Gå til innhold

Ti meningsløse år med mening..


Knut Adolfsen

Anbefalte innlegg

I går var det ti år siden jeg første gang skrev om drømmen, et stort marint verneområde i deler av Oslofjorden pluss Drammensfjorden. De aller fleste vil nok si nok si at ideen var og fortsatt er meningsløs. Jeg synes den fortsatt er verdt å bruke tid på til tross for at framgangene ikke har stått i kø. Veldig små skritt framover de første årene, litt større de siste årene. Det som irriterer er tanken på at vi sammen kunne ha kommet så mye lenger. Men virkeligheten kan man gjøre lite med. 

I dag fikk jeg mail fra en som skriver masteroppgave om den samfunnsøkonomiske verdien sportsfisket i fjorden genererer. Den er stor, og kan bli mye større. Samtidig kan man utvikle noe unikt,framtidsrettet,bærekraftig og miljømessig mye bedre enn det vi bevisst har styrt mot i tiår. Dessverre oppleves det, for meg, som at de få yrkesfiskerne og et ukjent antall fritidsfiskere, begge godt representert av gamle gubber på min alder skal gå foran titusener som vil fiske i Friluftsfjorden. Bevaring av dem er langt viktigere enn bevaring og oppbygging av bærekraftige fiskebestander. Hvor mange hundre millioner er det man fabler om at de genererer? Det kommer andre på banen så kampen er ikke over. Jeg går ikke i garderoben med det første. 

Friluftsfjorden!!

  • Lik 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

I følge min bror nevnte vår nye fiskeriminister Oslofjorden blant ting han vil jobbe med. Tar man ikke med seg selv de minste små positive ting kommer man ingen vei. Jeg blir ikke deppa om han, i likhet med sine tre forgjengere, ikke gjør noe men jeg lar det være et hope in a hanging snore. 

Friluftsfjorden!

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Det meste går med i dragsuget av kapitalismens fremmarsj! Kapitalisme er bra det...men som oftest ikke for miljø! Så lenge vi har noen som ser viktigheten og nødvendigheten av et bedre miljø rundt oss og en ting til...noen som 'handler", så er det fortsatt håp! Kudos til "sarepta" og alle som bidrar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grønn kapitalisme er fullt mulig selv om mange setter likhetstegn mellom kapitalisme og miljøødeleggelse. Jeg gjør det ikke selv om det finnes alt for mange eksempler på at kapitalismen ikke tar hensyn til miljøet. Det finnes også utallige eksempler på at heller ikke sosialismen tar hensyn til miljøet. I både USA og på Kuba har man opprettet marine verneområder for å få flere og større fisker å sportsfiske på. Det genererer mye mer penger enn kommersiellt fiske gjør samtidig som det kommersielle fisket tilføres fisk fra verneområdene. Her på berget ser det ut til at man ikke vil forsøke fordi man vet hvor effektivt og lønnsomt vern kan være samtidig som man bygger opp biomassen. Her er et lite utdrag fra en tur Oslo havfiskeklubb hadde til Øresund. Øresund er ikke et marint verneområde men tråling er forbudt og garnfisket til noen få yrkesfiskere er strengt regulert. Det er mange båter som tar med seg folk ut på fiske, og det genererer penger. Mye annen fisk finnes også så fluefiske er også mulig selv om omgivelsene og bunnforholdene ikke er optimale. Der er Oslo- og Drammensfjorden langt,langt bedre.. 

"Det fiskes fra drivende båt i Øresund.  Vi fisker med børstemark.Det taes mye flyndre, Sandflyndre, Rødspette og Skrubbe. Under EM der nede for et par uker siden, var 4 stykker fra Oslo HK med, og de hadde mellom 50 til 80 flyndre hver dag, de største opp mot et kilo.

Det napper nesten hele tiden, og det er få utkast uten at det skjer noe."

Friluftsfjorden! 

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...