Gå til innhold

Tubeflue for ørret


André_Brµn

Anbefalte innlegg

Bare en, etter min mening, morsom sak som jeg har på trykk i siste nummer av Jakt & Fiske. Og for ikke å nevne effektiv sak. Denne her er dedikert et par brekk i Pina til sommeren - litt som å kaste stein i glasshus, men det er halve moroa. For meg  :D

 

 

 

Full story: http://www.thetroutbum.com/images/stories/PDF/ProSportfisher_MiniTube_246.pdf

post-2545-0-39721900-1445085863_thumb.jpg

Endret av AndréB
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fiska mye med tuber etter ørret?

 

:D Nei, men fryktelig moro å prøve noe nytt, synes jeg. Det er litt drivet i fluefisket mitt - å gjøre noe. Nytt. Gjerne  :) Jeg forsøker å ikke bli av dem som får unger og lar kona styre og til slutt må trygle og be om "fiskedager". Å gjøre noe unyttig fluebinder eller - fiskemessig er bra  :) I mi bok. 

 

Tungsten-tube, Ørjan. 

Endret av AndréB
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tubefluer er farlig saker for ørreten , ingen tvil om det. det ser man når man fisker laks. Jeg tenker at hvis jeg skulle fiske med tuber etter ørret så hadde det vært siluett jeg var ute etter. Sunray shadow for eksempel har mange storørreter på samvittigheten.

Om kjærringa gneldrer har lite å si for fluevalget mitt. 

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er inne på noe Brun. Små tuber til ørret er nok kraftig undervurdert. Det gjelder bare å sette seg inn i tubefluenes verden. Kunne vært artig om noen skrev en skikkelig artikkel om de ulike alternativene. Jeg har forstått det som om disse danskene har et konsept som er ganske bra?

 

Hei, Pål :-) Ja, et fryktelig spennende område dette egentlig, som i hvert fall jeg er novise på. Men det blir jo mindre og mindre deling av gode diskusjoner for tiden, når det hele tiden blir sånn "fisker du på gytefisk du a", og folk ikke ser seg selv i fiske på gytefiske både etter gjedde, laks, ørret og alt  :D Det tar på en måte brodden av den gode diskusjonen, men det er vel også meningen antagelig.  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når blir en fisk gytefisk da? 15. august?

Om man binder på tuber eller krok tror jeg faktisk spiller mindre rolle i jakten på storauren. Sunray og andre tuber, Zonker, Muddler og små svarte dobbelkroker som Glödhäck har alle gitt meg stor ørret eller storørret......

Ment som konstruktiv kritikk Andre: hadde flua di likt et mykt kragehackle bak det hodet?

Endret av Andreas L
  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man ser bort i fra egenskapene til tubefluer når man har fått fisk ser jeg vel egentlig ikke helt poenget med små tubefluer?

Lytter meget gjerne til  andres meninger.

Store vårfluer på tube derimot. Det tror jeg er kult. Så en flue en hvis kar hadde bundet.  Den var kul. Fikk skikkelig troa.

Endret av Ruffen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egentlig eneste grunnen til at jeg velger å binde endel av de særdeles ekle men effektive streamer fluene på tuber er at jeg ønsker fiske disse dypt. Som regel med synkesnøre i eller nært bunnen. Som den flua jeg linket til over er bundet med tungsten øye å kombinere du itelleg med tungt synkende snøre vil du kunne fiske ekstremt dypt i store vann. Fordelen er at det er her de store fiskene bor ;) ulempen er at man stadig vekk får bunn napp. Men med tubeflue er det enkelt og greit å bare skifte krok, istedenfor krokfluene der kroken får seg en lei bøy ;) 

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er inne på noe Brun. Små tuber til ørret er nok kraftig undervurdert. Det gjelder bare å sette seg inn i tubefluenes verden. Kunne vært artig om noen skrev en skikkelig artikkel om de ulike alternativene. Jeg har forstått det som om disse danskene har et konsept som er ganske bra?

 

Tenker du på utløser systemet til han Jens Bursell ? han har masse artikler ute.....

Han hevder vel at han dobler fangstraten sin til opp 91% landet fisk med tuber med utløser system

 

Han har vel også skrevet endel om penetrerings egenskapene til store enkelkroker kontra små trebler også.

Har testet litt med små trebler i krok 18 og de sitter bra, og lager veldig små sår i munn ved C&R. Testet på Smålaks, da med bombere på tube

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med fangstraten er testet på kysten etter Sjøørret, og den har jo en tendens til å lugge endel i flue . Så der blir kanskje forbedringen unaturlig høy forhold til annen fisk.

Jeg synes ikke det blir store sår når jeg bruker så små trebler som krok 18, du får vel tak i Owner i krok 20 også. Siden jeg setter ut mestparten av Laksen klemmer jeg også inn mothakene. Har aldri sett at de små treblekrokene har flyttet seg under kjøring heller

 

Gå inn på http://bursell.dk/. veldig mange av artiklene hans ligger som pdf filer der

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 år senere...

Noen som har noe mer å komme med på tubeflue fronten til ørreten? 

 

Jeg reiser vestover på onsdag med 8 prøveprosjekt i boksen for hhv elv og vann. Mulig jeg surrer noen til før jeg pakker inn i bilen. Tanken var vel opprinnelig (etter to øl og en gammel opland) "Jeg kan jo egentlig surren en jævla billig Rappala til fluestanga"

Ser på værmeldinga at jeg kanskje er veldig optimist om jeg tror jeg skal fiske mye med tørt, så det er pakka både nappindikatorer, nymfer og tuber av ymse slag, så er spent på om det gir uttelling.    

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...