Gå til innhold

Sjøørret liner til sjøen


steinelv

Anbefalte innlegg

Kjøpte Cortland 444 Nordic Sea Trout her om dagen. Trur ikkje eg skal byte line til fiske i sjøen nokon gong igjen...

Slo til med klasse 7 på ein rask Loop Evotec seksar. Fungerte som berre juling! Fantastiske skyteeigenskapar, lite minne og krøll. Det var relativt stille forhold, men fisken vart ikkje skremd, sjølv om ein kasta tilnærma "i vaket". Tok fleire sjøaurar og ein regnboge på nærmare 3 kg. Veit ikkje om lina skal få æra for akkurat det, men den skremde vertfall ikkje fisken når det var stille.

Verdt å sjekke ut etter mi meining  <<l

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greys - Her må du opp en klasse ja. I tillegg bør du skjøte den i bakkant. Gjerne med hul backing, eller enda bedre, den gamle HT-skytelina om du finner slike i ei restekasse. Er mykt og fint og synker passe fort. Hyggelig pris. Hele lina er intermediate.

 

Airflo 40+ - Dette er vel den jeg har vært borti som kaster best. Eneste negative med 40+ er at den ikke kommer med glassklump. Fat int er jo i praksis en god gammel synk1, noe jeg synes synker for fort på grunna. 40+ har flytende skyteline tom "fast int", deretter (s3, s5 og s7) har intermediate skyteline. Litt dyr. Ja den har litt lang fronttapering, men siden snøret er såpass tungt, er det fortsatt bra med punch i det.

 

Drømmer om en 40 i slow int med glassklump.....

 

Cortland Sea Trout - Virker som om man har tatt et profilen på at standardsnøre for innlandsfiske og byttet ut klumpen med en glassklump i intermediate. Klumpen er for lang og for lett, for sjøfiske. Synkehastigheten er fin. Ikke noe synk 1 som utgir seg for å være intermediate. Grei pris.

 

Rio Outbound - Bra liner , men prisen er tullete. Den intermediate lina med glasstupp og flytende skyteline er bra, men også denne er i praksis en synk1 (1,5ips). I short-utgaven er klumpen mosegrønn. Liker man det i stedet for glasstupp, får man ei bra line men også denne synker litt fort for min smak. 

 

Airflo Clear slow og fast int - klumpen her er det Airflo kaller "delta taper" dvs at vekten ligger i bakkant av klumpen. Altså på samme måte som mange presentasjonssnører. Hva skal man med presentasjonssnører i sjøen? Her vil jeg ha kort fronttapering og gjerne vekta i fremkant av klumpen, for å slå over på lange hold (tenk SA Expert Distance). Med den taperingen er det tydelig at snøret, i likhet med mye av det som kommer fra Airflo, er tiltenkt fiske i engelsk put-and-take anlegg, og ikke langs norskekysten.

 

 

 

Skal ikke være lett ppcrazyeyes

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan også anbefale Rio In-touch Camolux! Spennende line med en coating som skyter noe inn i hampen! Litt stivere en de fleste nevnt her (noe jeg foretrekker) - har ikke testet på vinter, kaldeste så langt er -2 og lina oppførte seg veldig bra.

Hvor får men kjøpt denne? Vanskelig i Norge ser d ut til....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Camolux? Hvilke egenskaper/densiteter har den?

Er en fast int line 1.5-2 ips - profilen er litt typisk "stillwater/ ferskvann" tynn i diameter og ikke så ekstrem klump som vanlig på saltvannsliner. Selv med tynnere diamerter og klumpen slår den over større fluer fint og takler vind bedre en jeg forventet. Vil dog ikke være mitt førstevalg på de største teppesild fluene etc.

 

Det jeg liker best med den så langt er coatingen - har aldri kastet ei line som skyter bedre! Eneste som krevde litt tilvenning er at line er tett på helt stum - den strekker seg ikke, så man må justere timing litt på lange kast. Med dette justert går den som ei kule!

 

Vil si at som en allround line for typisk "nordisk" fluefiske i sjøen - er den så langt tett på optimal etter min smak. Klart her er det ekstreme forskjeller på hva folk liker!

  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...