Gå til innhold

Robban's Årskavalkade 2015 del 2 Myggfiske


Robban

Anbefalte innlegg

                                             Del 2. Det er langt , men sånn må det være :) 

Jepp, det ble noen fine fisker på streamere i år også, men hvor er vaka?
Steder som har innfridd før ligger helt døde, og man begynner å lure litt på hva som skjer i år.
Det blir frenetiske runder rundt om, og jeg opplever i møkkavær ok med mygg i en gammel perle. Nå var det gøy selv om det regnet som et helvete. Spekklag som en hvalross holdt kulda ute i mange timer den dagen, og tilslutt kom den ene innom kastehold, og slukte myggen min.
Barnslig er det sikkert, men fin fisk på tørt skal man ikke kimse av. Av uante grunner så er det liksom så viktig det der. Jeg er litt usikker, men ja, det er digg å se den viftende halefinna, og kjenne litt tyngde når tilslaget settes.
Nei vent.... det er digg av en eller annen merkelig grunn he he he

post-925-0-09687400-1446837814_thumb.jpg

post-925-0-36892100-1446837833_thumb.jpg

Nå har det løsna litt rundt om, men været er jo fortsatt helt dritt, og ting er ikke som vanlig i år.
Jeg er jo egentlig fornøyd nå, men blir man noen gang det da? Det ligger så mye bak dette som kan pakkes inn i flotte strofer, men det går jo ikke mange dager før man er like på hugget igjen.

Egentlig tar det bare noen få dager før man er like ivrig igjen,selv om været er helt bånn i bøtta.
Det var en fridag jeg ikke hadde dratt meg ut til vanlig for å si det mildt, men den hadde et forspill.
Trur dagen før endte opp i et par øl og skryt av nytt utstyr på facebook, og litt artigheter rundt akkurat dette. Det ble såpass artig at det ble sent, he he he.
For noen sikkert huff, men for meg synes jeg det faktisk er helt ok å kjøpe nye ting av og til. Kall det en forlengelse av hobbyen. Ikke nødvendig, men heller ikke noe man skal skjemmes over.
Akkurat denne lørdagen så hadde jeg fri, men været var utelukkende fælt og det fristet som sagt ikke i det hele tatt. Det ble noen runder frem og tilbake mellom vinduet og tryggheten i sofaen, kan man si.
Men ny stang og snelle hadde den magiske evnen til å allikavel trekke meg ut av sofaen, og ut på skauen.
Jeg måtte bare ut for å svinge på kropp og stang.
Her er det mye fisk i alle størrelser, derfor valget av fiskested. Det kan være et kuult sted for myggfiske og mye action.
Det så mørkt ut, så lysende ut, og så mørkt ut igjen, he he he.
Duskregnet ble til hardt regn, og jeg endte opp i tettskauens ly med mobilen og sjekket face, he he he (flau).
Kunne dratt hjem, men vi lever jo i trua hele tiden og det snudde til slutt.
Det tunge regnet endte tilslutt opp i fint duskregn, og det er perfekt for myggen på denne tiden.
Det vaket plutselig overalt, og selv om de ikke var de mest voksne eksemplarer, så var det utfordrende.
Myr og busker, og ofte lange kast, gjør fortomsvalget mitt enkelt. 12 FT 4 x og ca 1 m + 5x. Egentlig standard oppsett for meg hvis det ikke er noe spesielt på ferde.

De tar en og annen tørr mygg, men mest pupper. Pupper er digg ;) Da faller valget på et par mønster, og ivrige 3-4 hg fisker gir mye spenning og spenn i stanga. Dette er gøy, og en knallfisk på 7 hg setter en deilig finale etter noen frenetiske timer med skikkelig gøy myggfiske.
Våt og kald, og mange timer senere, så blir jeg faktisk veldig tilbøyelig til å vende nesen hjemover når nytt striregn nok engang setter en fot ned for videre vaking.


post-925-0-33580200-1446837914_thumb.jpg

post-925-0-80504000-1446837926_thumb.jpg

post-925-0-20300700-1446837956_thumb.jpg

post-925-0-97821600-1446837977_thumb.jpg





Men så er det det med at jeg også vet at det svømmer noen fine fisk her.
Jeg må bare sette på Rune's Libelle vol 3 . Man trenger ikke nifiske med denne flua, bare dra over torvkanten lett før man drar hjem. Ploppet den lager kan like gjerne skremme som den lokker. Litt bris er ideelt ;) . Fikk en fisk på den flua noen dager tidligere, på kiloen, akkurat her. Ikke noe prakteksemplar da hunnfisken bar preg av høstens gyting og en kald vår, men gøy allikavel, og det eneste som skjedde den dagen.
Kutter seff av fortommen ned til bare 12 ft 4x'n og kjører noen runder langs torva.
Den flua fortjener liksom denne sjansen før man drar hjem, fordi den ofte er en joker akkurat i slike situasjoner.
Like før jeg trur jeg har maset nok med denne kreasjonen ser jeg 2 meter fra land en skygge og en hvit munn, en ørret gaper over flua.
Denne tilhører familien stor, og det blir et lite basketak før den havner i håven.
«Jisses» sier man inni seg selv mens hovarmen dirrer i spenning og glede. Den skjelven, og at man faktisk småprater litt med seg selv er bare irriterende gøy, og en bekreftelse på at man er lykkelig idiot.
Mange timer med gøyfiske endte opp i noe spesielt den dagen, og kona ler når jeg kommer inn døra. Hu ser med en gang at nå er Robban fornøyd, he he he he.
Hadde jeg opplevd den fisken hvis jeg ikke hadde kost meg med det helt vanlige???

post-925-0-67694200-1446837999_thumb.jpg

Endret av Robban
  • Lik 28
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fantastisk rapport robban. Kjæmpe gøy å lese og når du i tillegg gidder å legge til bilder av fluer og fisk så er det bare å ta av seg hatten og sette pris på at du gidder. Gleder meg til del 3 i denne føljetongen som jeg regner med varer ut vinteren. mmmoose

Takk. 

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

He he Ruffen takk , men det er hva det er liksom. Kommer en del 3 også , men nå må jeg legge hodet i bløt så det ikke bare blir gjentakelser. Fikk ikke akkurat S i norsk på grunnskolen, så det må jobbes litt så det blir  nogenlunde ok å følge med på videre  mmmoose 
Vi sitter nå her ihvertfall da, og det er bedre enn ingenting  cccheers

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble for lite fisking i sammen i år Robbert. Ikke engang en vulgatatur. Var sykt hyggelig når vi var på hytta til Gisle.

Det får bli litt mer til sommeren. .

Du får komme ned å tjuvstarte litt med myggfiske til våren sammen med Gisle og de andre.  Det er en direkte ordre!

Du vet og hvorfor jeg vil takke deg spesielt for sesongen som var....

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fin rapport. Myggfiske er både drit og gøy på en og samme tid. For egen del var myggfisket i år bedre enn på mange år. Lovet meg selv å være tålmodig, og det hjalp. Det som også hjalp var å bruke et par mønstre du tipsa meg om når jeg var innom butikken i våres. Mygg er hverken for pyser eller de med ADHD. Takk for gode historier, men mest av alt gode tips :)

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For 25 år siden forbannet jeg myggfisket opp og ned og kunne vel latt myggboksen gå av med døden under et bad myggmiddel og røyking med myggspiral.  Var egentlig fast bestemt på at dette mygghelvete skulle aldri jeg begi meg ut på igjen.  Dette var nok mest fordi jeg ikke skjønte en dritt av hva jeg holdt på med.  

I senere tid har jeg vel skjønt et og annet av alt og ingenting.  Men myggfiske har nå blitt en viktig del av mitt fiske, og ettersom denne delen er blitt større har også fluene blitt større.  Har kanskje skjønt at myggfiske ikke bare handler om hvor små fluer en har, men mer hvordan en fisker dem og at en stort sett gjorde det meste feil i gamle dager.  Det er det som er så herlig med dette fluefisket, en lærer noe hele tiden men har aldri fasiten. 

Men nå skulle jo ikke dette handle om meg, det var deg og din formidling Robert.  Jeg koser meg med dine betraktninger og fisketurer.  Du er liksom ikke så nøye på det sjøl om jeg vet du er j... nøye.  Men du gir stor glede og lyst til den som leser og avmystifiserer dette og får liksom sagt at det er bare fiske vi driver med gutter, og jenter, sjøl om det er så nerdete som det går an.  Kjempeflott Robert, gleder meg til kavalkaden for 2016 og en sen kveld ved bindestikka sammen om ikke lenge.

 

Kjellemann

  • Lik 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
×
×
  • Opprett ny...