanga" mens 476 kan brukes der det er mye vegetasjon og lite kastemuligheter med store og tunge fluer. Ser noen i den tråden nevner New Zealand...

Jeg har verken 476 eller 480 så mulig mine antagelser er feil. Er sikkert flere her inne som har personlig erfaring med stengene som kan gi deg et bedre svar :-)

Men jeg har en 7,4 fot klasse 4 som er helt nydelig å bruke på små tjønn med mye skog. Mye enklere å legge buktene mellom trær og kratt enn med 8 eller 9 fot!

Tenker du å bygge selv? :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler på det sterkeste å bygge selv! :-)

Sikler litt på en 480 selv i en eller annen gyselig farge... Men jeg må se om jeg får dreisen på dette markafisket først.

I den forbindelse så har jeg lest mye, og ser veldig mange kommentarer om akkurat det samme som nevnes her om 476 kontra 480.

Så mitt valg blir en 480 om jeg først bestemmer meg for å bygge, uten at det bør påvirke valget til noen andre. Men les litt om de først, og prøv å få et inntrykk av hvilken som vil passe deg best.

Det er forøvrig enkelt og greit å plukke ut egne komponenter om man vil ha litt annet enn det som følger i pakkene.

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lenge vurdert en Epic stang og nå viser det seg at det blir en realitet.

Har lest igjennom tråden og ser at flere av dere har bade 476 og 580.

Hva ville dere ha brukt til fiske i eks fra øst/nord marka til små- og mellom store elver?

 

Jeg hadde gått for en 480.

 

Perfekt for ditt formål - hadde kjøpt en selv hadde det ikke vært for at jeg allerede sitter på en Diamondglass 480 - min debutstang i den "moderne" glassverdenen.

 

Som du sikkert har lest så er 480 noe roligere enn 476, men dette betyr ikke at 480 er slaskeraie-aktig.....

 

Gard

  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har 476,som Graywolf bygget til meg ifjor. Er utrolig fornøyd og bruker den i middels store og mindre elver.

Den er kraftig nok til større fluer og nymfer,samtidig som den er følsom nok til fjærlette presentasjoner på kort hold.

Er du vant med kullfiber,blir dette forholdsvis myke stenger uansett. Dette er foreløpig den eneste glassfiberen jeg har,så jeg kan desverre ikke trekke sammenlikninger med 480 eller andre.

Jeg liker litt korte stenger,og var derfor jeg valgte denne.Koker vel ned til personlige preferanser  <<l

Lykke til <<l

  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
  • 1 måned senere...

Glassfibertrådene er skumle. Havesyken blir akutt.

 

Glassfiber for meg har så langt vært synonymt med lave klasser, korte stenger og ørretfiske. Nå ser jeg for meg en Epic til laks. Da blir vel 686 stengene for spe, og jeg må gå for 888 eller 990? Noen som har bygd og/eller fisket med 990 stangen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...