Gå til innhold

Vårflueklekker.....


Ruffen

Anbefalte innlegg

For en frisk gjeng......

he he he  dark-smiley 

Fisker desverre ikke så mye med vårflueklekkere Ruffen, men har noen i boksen, og da gjerne noen varianter av Super Emerging Caddis. Disse har jeg hatt ok fiske med de få gangene de har vært i bruk. 

Hvis de synker i flytet i elv så fisker jeg de ut hele kastet slik at de stiger på slutten også. 

Alt for lite erfaring med dette fisket til å komme med supre tips , men en flue jeg har i boksen. 

Aldri testet i stillevann foresten.

Klinkhammer er jo en selvfølge :)

Henta et bilde fra Guideline sine Umpqua fluer. 

post-925-0-58322500-1447515657_thumb.jpg

Så har jeg noen varianter selv som man sitter å tuller med på bindrommet. 

post-925-0-72067000-1447515699_thumb.jpg

  • Lik 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg er også ute etter det samme det samme Ruffen, nemlig inspirasjon til andre og nye vårfluepupper. I dag bruker jeg:

-Superpuppa

-Klinkhammer

-Emerging Sparkle Pupa (ESP)

-Dyret (hvis denne kan regnes som en klekker)

 

Dyret er jo en fiskefanger av dimensjoner når den ikke tvinner i filler fortommen. Superpuppa og Klinkhammer har fungert tilfredsstillende, mens ESP har jeg fortsatt ikke fått noe særlig på. Super Emerging Caddis synes jeg ser lovende ut så den skal jeg teste! Gøy hvis det kommer flere forslag :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker Madam X en del. Er ei svær flue, har lest at den skal etterligne en klekkende vårflue. Har brukt den når Phygenea Grandis (usikker på staving her) er aktiv, da er den knallgod. Den bindes vanligvis av rådyr- hår eller lignende, men etter at jeg så en bindevideo med FlyBandit her på forumet binder jeg den alltid med foam. Synker aldri. Egentlig en god attraktor- flue også, for de av oss som kan fiske sjøl om det ikke vaker...:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Madam x føler jeg er en stor godbit som ligger der å frister. Uten tvil en meget effektiv flue.

Jeg kommer aldri til å bruke den som en vårfluklekker eller som en imitasjon av noe annet.

For meg blir dette en ren attraktor flue som er skjeldent effektiv Som kan fiskes på mange måter.

Men fint innspill:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Jeg har fisket mye med en vårflueklekker som minner om Robbans variant av den Umpqua-flua som han har bilde av. De synes jeg fungerer meget bra fx i Rena på seinsommer og tidlig høst. Den viktigeste kritikken mot akkurat det fluedesignet er at flyte egenskapene kollapser ganske raskt etter takes eller fisk. Du må mao ha mange i boksen.

 

I år har jeg også testet ut Bob Wyatts Deer Hair Emerger ganske så systematisk. Har blitt blitt veldig fortrolig med det designet. Synes den fungerer meget bra til klekkinger både av vår- og døgnfluer - her er et eksempel på en slik. Hans Weilenmann har imidlertid forbedret denne flua ved å binde inn og klippe dyrehårene på en litt annen måte.

 

Når det gjelder ESP har jeg prøvd den litt, men ikke hatt helt trua etter at La Fontaines hypoteser om gassbobler og stigende vårfluer etter hva jeg kan forstå har blitt kraftig tilbakevist av blant annet norske etnomologer.

 

Det selvsagt ikke at ESP ikke fungerer, noe den vitterlig gjør ifølge mange fluefisker. Jeg har bare ikke trua på flua, og da har den jo ingen verdi på min fortom uansett :)

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri hørt at teorien bak ESP har blitt kraftig tilbakevist av norske entomologer :-) Ei heller av fluefiskere, og til det er vel vårfluenes mangfold og uoversiktlighet når det gjelder arter for stor. Ulike familier/arter har noen ulike klekkemønstre (alt fra å stige fort opp i overflata og klekke umiddelbart, stige opp og klekke ikke så umiddelbart, stige opp og svømme inn mot land osv), og det vil være en formidabel oppgave å opparbeide seg så mye systematisk empiri at man kategorisk eller kraftig kan avkrefte at et slik klekkemønster eksisterer vil jeg tro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At fluen fungerer er det vel liten tvil om.

 

Jeg skal se om jeg finner referansene til denne kritikken. Er ganske så overbevist om at man ikke greier å finne hold i at gassboble teorien. Hvis jeg ikke finner det eller husker feil (noe som kan hende), har jeg gått rundt et halvt liv og hatt feilaktig mistillit til denne flua. Gruelig dumt i så fall :)

 

Finnes entomologer her på forumet vet jeg - de vet kanskje mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom på hvor jeg leste dette sist - var i Bob Wyatts "What Trout Want". Boka ligger på hytta, men her er et treff jeg fikk med et raskt Google søk som referer til boka. Vet jeg har lest dette andre steder også.

 

Poenget til Wyatt (og de forskerne han har drøftet dette med) er at det ikke finnes vitenskapelig grunnlag for å hevde at puppene flyter til overflaten på grunn av en gassboble - selve premisset som fluemønsteret er bygget på. Pupper svømmer - de stiger ikke vha en gassboble. Man (ikke jeg) hevder derfor at flua ikke er en imitasjon, men en attraktor.

 

Nå vet jeg at jeg provoserer mange, og la oss ikke dra denne tråden off-topic. Flua funker den, men kanskje ikke på de premissene mange tilsynelatende tror.

 

Så skal jeg spise i meg formuleringen "kraftig tilbakevist" og erstatte den med "ikke vitenskapelig grunnlag for å hevde at..". Forøvrig er jeg økonom, ikke entomolog :).

 

Her er artikkelen:

http://www.troutnut.com/topic/7950/Is-the-Sparkle-Pupa-Just-an-Attractor

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt svart, og sett fra andre siden, så finnes det vel heller ikke vitenskapelig grunnlag for å hevde at enkelte vårfluearter ikke kommer seg opp til overflaten på grunn av oppdrift, i stedet for padling :-) Jeg tror ikke liket til LaFontaine hadde rukket å bli kaldt engang før slike teorier som gikk i mot empirien hans kom på løpende bånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ESP er helt grei, men drit nå i den gassbobla. Hvorfor diskutere den når flua funker? Når det er sagt - en ekte Klinkammer, gjerne bundet på en Partridge klinkhammer krok - er den beste vårflueklekkeren du kan ha i boksen din.

Jo det er lite som slår den typen fluer. De kan vel imitere det meste som klekker.

Jeg må vel innrømme at det ikke er så ofte jeg setter på en vårfluklekker i kraft av at den skal imitere en vårflue som klekker.

Endret av Ruffen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Radikalt svar Lillevann :D:D:D

Angående vårflueklekkere. Jeg syntes det er lurt å ha noen forskjellige varianter. Noen skiller kanskje på pupper og klekkere, men for meg smelter disse fluekategoriene litt inn i hverandre.

Jeg husker jeg ble rævkjørt av en virkelig stor fisk i Rena en gang. Det var enormt med stripende vårfluepupper på elva og en stooor fisk vaket som besatt. Det var ikke direkte pga. flua at fisken ikke ville ta, men rett og slett fordi det var veldig vanskelig å få flua til å stripe inntil land på oppstrømskast på høy vannstand og dertil svake vademuligheter. Nedstrømskast var ingen mulighet pga den høye vannstanden og vanvittig mengder med tett buskas ovenfor der fisken stod, det ville blitt for mye veiving og dertil skremmende bevegelser og det er tvilsmot om jeg i det hele tatt hadde klart å vippe ut flua med så lite beinplass. I tillegg stod det også noen andre pene fisker der og vaket som jeg nødig ville skremme. Eneste løsningen jeg fant ut måtte isåfall være en variant av kurvekast, og faktisk en av få ganger jeg har sett virkelig nytte av dette og at ting ikke bare kunne løses av en luftmending, det kjipe var bare at jeg var og fortsatt er elendig på kurvekast. Fikk etter utallige forsøk endelig til et kast hvor flua faktisk fikk en gange inn mot land. Helt utrolig at ikke fisken hadde blitt skremt av alle forsøkene mine. Fisken tok selvsagt, og flua kom i retur mot meg som et uvær... Jeg var altfor ivrig i avtrekkeren etter tidenes mest nervepirrende episode av stuntvading og store head & tail vak. Det jeg egentlig mente med denne historien var at jeg da var glad jeg hadde en vårflueklekker som holdt seg flytende leeeenge. Dette var en variant av Staffans vårfluepuppe med svidd antrongarn som en litt kraftig extended body. og rett og slett en vinge av hjortehår og CDC. Min erfaring er at man ikke skal være sparsommelig med flyteelementet på disse når det gjelder fiske i rennende vann. Dette ble vel mer en anekdote enn et tips, men jeg synes det er ok å ha noen forskjellige konstruksjoner beregnet på stille vann, rennende vann, fluebevegelser osv. Mulig dette med vårfluepupper ble litt off tema, men som sagt for meg smelter dette litt inn i hverandre med vårflueklekkere. Noen er stillesittende og noen striper - derfor lurt med litt forskjellige konstruksjoner.

Det hører med til historien at jeg lurte en pen fisk litt ovenfor etterpå, men langt ifra i det kaliberet som den første jeg fisket på. fffishing

Men det er kanskje for mange slik at vårfluepupper er vårfluepupper og vårflueklekkere er vårflueklekkere da de er i forskjellige stadier av insektet?

  • Lik 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Radikalt svar Lillevann :D:D:D

Angående vårflueklekkere. Jeg syntes det er lurt å ha noen forskjellige varianter. Noen skiller kanskje på pupper og klekkere, men for meg smelter disse fluekategoriene litt inn i hverandre. Tidligere mente man jo at vårfluer ikke klekker i vann, men det har man jo funnet ut av senere at ikke stemmer.

Jeg husker jeg ble rævkjørt av en virkelig stor fisk i Rena en gang. Det var enormt med stripende vårfluepupper på elva og en stooor fisk vaket som besatt. Det var ikke direkte pga. flua at fisken ikke ville ta, men rett og slett fordi det var veldig vanskelig å få flua til å stripe inntil land på oppstrømskast på høy vannstand og dertil svake vademuligheter. Nedstrømskast var ingen mulighet pga den høye vannstanden og vanvittig mengder med tett buskas ovenfor der fisken stod, det ville blitt for mye veiving og dertil skremmende bevegelser og det er tvilsmot om jeg i det hele tatt hadde klart å vippe ut flua med så lite beinplass. I tillegg stod det også noen andre pene fisker der og vaket som jeg nødig ville skremme. Eneste løsningen jeg fant ut måtte isåfall være en variant av kurvekast, og faktisk en av få ganger jeg har sett virkelig nytte av dette og at ting ikke bare kunne løses av en luftmending, det kjipe var bare at jeg var og fortsatt er elendig på kurvekast. Fikk etter utallige forsøk endelig til et kast hvor flua faktisk fikk en gange inn mot land. Helt utrolig at ikke fisken hadde blitt skremt av alle forsøkene mine. Fisken tok selvsagt, og flua kom i retur mot meg som et uvær... Jeg var altfor ivrig i avtrekkeren etter tidenes mest nervepirrende episode av stuntvading og store head & tail vak. Det jeg egentlig mente med denne historien var at jeg da var glad jeg hadde en vårflueklekker som holdt seg flytende leeeenge. Dette var en variant av Staffans vårfluepuppe med svidd antrongarn som en litt kraftig extended body. og rett og slett en vinge av hjortehår og CDC. Min erfaring er at man ikke skal være sparsommelig med flyteelementet på disse når det gjelder fiske i rennende vann. Dette ble vel mer en anekdote enn et tips, men jeg synes det er ok å ha noen forskjellige konstruksjoner beregnet på stille vann, rennende vann, fluebevegelser osv. Mulig dette med vårfluepupper ble litt off tema, men som sagt for meg smelter dette litt inn i hverandre med vårflueklekkere, noen er stillesittende og noen striper - derfor lurt med litt forskjellige konstruksjoner.

Det hører med til historien at jeg lurte en pen fisk litt ovenfor etterpå, men langt ifra i det kaliberet som den første jeg fisket på. fffishing

Men det er kanskje for mange slik at vårfluepupper er vårfluepupper og vårflueklekkere er vårflueklekkere da de er i forskjellige stadier av insektet?

Bra, Marius. Jeg liker slike svar, og enhver god tråd inneholder noen gode anekdoter (y) :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra, Marius. Jeg liker slike svar, og enhver god tråd inneholder noen gode anekdoter (y) :-)

Takk for det André :-)

Og det rare var at den fisken tok kun de vårfluepuppene som stripet rett inn mot land, den tok ikke de som satt stille eller gikk en annen retning :-) Snåle greier, og fascinerende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...