Gå til innhold

Alternativ Abborfiske i Øyern


Robban

Anbefalte innlegg

Savner denne siden og det gode miljøet som var. 
Etter at man forvilla seg inn på facebook så dukket jo spørsmålet opp. 
Her og sammtidig der (FFs), overkåtskap ? eller formidling av ting som er gøy. 
Gjørmefiske ligger hjertet nært, men det dustete ørretfiske har i mange år nå hatt all fokus så da blir det som det blir. Man får ikke gjort begge ting samtidig :) 

Synes det alltid er gøy å dele annerledesfiske så nå blir det rett utifra et faceinnlegg så får de som har sett bare lukke vindu å se etter noe annet :) 

Det er ihvertfall gøy, og en forlengelse av sesongen :) 

Bare poster et faceinnlegg da jeg er meget lat og ikke i stand til å finne opp kruttet på nytt hver gang :) 

 

Av og til er det greit å ha noen kompiser som ikke tar Nei, tja, vet ikke, ooofff, kanskje det, osv osv for et svar. Frem med kveitespydet og noen velretta pirk i nyreregionen trengs ofte for å komma seg på tur. 
Denne gangen sto Kenneth P for pirkinga, og Robban var målet. 
Lenge siden gjørmefiske nå, og målrettet fiske etter abbor med flue var planen. 
Grunnet noen ok rapporter så ble vi enige på telefon at vi skulle ta med 1 stk gummistang, og 1 eske "smågodt", just in case :)

 

Dagen startet bra den for Team Kålhue med noen småsniper, ca 5 i antall på gjeddeutstyret, så allerede helt ok tur i det flotte høstværet. 
Ikke var vi alene heller denne dagen så det var ikke helt enkelt å følge abborplanen slavisk. 
Men Kenneth han dro opp et flott eksemplar på 43cm kort etterfulgt av en på 39 cm av Robban, så dagen var igrunn allerede da perfekt.

Dødtid er det alltid, og litt utpå sprakk Robban, og tok 5 kast med gummi kun for å konstatere at det var like dustete som flue he he :)  Ja. det var kun 5 kast 

Etter en liten snus, cola, og top ris pause forsvant jaggu alle båta også, og det var duket for noe som skulle bli et meget givende abborfiske. 
De standhaftige får som regel lønn for strevet, og idag ble det skikkelig uttelling. 
Husker ikke antallet , men det ble vel rundt 20 stk på ca 38-39 cm og 2 stk på 43, og 2 på 44 cm. Brutale hugg, dobbel "hook up" i lav høstsol, og meget kampvillig abbor på 5'rn er bare skikkelig gøy. 
Nei det er faktisk dritkuult, og lenge siden jeg har hatt det så morro :)
Tanker, taktikk og fluer funka, og da er jo alt på stell i mitt hodet

Nei f.................. nå blir det langt igjen he he

Tusen takk for pirkinga, og meget flott tur nå på tampen Kenneth, og all respekt for at du ikke en eneste gang mysa bort på "gummistanga" som aldri forlot trekket sitt ;) ;)
Flott dag, og for engang skyld sto det noen kalde pils i kjøleskapet til Robban på en søndag he he he . 
Velfortjent og godt :)

post-925-0-87688300-1444509725_thumb.jpg

post-925-0-93837900-1444509737_thumb.jpg

post-925-0-51807300-1444509754_thumb.jpg

post-925-0-22551300-1444509770_thumb.jpg

post-925-0-16158500-1444509781_thumb.jpg

Endret av Robban
  • Lik 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo Geir fiskegleden den er der fortsatt :)  Tviler på om den noen gang forsvinner også :) :)
Og som du skriver den starter ofte i det unge liv :)
Gleden ligger jo mye i det å snurre en flue, teste med ofte abnormale ting i det gitte miljø og lykkes. 
Bomturer er det mye av , men selv abborer kan faktisk overskygge en perfekt ørretdag så lenge innstilling til selve fisket er rett.
Denne turen kommer jeg til å huske langt bedre enn mange ørretturer ;) 

 

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tviler på om det har noen appel til det store flertall :) . Men skal du fiske abbor med flue så handler det som alt annet om kunnskap om hvor og når. Jeg snakker ikke om da man får noen store tilfeldig i jakten på ørret med streamer. Da blir man heller ikke så glad som om man går målrettet inn for det :)  
Greie her handler om å ikke komme til dekket bord , men finne ut litt sjøl. Ingen steder er like, og mine kunnskaper kan ikke overføres direkte til ditt nabovann :)

I øyern så er de skikkelig gøy å fiske etter abbor med flue i Juni /juli med flyteline og fiskeimmitasjoner som feks Runars Deciever osv osv. 
Poppere fungerer godt. Fisken er ikke på sitt sprekeste , men det visuelle når de ploger etter flua oppveier dette. 

Senhøst så er det synkeliner som er oppskrift. 
Jager de så er det flyt , men det brutale hugget på synk overveier ofte det visuelle, og de er langt sprekere på høsten.
Overføring kunnskap et fiske (haspel) kommer godt med i den andre interessen(flue) , og ditto tilbake ;)
Lit av morroa denne gangen var også at en flue jeg la ut i databasen for ganske lenge siden nå begynner å få fotfeste. 
Ikke noe jeg har funnet opp selv om de første mønster måtte lages på en spesiel måte da  "garnet" ikke var tilgjengelig for de mest ivrige.
Dette er også en flue som har fanget mange av vår mindre kjente Asp, og ja vært å nevne i denne sammenheng. Den har fanget mye fisk :) :) :)   



http://www.fluefiskesiden.no/fluedatabasen/?db=1&flyid=313

 

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

He he he godt jeg fant de abbora før jeg pakka vekk belly'n en ukes tid he he. Din snik :)

Spørs hvor du får dem henn Ruffen. 40 cm er alt fra 0,8-1kg . De største her veide ca 1,2 +. (44 cm)
De er ofte litt tynnere i Øyern enn feks et skogsvann full av mort. Der kan man ofte få noen plugger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...