Gå til innhold

Augenstikkarproblem


Bdale

Anbefalte innlegg

Eg veit ikkje om dette er rett plass å skrive denne saken, men eg prøver. 

 

Eg fiskar mykje på eit vatn som har i periodar kjempemykje augenstikkarar. Eg har leitt rundt på dei ulike flugesidene på nettet, men eg har ikkje funne nokon imitasjonar av det. Eg har heller ikkje evna til å binde fluger på dette nivået enda.

 

 

Er det nokon som har tips om sider som sel imitasjonar eller personar som binder?

takk for tips :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan også sjekke ut "Damselfly".

 

 

Syns den som var på flue.no virka veldig liten, men den er kanskje ikkje det. Fisken var i vertfall heilt vill. Den hoppa 30centimeter over vatnet og jaga i overflata.

Endret av Bdale
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk vi har både vannymfer (damsels på engelsk) og Libeller (Dragon Flies på engelsk). 

Vannymfer kan fiskes bra under overfalten i larvestadiet, libeller kan fiskes bra under overflaten i nymfestadiet. 

Av fluemønster så foreslår jeg disse:

Libelle i nymfestadiet: http://www.fluefiskesiden.no/sbs.php?ex=1&flyid=301

Vannnymfer i voksenstadiet: http://www.fluefiskesiden.no/fluebinding/torrfluer/rs-exchausted-damsel-vannymfer/

Har ingen forslag til mønster til voksne libeller eller vannymfer i larvestadiet.

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker Øyvind S sitt forslag dekker det mest realistiske.

Takkar for tips og svar. Ser ein fisken hoppa når den tek libeller i nymfestadiet? Klekker dei på noko bestemt tidspunkt av sesongen eller er det sprett jamt utover? Vatnet mitt ligg på 800moh.   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takkar for tips og svar. Ser ein fisken hoppa når den tek libeller i nymfestadiet? Klekker dei på noko bestemt tidspunkt av sesongen eller er det sprett jamt utover? Vatnet mitt ligg på 800moh.   

Hvis ei libelle svømmmer like under overflaten vil jeg tro at fisken kan hoppe opp i luften  etter å ha tatt den i høy fart ja. 

Bruker som regel å ta noen uker fra isen går til jeg ser vannymfer og libeller i lufta. Så frem til da er trolig tiden det er mest av libellene i vannet. Ofte ser jeg de stå på myrbunnen helt i ro. Usikker på hva som trigger de til å svømme rundt. Men vil tro at perioden før man begynner å se de flyve rundt i lufta, og de første dagene etter dette vil være høytid. 

Har kun opplevd skikkelig godt fiske med dette to ganger iløpet av få dager. Når jeg kom tilbake en uker senere fisket ikke dette noe særlig bra, og da var det mange libeller i lufta, hadde ikke sett noen når jeg var der tidligere. 

Det sies at libellenymfer fisker godt over hele året, men vil tro høytiden er som nevnt over. 

Vannnymfer i voksenstadiet sies at fiskes best på sensommeren når det begynner å bli kaldt om natta og de legger egg. Da faller mange ned på vannet og blir ørretmat, uten at jeg har observerte dette selv. 

Er noen i Norge som har brukt mye tid på markafiske og har en del erfaringer med dette. Mener å ha sett både Rune Stokkebekk og Robban snakke en del om dette.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kun opplevd skikkelig godt fiske med dette to ganger iløpet av få dager. Når jeg kom tilbake en uker senere fisket ikke dette noe særlig bra, og da var det mange libeller i lufta, hadde ikke sett noen når jeg var der tidligere.

 

Opplevde det samme på et vann ved hytta i år

 

Flua som funka var madam x strippet ganske hardt både tørt og rett under filmen, og fisken tok steinhardt :)

 

Fisken sto spesielt tett og tok ofte i og rundt siv.

 

Neste gangen jeg fisket dette vannet funka ikke madam x pålangtnær like effektivt og det var masse libeller i lufta. Det som funka best da var mygg.

 

Kan selvfølgelig være tilfeldig men jeg konkluderte ihverfall som deg <<l

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takkar for svar. Trur eg har fått svar på det eg lurte på. Eg skal i vertfall prøva med litt forskjellige imitasjonar til sommaren både nymfer og tørt <<l

 

Eg opplevde at fisken tok augnestikkarar eigentleg gjennom heile sommaren, men den var meir på hogget i ei vekas tid i tillegg til dei dagane det var sol og varmt.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...