Gå til innhold
  • 0

Noen som har noen tips til rensing av fluesnøre?


Daniel L

Spørsmål

23 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

  • 0

Zalo funker, det samma gjør grønnsåpe, Head&shoulders og Lano. Bare dra over snora med lineprepp etter vask, så er ikke uttørking noen problemstilling. Folk har en tendens til å overdramatisere litt... Tiemco og C&F Design har de beste flytelinemidlene jeg har prøvd.

På synkeliner så vil jeg ikke anbefale annet enn godt lunka vann og bomull, pusseskinn eller mjukt papir. Har enda ikke prøvd et synkelinemiddel som står skikkelig til forventningene. Slike midler gjør som regel lina både klissete, sleip og flytende 

Endret av Olav Haug
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Om du har anledning til å la line henge i strekk over natten med TMC eller Russ Peak Line Dressing, så får du et bedre resultat enn om du bare strekker opp, smører inn (med fingrene) og polerer av igjen med ei myk tøyfille.

Jeg vet ikke hvorfor det blir bedre av å stå sausa inn over natten, men mange har samme erfaring. Det blir iallefall veldig bra. 

 

Zalo tipset ville jeg vært litt varsom med. Aldri testet det selv og det kan jo være at de dårlige resultatene jeg har hørt om stammer fra veldig slitte flueliner. Da gjør vel ikke akkurat fettløsende såpe susen.

 

Linerensen til SA og Loon har jeg dårlig erfaring med.

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Ser stadig det anbefales Zalo til å rengjøre fluesnører med, også av profilerte personer i miljøet.  Så jeg får snakke for min egen del, og jeg har også skrevet det før i andre tråder.

Jeg bruker aldri og vil aldri bruke Zalo til mine fluesnører.  Dette av den enkle grunn at Zalo har den evne at den løser opp alt fett og oljeprodukter.  Plastprodukter som pvc mfl. og gummiprodukter vil "tørke" ut og sprekke raskere når en vasker med Zalo.  Derfor er også Zalo ofte bannlyst i industrien til å smøre for eksempel pakninger og o-ringer for å lette montering. 

 

Det er overflatemøkka og det utvendige i coatingen på snøret du vil vaske bort, ikke "feitheten" og det mykgjørende som er innbakt i snøret.  Derfor er for eksempel lunkent grønnsåpevann å foretrekke.  Grønnsåpe er produsert og basert på naturlige planteoljer og tilfører olje og "feithet" samtidig som du vasker av skitt og smuss.  

 

Så når snøret er tørt ville jeg bruke TMC sin line dressing.  Ikke fordi jeg har testet så mange forskjellige, men jeg er fornøyd med den.

 

Kjellemann

  • Lik 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Bruk mild håndsåpe i stedet for Zalo. Zalo er kraftige saker.

 

Ang det å smøre lina og la den henge oppspent - Jeg tror grunnen til at dette evt fungere bedre er at middelet får tørke på lina. Har selv merket at den ytteste delen av snøret er glattere enn den innerste delen, som har ligget uten lufting på snella. Jeg tror tørkingen kan være forklaringen.

 

Jeg tror Russ Peak Dressing nå selges av Loon under navnet Scandinavian Line Dressing

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Bruk mild håndsåpe i stedet for Zalo. Zalo er kraftige saker.

 

 

Jeg tror Russ Peak Dressing nå selges av Loon under navnet Scandinavian Line Dressing

 

Forstår heller ikke at det argumenteres for å bruke Zalo eller andre sterkt fettløselige midler. Bruk det samme du ville ha vasket hendene dine med ved normal håndvask.

 

Linemidlet Russ Peak er fremdeles for salg under merkevaren Umpqua, men Loon lage på oppdrag et synonymprodukt hetende Scandinavian Line Dressing.

 

Slår et slag for Rio sitt produkt jeg...

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Kanskje litt på siden, men for endel år siden prøvde jeg et produkt beregnet for fluesnører som skulle tørke over natta ,før snøret skulle "poleres".På et snøre sprakk eller coating flisa opp. Så noen coatinger er tydligvis mer vare enn andre.Solkrem og myggspray tar også kverken på endel pvc snører

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Hva snakker vi om da ? en line som brukes i sjøen eller kun ferskvann ? 
Jeg gir ofte et tips til sjø-ørretgutta at de skal legge lina i mildt salovann. Jeg gjør det selv og aldri opplevd noe problem med det.  Her snakker vi som oftest om imtermediate-liner. Ulik coating , ulik behandling, glassline eller coating .  Vi må også huske på at liner som fiskes i saltvann  også drar til seg annen  "drit"  enn liner kun brukt i i ferskvann. ?  Her er det litt mere "søl,olje og andre saker" enn det som oppleves i ferskvann. Fett, olje må fjernes med noe som gjør det.
Dra over med hva man måtte ønske etter dette. 

I ferskvann drar vi bare over med ønsket "dressing" når liner føles "tørre" 
Det eneste jeg kan tenke meg som gjør en line trå på kort tid i ferskvann er pollen, og det fjernes fort med en klut(gammel sokk) og ønsket dressing. 
Når lina begynner å bli skikkelig trå så er det kanskje på tide å tenke ny line , eller smøre oftere og oftere :)

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Sikkert forskjell på snører til saltvann og ferskvann som Robban sier.  Jeg har stort sett flytesnører for ferskvann og som jeg sa jeg snakker for min egen del og jeg bruker ikke Zalo. 

Jeg har aldri prøvd det opp i mot grønnsåpe eller annet for å prøve hva som virker best eller ødelegger snørene først, av den enkle grunn at en sånn test har aldri vært aktuell å utføre og jeg vasker også snørene mine veldig sjelden. 

 

En kan sikkert kalle det jeg sier for skrivebordsteori, men den teorien min kommer fra eget yrke og arbeid i industrien med pakninger, tetninger, og ulike plaster i ulike mekaniske konstruksjoner.  Og der har vi hatt datablader og instruksjoner som sier ganske mye om smøremidler, vaskemidler og kjølevesker. 

Så med den bakgrunnen velger jeg noe annet enn zalo og alle andre må gjøre akkurat som de vil.  Ikke kan jeg påberope lenger livslengde eller noe og jeg tviler på at så mange har testet de forskjellige vaskemidlene opp mot hverandre i så henseende.  Men på vaskerommet her står både Zalo og grønnsåpe, og da velger jeg grønnsåpe på bakgrunn av det jeg har lært andre steder, så enkelt.

 

Kjellemann

  • Lik 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Om du har anledning til å la line henge i strekk over natten med TMC eller Russ Peak Line Dressing, så får du et bedre resultat enn om du bare strekker opp, smører inn (med fingrene) og polerer av igjen med ei myk tøyfille.

Jeg vet ikke hvorfor det blir bedre av å stå sausa inn over natten, men mange har samme erfaring. Det blir iallefall veldig bra. 

 

Zalo tipset ville jeg vært litt varsom med. Aldri testet det selv og det kan jo være at de dårlige resultatene jeg har hørt om stammer fra veldig slitte flueliner. Da gjør vel ikke akkurat fettløsende såpe susen.

 

Linerensen til SA og Loon har jeg dårlig erfaring med,

 

Er det S.A. Fly Line Dressing, du sikter til, og hva slags dårlig erfaring har du hatt med den???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

En ting vi alle må bare ta inn over oss nå er at en flueline jeg kjøpte som ung, ubrukt hvis det hadde vært tilfelle, hadde ikke trengt denne diskusjonen. Hjernen koker over av hva som bør skrives, ikke bør skrives, kanskje burde vært nevnt osv osv , tråkker jeg noen på tæra osv osv . Ja en line for lenge siden trengte kanskje denne pleien vi snakker om her. Det var fordi den faktisk ikke ble slitt og trengte bare en rens  og good to go

Idag ? ? ? Vet ikke, ja du kan forbedre prestasjoner, jeg trur ikke du forverrer noe heller så lenge du ikke dypper den i aceton. 
Men trur heller ikke du forlenger en lines levetid med alsken remedier. Idag er stoffer som var tillat den gang ikke lov idag, derfor lettere slitasje? Noen som har lagt merke til en lines flyteevne idag kontra før? 

Jeg merker veldig at ting er mykere, på bekostning av hva? ??? 
G-sportlina? ??? Aldri smurt, går aldri i stykker, men ikke lagd for 2015 hvor alt skal analyseres ihjel. Vet ikke om man får tak i den lenger heller, og den er nok garantert ikke som den var før pga miljø ;) 
Kanskje man bare må innse at fisker man mye så blir det slitt, fisker man lite så har man andre erfaringer, derfor vi er så uenige om alt og søker forskjellige svar. 
En tørflueline for meg varer en sesong, så må den byttes,uansett merke 
En sjø_ørretline for meg varer lenger, mere kasting , men annen coating. 
Mine synkeliner varer enda lenger ihvertfall et merke kontra et annet som går i stykker etter en vårsesong
Bruken , ikke hvem og hva og hvor :) 
 

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Ikke vondt ment da, Karlsen, men folk har ofte ei mening om ting uten å ha en reell praktisk erfaring, eller i det hele tatt å ha prøvd det sjøl. Vil påstå at et par dråper med Zalo i ei ti-litersbøtte med lunka vann, ikke vil ødelegge coatinga på et eneste snøre - samma hva slags overflatebehandling det er snakk om. Og dessuten hører det vel med til sjeldenheten at snørene som vi bruker er spesiallaga til enten salt eller søtt, og med litt sunn fornuft, skylling og lett vedlikehold IKKE kan brukes i det andre element uten å bli fort ødelagt. Cheers :)

 

Må også si meg enig med, Hedenstad, den Loon-glideren er ikke noe spesielt god eller holdbar. I hvert fall ikke på de linene jeg har prøvd den. 

 

Hehe. Har et par gamle loop-snører som ikke vil bli ødelagt, men detta er vel snører fra perioden før de nye "PVC-reglene" kom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Utfra egne erfaringer, utfører jeg personlig, forskjellige behandlinger på bakgrunn av hva jeg ønsker å oppnå, samt hvilken type line det er snakk om.

Ei intermediate line, eller synkeliner, vasker jeg en sjelden gang, med zalo, om nødvendig. Dette for å opprettholde tiltenkte egenskaper, som ikke å flyte, eller å synke i det tempoet som lina er tiltenkt. Zalo fjærner som nevnt fett og annet smuss fra lina, som er uønsket på liner som skal ned. Jeg skyller linene godt og benytter TMC sin "glider" til synkeline i etterkant.

En prosedyre, som jeg er godt fornøyd med. Saltvannsliner blir i allefall av meg, behandlet vesentlig røffere enn flytelina på 4`ern, og av denne grunn, så får den også en litt røffere behandling under rengjøringen. Jeg kalkulerer rett og slett, med at den har et kortere liv tross alt, og brukes med helt andre behov.

Tørrfluelinene er jeg vesentlig nøyere med. De vaskes overhodet ikke med zalo, men med vesentlig mildere "skyts". Skyldes godt og tørkes, før de påføres C&F line dressing. Denne lar jeg sitte natten over, før jeg tørker godt over med microklut.

Vasking med såpetensidier, gjør jeg kanskje 2-3 ganger i året. Smøring/rensing med microklut og "dressing", ca. hver 3. dag. På denne måten, har jeg stort sett, alltid god line..

Det er nok flere veier til målet, men på denne måten ser jeg at flytelinene har holdt og holder lengst, i allefall for mitt bruk. Har vel flyteliner i snitt 2 sessonger.

 

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Når snørene i saltvann ble helt håpløse i gamle dager brukte jeg JIF-skurekrem, så smurte de opp igjen og de fungerte meget godt ganske lenge. Fungerte overraskende godt på slitte fluesnører (sikkert veldig mange som nekter, men dere har neppe prøvd).

Idag når det gjelder ørretsnørene mine så smører jeg de bare opp med div smøremiddel. Tror det er Loon jeg bruker mest nå for tiden, men når snørene er virkelig treige bruker jeg tmc flyline revitalizer, den er gull og snørene får et helt nytt liv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Er det S.A. Fly Line Dressing, du sikter til, og hva slags dårlig erfaring har du hatt med den???

 Hei

 

SA produktet holder ikke like lenge som Russ Peak og TMC dressingen. Det er iallefall min erfaring - og det er ikke bare testet en gang....

 

Loon produktet tror jeg ikke er det samme som Russ Peak, men jeg vet det er påstått å være det. Jeg kjøper Russ Peak fra USA. Den er litt seigere enn TMC dressingen under påføringen.

 

Uansett om jeg bruker TMC eller Russ Peak så spenner jeg lina opp og påfører dressingen med fingrene. Det poleres av med en klut.  Om noen har sett oppspente flueliner i en hage et par stopp før Sognsvann når de tar T-banen, så er det hagen vår......

 

Jif skurekrem vet jeg flere har brukt med godt hell. Det samme med diverse vaskemidler for plastdeler på bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

SA har en renseklut. En litt ru papiraktig sak som er festet på en tynn skumgummibit. Den renser bort mye skit på lina. Ok å bruke før man setter inn lina med dressing eller annet man har funnet ut at fungerer. 

 

Jeg har vel en følelse av at rensekluten sliper såpass mye at den ikke bør brukes annet enn i nødsfall. Men når lina er full av bjørk- eller furupollen så tar jeg den i bruk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...