Gå til innhold

Ny femmertest fra yellowstoneangler


Terje Bendiksby

Anbefalte innlegg

 

Denne testen har jeg gitt opp for mange år siden.

 

De to første årene vant Hardy med en ganske rask stang. De to siste har den klart mykere GLoomis LPX stukket av med seieren.  Rart hvordan to såpass forskjellig stenger kan vinne samme konkurranse, hvor målet er å finne den perfekte stang i klasse fem.

 

Jeg reagerer også på hvordan prestisjemerker som Sage, Winston og T&T konsekvent diskrediteres. Litt artig at Sage ONE, Sage METHOD og Scott A4 ikke er testet.

 

Har en mistake om at det er en viss sammenheng mellom innkjøpspris, og testresultat. Men det er bare meg...

Endret av Knut R. S.
  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det interesant å lese, selvom jeg leser testen litt skeptisk selv.  Sage One i femmer ble tidligere testet og fikk vel så som så kritikk. Nå har jeg den selv i femmer og sjuer. Noe av kritikken kan jeg være enig på femmeren, men så har jeg prøvd den med en haug forskjellige snører som får meg til å forandre mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Testen blir litt tragikomisk når de skriver;

Remember, in doing these shootouts, we are giving you OUR opinions. But we know from reader’s comments that 90% of anglers are in general agreement with our findings."

Altså påberoper disse gutta seg kommentarene i kommentarfeltet som dokumentasjon på at 90% av fiskerne er enige i deres funn. Det blir som om Frp skulle påberope seg kommentarene i kommentarfeltet i VG som en meningsmåling... Hehe.

:) :)

  • Lik 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, enig i at disse testene ikke er helt habile. Det hadde vært moro om de faktisk VAR habile, for kara er jo forsåvidt etterrettelige og gjør en innsats, men når de ikke tar med vannkasting som en del av det å teste ei stang, så er jeg redd mange Scandinavere lett kan gå på en real smell om de kjøper stang basert på denne testen. Amerikanere er ei litt anna målgruppe en den gjengse Renafisker, for å si det sånn. Og mange andre norske fiskere for den del. 

 

Jeg synes personlig at testene Bomann-Larsen og Skyrud gjør for Alt om Fiske har vært fine, for de tester registeret med både vannkast og overhodekast, samt ulike snører til de ulike stengene, og slik er det jo - stenger passer best med visse snører, og ei rein overhodekast-stang er ikke nødvendigvis ei god vannkast-stang. Det ene utelukker ikke det andre, men det ene er heller ikke noe indikator på det andre. Det må testes. Når det er sagt, så kaster vi alle forskjellig, så noen fasit blir det aldri, men disse testene er langt bedre indikatorer enn for eksempel Yellowstone Angler sine kaste-overhode-på-plen-tester  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er interressant å lese deres kommentarer, selvom jeg er langt i fra enig alt de sier. Ja vårt hjemmelige fiske er nok litt anderledes enn over there . Jeg spurte en annen amerikansk guru for et par år siden om testvinneren: Bra stang til tørrflue og nærområdet, men til tunge nymfer og streamere ? Han trakk fram et par andre stenger som ikke havnet så høyt på lista istedet.Dessuten finnes det jo noen hjemmelige merker som er bra.

Jeg har både gull og bronsevinneren i åtter testen deres. Med hånda på hjerte, bra stenger, men det absolutt andre stenger i åtter klassen som jeg har prøvd og jeg kunne tenkt meg som ikke fikk så bra kritikk. Men hvor mange åttere trenger  jeg? Så jeg får nøye meg med testvinnerne som jeg allerede hadde, selvom det er mange andre jeg kunne tenkt meg. Skulle jeg handlet idag hadde jeg nok heller sett på pris og funnet  noe jeg var fornøyd med. Tviler vel på at jeg noensinne klarer å utnytte potensialet i en god stang fullt ut. 

Endret av bendik58
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
×
×
  • Opprett ny...