Gå til innhold

Stang til #5 Cup, Lengde


Alexander Smerud

Anbefalte innlegg

Noen som vet hvilke stenger som blir brukt til #5 Cup (lengde)?

Kravet er vel bare at den er 9 fot...

Siden det er stor variasjon i "ERN" velger noen kanskje en #6 fremfor #5.

 

Har kastene blitt lengre med ny stangteknologi (nanoresin).

Noen som har erfaring med dette?

 

Vær så snill å ikke grei ut om alt mulig om kasteteknikker osv.

Jeg ønsker kun tips om aktuelle stenger så jeg kan få testet de og gjort meg opp min egen mening :)

 

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hallais. Lite 5 ere å 6 ere i denne cupen... Kjør på med en 8er stang. NC i tromsø kastet jeg med en 9er proto stang.. Stive kjepper med litt spenst i er bra ;) 
Av merker kan du prøve guideline sin rsv2 i klasse 8. Den har vært helt i tetsjiktet i denne cupen i vm og nm. 
MEN (!) arctic silver sin "bonefish" stang i klasse 8 har virkelig imponert meg. Prøv den. 
grunnen til at det velges 8er stenger er snøret som veier ca 20 gr på belly lengde ish 20 meter eller no. 

Om kastene har blitt lengere i 5er cupen pågrunn av nanoresin trur jeg ikke da ingen av de stengene jeg kjenner til bruker denne limen. 
Men utenom 5 er cupen trur jeg helt klart nanoresin å lignende limtyper har vært med på å gjøre stengene bedre å lengre fluekast. Store fordelen som jeg ser det er muligheten til å bygge aksjoner som ikke var mulig før i tiden. Slik vi ser på endel stenger idag, spessielt innenfor spey kasting har dette gitt stengene et løft. 
I fremtiden trur jeg helt klart denne type lime teknologi vil gi alle stengene et løft da de også kan lages mye lettere pågrunn av styrken med slike limblandinger. Om dette gir så mye lengere overhodekast i en 5er cup trur jeg ikke da ;) 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johnny S

Femmercupen arrangeres jo innendørs, og i en idrettshall, der det ikke er vind, trenger man ikke å bruke så kraftige stenger. Utendørs, der det kan være vanskelig vindforhold, vil jeg helst ha en stang i klasse 7-8. Jeg trener både med myke og stive stenger, og for meg er det slik at jeg kaster lengst med den stanga jeg trener mest med.  Hvilken stivhet og aksjon man ender opp med, handler vel mest om smak og behag.

 

Her er de stengene jeg bruker mest:

Streamstix T5 590  ERN= 8,9
Gatti FRD2  590     ERN= 7
Sage one 590         ERN= 7
Techna AV 590       ERN= 4,9
VMB CTX  590       ERN= Ikke målt, dette er en myk fiskestang designet av Kim Skjerve. Lengste kast  inne med denne er 36,5 m.   

                                        

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johnny S

Er sage One 9' klasse 5, nesten som en "normal" 7er???

Sage One er en veldig kraftig femmer, ingen problem å bruke en line i klasse 6, en syverline blir litt tungt synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johnny S

Det du sier johnnys høres for meg fryktelig rart ut. Men du har jo noen flere år i dette gamet så jeg prøver forstå ;)

Vi får få til et møte å kaste litt neste gang jeg kommer til Tromsø hadde vært kult ! :)

 

Er ikke helt sikker på hva du synes er rart, men antar at det er min bruk av myke stenger. Expert Distance #5 veier 20 gram, men vekta på denne lina er plassert langt framme, og derfor blir ikke belastninga på stanga så veldig stor. Blombergs konkurranseline på 16-17 gram belaster stanga adskillig mer, men på Blombergs line er vekta plassert langt bak, og man får dermed et høyere moment.

 

Det er flere enn meg som har funnet ut at man kan kaste veldig langt med en myk stang, men det krever at man er nøye med både kraftbruk og teknikk. Bare prøv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig i det Johnnys at man kan kaste lina med mykere stenger på grunn av vektfordelina i klumpen å få til lange kast.. Men at det skal være smak og behag å at den stanga man bruker mest tid med kaster man lengst med forstår jeg ikke når det kommer til denne lina. I min verden er det slik at at denne lina på grunn av klumplengden, vekta og den lengden man må ha utenfor stanga når kast på 35 meter skal oppnås favorisere stive stenger med en viss "ERN" rett og slett. 

Nu skal det sies til trådstarter Alexander Smerud at Johnnys er en bedre fluekaster enn meg og har vært lengere i dette gamet enn meg som bare er en jypling med litt for høy selvtilit når det kommer til fluekasting ;) 
Men for en "fersking" som skal prøve seg på denne lina å konkurranseformen vil jeg tru at stive stenger med en viss "ERN", altså #8 stenger er det som vil gi deg den beste følelsen å veien til lange fluekast kortest mulig (uten å vite hvilken nivå du er på Smerud da ) 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Nå er det noen år siden jeg har vært med i femmercupen. Siste gang jeg var med lånte jeg Johnnys T5 og kollapset helt. Har på trening kastet svært langt med denne stanga men under konkurransen gikk det "åt skogen" og jeg endte vel opp på 27 m. Til sammenligning kastet jeg i femmercupen året før 29 m med en 7.4 fot glassfiber i klasse 4 (spagetti fra cabela). Med min gamle orvis T3 kastet jeg sånn i snitt ca 32-33 m. Jeg er derfor svært enig med Johnny når det gjelder valg av stang. Etter min mening krever T5 svært mye av kasteren og kun små detaljer skiller mellom kollaps og superkast. Den stanga krever trening/tilvenning. Jeg tror også at en en stang som T5 krever mer fysikk dvs krefter for å nå langt enn min gamle glassfiber. Nå har jeg hatt gleden av å se Johnny kaste T5en på trening. Jeg er ganske sikker på at jeg har sett han kaste 40 m denne. 

 

Jeg vil anbefale å begynne med en mykere stang slik at du lærer deg å kjenne aksjonen og hvordan stanga jobber/ skal jobbe i kastet. Min erfaring er at jeg ved bruk av stive stenger kjenner lite til hvordan snøret spenner opp stanga. Dette tror  jeg også er årsaken til min kollaps ved bruk av T5. Jeg greier ikke å kjenne når jeg skal begynne fremkast eller slippe snøret. Jeg har truffet med T5 og vet at jeg har nådd lengre med denne enn noen annen stang men dette tror jeg var ren flaks (i og med at jeg trener lite). Jeg har en gammel orvis HLS 9 fot klasse 5. Denne er stiv i toppen samtidig som bunndelen er ganske myk slik at man kjenner at stanga spenner skikkelig opp. Jeg er overbevist om at jeg med denne stanga skal kaste lengre enn med T5. Men da må jeg nok trene.... Ett oppmøte i hallen per år hjelper desverre ikke mye.

 

mvh

tore

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...