Gå til innhold

Barn og gratis fiske.


Ruffen

Anbefalte innlegg

Vi er jo i en tid hvor prisene på ørretfiske er i ferd med å stige. Og flere og flere plasser blir under vingene på div, firma. Ungene fisker jo gratis frem til de er 16 år. Er ikke lett for en 16-åring å hoste opp flere hundrelapper for å få fisket litt. Alle får heller ikke masse penger hjemme. Joda det finnes jo andre plasser de kan fiske men likevel.

Jeg synes nå at det er på tide å la dem fiske gratis til de er 18 år.

Hva mener dere?

  • Lik 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

§ 18.Barns fiske.

I vassdrag der rettighetshaver utsteder fiskekort har personer som ikke har fylt 16 år rett til fiskekort uten vederlag for å fiske innlandsfisk med stang og håndsnøre i perioden fra og med 1. januar til og med 20. august.

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1992-05-15-47?q=innlandsfiskeloven

 

Dette visste ikke jeg. At det kun gjaldt til 20 august. Noen som vet hvorfor det er slik? Hvis en 15 åring er sugen på et par døgn i f.eks hemsil, må han punge ut fort kort etter 20 august da? Utifra lovteksten ser det da slik ut? 

Endret av thh
  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres helt pling i bollen ut, thh! Gleder meg til å se noen føre god argumentasjon for den der.

 

Hvis jeg hadde hatt et lite fjellvann på eiendommen min, som jeg hadde brukt tid og krefter på å forvalte. Flott feit fisk, og ikke uvanlig å treffe på gutta rundt 1.5 - 3 kg. Hadde jeg da møtt en 15 åring med far sin der oppe den 22 august med posen full, ja da tror jeg jammen jeg hadde nevnt det, og bedt dem høflig om å forlate vannet. Hadde selvsagt informert om hvor mye tid og krefter som lå bak den fine fisken de hadde kakka, så hadde de kanskje forstått noe. Mange års jobbing kan i realiteten bli ødelagt av få gode fiskeøkter. 

 

Jeg nevnte loven, for jeg tror det er svært få som visste at det bare gjaldt til 20 august. Eller er dette allmenn kunnskap folks? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten å ha spesielt greie på dette, regner jeg med at lovteksten setter en minimumsramme for når barn kan fiske gratis. Hvis rettighetshaver utsteder fiskekort i en lengre periode enn det loven beskriver, for eksempel ut september, vil det naturlig nok bety at barn kan fiske gratis i denne perioden også.

Hvis loven hadde angitt en lengre periode hvor barn kan fiske gratis, f. eks. hele året, ville jo barn kunne kreve å fiske i ørretens gyteperiode - i gytebekkene - med loven i hånd. Loven overstyrer jo lokale bestemmelser.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner hva du mener, thh. Men som Bjørnar sier så kan du jo stenge vannet ditt for alt fiske og kun fiske sjøl;)

Om det likevel er åpent fiske etter 20. aug, hvorfor skal barna som fiska gratis før 20. måtte betale for seg etter denne datoen? De er vel ikke noe større trussel for bestanden enn de voksne, som i tillegg betaler for galskapen og helst skal ha valuta for pengene i form av fisk i frysern.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten å ha spesielt greie på dette, regner jeg med at lovteksten setter en minimumsramme for når barn kan fiske gratis. Hvis rettighetshaver utsteder fiskekort i en lengre periode enn det loven beskriver, for eksempel ut september, vil det naturlig nok bety at barn kan fiske gratis i denne perioden også.

Hvis loven hadde angitt en lengre periode hvor barn kan fiske gratis, f. eks. hele året, ville jo barn kunne kreve å fiske i ørretens gyteperiode - i gytebekkene - med loven i hånd. Loven overstyrer jo lokale bestemmelser.

 

Godt poeng Jon Arne Tomter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

§ 18.Barns fiske.

I vassdrag der rettighetshaver utsteder fiskekort har personer som ikke har fylt 16 år rett til fiskekort uten vederlag for å fiske innlandsfisk med stang og håndsnøre i perioden fra og med 1. januar til og med 20. august.

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1992-05-15-47?q=innlandsfiskeloven

 

Dette visste ikke jeg. At det kun gjaldt til 20 august. Noen som vet hvorfor det er slik? Hvis en 15 åring er sugen på et par døgn i f.eks hemsil, må han punge ut fort kort etter 20 august da? Utifra lovteksten ser det da slik ut? 

 

Litt merkelig ja at dette bare gjelder fram til 20 august. Var ikke klar over det. Det har da ingenting å si om fisken blir tatt 19 eller 20 august... At det med loven i hånd er lovlig å nekte barn å fiske uten kort faom 20 august betyr ikke dermed at grunneier trenger å være så rigid at de krever fiskekort fra barn faom 20 august. Alle grunneiere med litt storsinn vil tillate barn å fiske gratis hele året rundt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan 20. august ha noe med sluker som setter seg fast i garn å gjøre tro?

Ellers leser jeg det slik at barn under 16 faktisk må løse fiskekort (dersom det selges kort i det aktuelle vassdraget) og forholde seg til reglene for kortet, men behøver ikke å betale for kortet. De kan altså ikke sammen med en far bare fiske som de vil og uten kort. Eller tar jeg feil her?

Endret av Erik Eikre
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Orkla håndteres det slik der de har innført tilsvarende regler Erik - dette gjelder nemlig i utgangspunkt ikke ved anadromt fiske så vidt jeg har forstått - at 16 åringen løser fiskekort på vanlig måte (gratis). Men regler må følges. Dvs at oppsyn kan frata kortet selv om det er gratis. Dette gjelder også der det er kvoter på antall kort pr døgn. Det må være ledig for at han skal kunne anskaffe kortet. Akkurat det siste momentet gjør at en fisker under 16 år nå, kan bli utestengt i elver som skrukka på grunn av reglene. (La det være sagt. Etter min mening. Slik som situasjonen ble i skrukka etter opphausing måtte man ta begrensende grep ... den elva tålte ikke fisket som oppsto. Ikke lag diskusjon om dette her nå .. jeg ville bare bemerke dette i og med eksemplet med den unge fiskeren)

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er andre regler for fiske etter anadrom fisk. Jeg er selv mest kjent med, og følgelig også mest opptatt av, regler for fiske etter brunørret, harr osv. Og det er jo interessant at man faktisk kan vise bort unger under 16 uten fiskekort eller inndra kortet dersom reglene ikke overholdes. De MÅ altså løse kort så lenge det selges kort i aktuelt vassdrag. Og gratis er det faktisk bare frem til og med 20. august. Dette tror jeg neimen ikke mange er klar over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bemerker at det faktisk må utstedes fiskekort i det aktuelle området for at barn under 16 år skal få fiske gratis. Dette betyr altså at barn ikke da kan dra å fiske på private fiskevann der grunneier ikke tillater fiske. 

Ser nå også en sammenheng hvor enkelte grunneiere leier ut hytter til en grov pris, leie av hytta gir fiskerett, men det selges ikke fiskekort i det aktuelle området. 

Edit: Dette viser seg å ikke stemme.

Endret av Øyvind Skaugstad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bemerker at det faktisk må utstedes fiskekort i det aktuelle området for at barn under 16 år skal få fiske gratis. Dette betyr altså at barn ikke da kan dra å fiske på private fiskevann der grunneier ikke tillater fiske. 

Ser nå også en sammenheng hvor enkelte grunneiere leier ut hytter til en grov pris, leie av hytta gir fiskerett, men det selges ikke fiskekort i det aktuelle området. 

 

Neida, Dette står i andre ledd:

"I andre vassdrag har personer som ikke har fylt 16 år rett til å fiske innlandsfisk med stang og håndsnøre uten rettighetshavers tillatelse i samme periode som nevnt i første ledd."

http://lovdata.no/lov/1992-05-15-47/§18

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida, Dette står i andre ledd:

"I andre vassdrag har personer som ikke har fylt 16 år rett til å fiske innlandsfisk med stang og håndsnøre uten rettighetshavers tillatelse i samme periode som nevnt i første ledd."

http://lovdata.no/lov/1992-05-15-47/§18

Ah, interessant. 

Så man kan i teorien leie ekslusivt fiske ala' skålestrømmen i lierne til 10 000 kr per uke. Så kan det komme en ungdomsskole klasse å kuppe hele greia? 

Eller kommer da dette inn ? " hvor barns fiske er til vesentlig fortrengsel for rettighetshavernes fiske, skal departementet regulere utøvelsen av fisket." 

Må man da eventuelt søke til fylkesmann for å nekte barn adgang til fiske på en slik plass ?

Jeg er naturligvis for at ungdom skal fiske. Og støtter også et tiltak hvor man gir tilbud om gratis fiske til 18/20 år. 

 

Endret av Øyvind Skaugstad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt merkelig ja at dette bare gjelder fram til 20 august. Var ikke klar over det. Det har da ingenting å si om fisken blir tatt 19 eller 20 august... At det med loven i hånd er lovlig å nekte barn å fiske uten kort faom 20 august betyr ikke dermed at grunneier trenger å være så rigid at de krever fiskekort fra barn faom 20 august. Alle grunneiere med litt storsinn vil tillate barn å fiske gratis hele året rundt.

Det er mange slike lover med egne forskrifter. Husker ikke hva det heter. Et er sikkert jurister her som kan forklare.

Så selv om det står 20 august kan en annen forskrift slå inn. Jeg sier ikke at det er slik men det kan være slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...