Gå til innhold

Robban's Årskavalkade 2015 del 1


Robban

Anbefalte innlegg

Ifjor vinter satt jeg som jeg alltid sitter hver vinter , og tenker over sesongen som har vært. 
Kall det hva man vill , men det er digg å titte tilbake på ting. Jeg gjennopplever med bilder alle de flotte turene som har vært. 
Jeg startet litt tidligere i år enn ifjor med å skrible ned noen ting , men det blir som vanlig utrolig langt he he he 
Ifjor fikk jeg utrolig hjelp av Bernt med å pakke det inn noe man skulle tru skulle bli greit og oversiktig , men den gang ei he he . 

I år plager vi ikke nevnte, vi legger det her som vi har gjort noen ganger før. 
Av en eller annen grunn så har både kilosfisktråden, rapporter osv osv forsvunnet fra denne siden. 
Grunn skal jeg ikke spekulere i , men savner store fisker, små fisker, rapporter om så mangt og en formidlerglede som engang fantes her. 

Skryt, glede , formidling kall det hva man vill. 
Vi prøver litt forsiktig med en rapport fra starten av sesongen 2015


Ifjor ble en start man aldri kunne håpet om, det var helt vilt. 
Dette er jo noe man håper på i året som kommer også , men som av lærte grunner man vet ikke alltid innfrir. 

For mange er dette sikkert sært, men streamerfiske på våren/forsommeren er noe jeg bruker mye tid på. Det handler ikke for meg om få størst mulig fisk, men det gitte faktum at det sjelden vaker. Tiden man har til rådighet gjør at man må fiske, og for meg med alle midler. 
Ligger som alltid 3 stenger klare så tidlig i sesongen. En med tørt, en med buzzer og en med streamer og synkeline. 
Jeg fisker med streamer så lenge det ikke vaker, det er alltids en sjangs så lenge flua er i vannet, og man ikke sitter på land og venter på noe som av erfaring ikke alltid skjer. Det er sjelden så lettvint og idylisk som det ofte fremvises.
Stor fisk finnes overalt, men lokalkunnskap og iherdighet er også en viktig faktor. Jeg går på hvert år med den samme ivern. Dette året skulle vise seg å bli stikk motsatt av året før. Kulda , lite klekkinger og en lite trivelig vår var ikke akkurat en humørbooster. 
Det ble mye farting rundt om, og tross hva nett gir innrykk av ekstremt mange fisketimer med denne synkelina. 
På randen av å gi opp denne våren landet jeg omsider en superfisk etter nitidig denging. 
Sesongen var da allerede i mine øyne skuldre senket, og takk for strevet, dette var digg.

post-925-0-64172200-1446674641_thumb.jpg




Dette gir jo ny giv selv om innsektene lar vente på seg dette året. Merker frustrasjonen i butikken, og selv også når resultatene uteblir. Men tålmodigheten den skal ingen ta fra meg. Jeg gir rett og slett aldri opp, og vet at ingenting kommer gratis. Jeg fortsetter å denge med denne synkelina i mange vann på åsene rundt om, mens vi venter på økt temp i vannet. Vake gjør det jo ikke, og en fridag eller frikveld er faktisk hva det er. En mulighet for meg å drive med det jeg elsker aller mest, fiske uansett form. Tålmodigheten lønner seg til slutt, igjen. 
Begrepet tid prøver jeg så godt jeg kan å legge igjen hjemme , men i år satt det langt inne, og ufattelig mange timer ligger bak for de som måtte tru noe annet.  
Belønningen er å løfte en flott fisk tatt på midizonker. Ingenting kan faktisk måle seg med det 

"hugget" etter så mange timer. 
Livet er digg akkurat da :) 


post-925-0-15671400-1446675485_thumb.jpg

  • Lik 36
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker og bukker :) Sitter å skribler litt med del 2 :) . Kunsten er å prøve å holde det kort he he he . Jada jada,  det skjer nok ikke så det kan bli del 4 og 5 også he he. 
Hvis det gir noen litt glede/ inspirasjon i høstmørten så tuter jeg på litt videre jeg etterhvert  :) :) 
Blir nok sikkert litt gjentakelser med fluer, facebook og slikt, men samme det :) Ikke alle er der heller :)

  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig jeg og, Robert.

Synes det skal bli flere slike gode situasjonsrapporter som du skriver her. Det er faktisk godt å lese, og inspirerer også. 

Er jo ikke så lenge siden vi alle hang her inne og delte erfaringer og opplevelser :) :) 

Er jo egentlig lett å havne på rett spor igjen :) :) 

Håper vinteren kan gi nye positive vibber :) :) 

 

  • Lik 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
  • 4 uker senere...
×
×
  • Opprett ny...