Gå til innhold

Fisketur til Felle


Alexander Røisland

Anbefalte innlegg

Vi er så heldige å leie ei hytte på Felle, som er ei lita bygd i Nissedal. Sikkert noen av dere som vet hvor det er, og hvilket fint fiskeområde det er. Det er et veldig aktivt fiskelag der, som kalker, kultiverer og legger forholdene til rette som best de kan.

 

I vår skulle vi ha etpar dager på Fellehytta, som ungene kaller den. Så vi dro avgårde, mamma, pappa, Tor og Ida, og i tillegg hadde vi med Anders, en kompis av Tor. Dette var i midten av mai, så vi var veldig spent på om det var noe liv i vanna, og om det klekka noe insekter. Gutta var ivrige, Tor har sin egen fluestang og begynner så smått å få det til. Vi gutta dro innover en tur for å kikke, og etter hvert fant vi et vann der det vaket litt. Jeg bandt på en cdc døgnflue, og Tor skulle prøve seg med den lille Farioen sin. Torva gynga betenkelig, men auren ble ikke skremt. Han fikk lagt ut et ålreit kast etter hvert, og snart ble flua borte i en virvel! Stor stas, han hadde gjort alt sjøl, og pappa ble henvist til håver. Veldig moro for alle!

 

Det ble med den ene auren den dagen, rart med det, er man bare 9 år så er ikke tålmodigheten kjempestor! Det ble heller litt båtkjøring og kos ved hytta.

 

Neste dag skulle vi på tur hele gjengen, og håpet var stort. Ida hadde også lyst til å få fisk, og kasta og kasta med sin rosa slukstang. Men nå var det vanskelig, ingenting ville bite og ingenting vaket, så etter hvert ble det mer fokus på andre ting, og etter at Tor hadde plumpa i etpar myrhull dro vi til hytta igjen.

Sånn er fiske, ikke alltid like bra.

 

Etter litt mat sånn utmot kveldinga så måtte jeg innover til Langvatn for å se om det skjedde noe, da ble det uten unger. Og jammen var det ikke blitt liv i marginataen, så jeg fikk to- tre stykker temmelig kjapt. Ringte til kona for å høre om gutta var lystne på å prøve litt mer, når det først var døgnfluer på gang! Joda det ville de, så da var det å gå ut og møte dem igjen, imens kjørte kona dem inn.

Så vi tre trava inn igjen, rigga stenger og kasta ut. Anders hadde aldri holdt i ei fluestang før, så jeg kasta ut for han, og han var meget spent der han sto! Tor fikk en ganske snart igjen, og var i godt humør! Etter hvert sto de side om side, med hver sin døgnis flytende utpå vannet. Plutselig forsvinner Anders sin flue, og jeg får hjulpet han til sånn tålig kontroll. Mens han baler med dette går det på en aure på Tor sin flue også, så der står da kompisene og kjører fisk side om side! Det ble høyt lydnivå en stund der, mens jeg løp fram og tilbake og håvet for dem! Dette var veldig gildt, og gutta var fornøyd!

 

 

 

post-4648-0-15989600-1447189345_thumb.jpg

  • Lik 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...