Gå til innhold

Ga foto i presang, de klippa det med saks...


Bård H Bjerkeli

Anbefalte innlegg

Ett bilde jeg selv har tatt og fremkalt på kapaplate med ramme ble gitt bort i julegave. Nå nylig i ett bursdagslag ser jeg plutselig at fotografiet henger kraftig beskjært på veggen. Vi snakker ikke bare litt i kanten for og få det inn i ny ramme, men over 50 prosent er skjært vekk. Det opprinnelige bildet er ca.30x20 cm. Nå er det plutselig ca. 20x13 cm. ca.17 cm er da klippa bort i lengderetning. Selvfølgelig kan en jo gjøre hva en vil, men jeg kan heller ikke noe for at jeg strengt tatt ble litt snurt. "Jeg måtte klippe det litt med saksa for og få inn mellom de andre bildene" ble det sagt...

Nå er det også sånn at jeg kjenner meg selv godt nok til at jeg er klar over at jeg noen ganger kanskje overeagerer en smule, vil gjerne ha noen innspill på moral og etikk fra noen på sidelinja her. Er det jeg som er hysterisk og tar meg selv for høytidelig eller er det ufint og forandre andres arbeid på denne måten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du overreagerer . Tar du sjansen på å gi bort noe du forventer skal passe inn på en vegg hos noen andre må du regne med at folk tilpasser det til sitt behov.

Innredning er en svært individuell greie. Blir du snurt må du nok tenke litt mindre ego neste gang du gir bort noe.......

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lars P kommer med den brutale sannhet her, er jeg redd.

Derfor gir jeg helst ikke veggbilder til noen i gave, om de ikke gir uttrykk for at de ønsker seg det selv.

Men forstår samtidig at det kan være litt surt å se at et bilde man har gitt bort blir "justert" ;-)

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt forskjellige oppfatninger her, sånn vil det alltid være. Dette spørsmålet har jo heller ingen fasit, en kan jo strengt tatt gjøre hva en vil med sine egne eiendeler.

Jeg har uansett ikke tenkt og si eller aktivt vise vedkommende at jeg mislikte denne klippingen, men det er blir ikke flere slike gaver i fremtiden til den adressen!

Det som jeg selv synes var ett litt spesielt bilde som fortalte en liten historie er nå etter klipping redusert til ett "meningsløst" bilde av en gutt. Originalen er ikke avhengig av at betrakteren kjenner gutten, bildet i seg selv "fortalte" noe. Nå er det kun ett bilde som er totalt uinteressant for andre enn kjentfolk.

He He, jeg sa jeg ikke har tenkt og si noe, men det er jo faktisk en teoretisk mulighet for at denne tråden til slutt kommer vedkommende for øret, men briste eller bære, en har vel integritet og ryggrad som tåler det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man gir noen en gave er det jo i hovedsak for å glede mottakeren. Så om denne gaven du ga måtte modifiseres litt for å være til stor glede, vil jeg tro det fortsatt vil glede deg?

Om bildet hadde et slags sammenhengende kunstnerisk uttrykk ville jeg kanskje påpekt det ved overlevering. Og i ditt tilfelle etter det var modifisert.

Kanskje etter du har påpekt "din mening bak bildet" det at dem tenker; aaah, faen! hva har vi gjort! laugh.png' alt=':lol:'>

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som fotograf har jeg full forståelse for din frustrasjon. Bilder jeg selger har som regel en del forutsetninger til bruk osv hengende ved seg på fakturaen. En av disse er ofte at bildet ikke kan forandres etter eget forgodtbefinnende (hovedsaklig fordi klipping ofte kan medføre et utseende jeg ikke kan stå inne for og en del av salgene fordrer også byline/fotocred).

Som privatperson har jeg forståelse for at man ønsker å tilpasse ting man har fremme etter eget ønske.

MEN jeg ville aldri funnet på å modifisere et bilde som er en gave til meg. Om bildet ikke var slik at jeg kunne ha det hengende fremme så hadde det ikke blitt hengt opp. 

Tilbake til spørsmålet ditt: Ja, det er ufint å tilpasse et kunstverk/fotografi på den måten. Skal man ha litt integritet som fotograf/kunstner så bør man ta seg selv såpass høytidelig at man synes slikt ikke er greit. 

(Desverre er det få hyggelige måter å fortelle de man har gitt til hva man synes om saken, så får man selv vurdere hvor godt man kjenner folk, konsekvenser osv om man vil vurdere å gjøre oppmerksom på det eller ei...)

 

Endret av Espen Ørud
  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...