Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Tenkte jeg skulle bidra litt til forumet og ikke bare lurke på dere andre! Dette er den første stanga jeg har bygget. Jeg er sådær fornøyd med resultatet (utseendet), men jeg er veldig fornøyd med fiskeegenskapene til denne stanga! Jeg bestilte et "ready-to-wrap Kit" fra Swift der alt man trenger følger med.

 

Blanken er en Swift Epic 580, 8 fot klasse #5 Glassfiber. Ikke en gammel mjuk e-glass blank, men nymoderne S-Glass - "FastGlass". Det er vanskelig å forklare følelsen man har når man kaster denne, men stanga lader dypt og har rask recovery (til å være glassfiber). Den kaster alt fra tørrfluer under krok #20 til streamere uten problemer og jeg merker lite begrensninger i forhold til karbon. Det eneste jeg kan komme på er at det kan være vanskelig å kaste i sterk vind, særlig med tunge nymfer og stor indikator. Det krever også litt mer kasteferdigheter, men alt kommer med trening.

 

Korken er "Modified cigar" fra Swift.

 

Snellefestet er Lemke Concepts LC7.

 

Stripping og Snake guides er fra Universal Snake Guide.

 

Det som jeg ikke er helt fornøyd med er overgangen fra snellefestet til korken, det ble kanskje litt spinkelt siden korken er veldig tykk i forhold til snellefestet jeg benyttet. Vurderer å slipe bort litt kork slik at overgangen ikke skal bli så brå.

 

Det andre jeg ikke er fornøyd med og det som er rett og slett stygt er at jeg ikke brukte nok "color preserver" på tråden før jeg la på epoxy, hvis du ser på siste bilde så ser man at tråden har blitt litt mørkere over foten på snake/stripping guiden. Jeg følgte oppskriften til leverandøren og la på 2 lag med color preserver, men har i senere tid lest at det er vanlig å legge på 6-7 lag...

 

Stanga ble ferdig bygget i juli og har blitt flittig brukt så har kommet litt slitasje på korken.

 

 

Mvh

Øyvind

 

sdQSrpP.png

Tester ut litt forskjellige farger

 

n6uBfPw.png

Finner ut hvor Snake guides skal sitte

 

wv0UxX5.png

Første snurring ferdig

 

cMvJfTj.jpg

Ganske fornøyd med fargekomboen

 

8SxQHRt.png

Snurra første omgang for hånd. Satt vel å passa på i 3 timer. 

 

7TqgAxg.jpg

Ferdige produktet, Stanga er perfekt balansert med Orvis Mirage III

 

DQRYHx8.jpg

 

aCKLASn.jpg

 

7B91LD4.jpg

 

WN6ZiCZ.jpg

 

 

edit: skriveleif

Endret av Øyvind Lotten Westrum
  • Lik 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slett ikke dårlig. Den surringen du ikke er fornøyd med,  er mer at du ikke har fått Color preserver inn i tunnellen fra enden. Må "dytte" den inn. 6-7 strøk er for mye ut og hadde nok ikke hjulpe på det. I og med at du har brukt  CP er en enkelt sak og ta opp surring og gjøre en ny, især hvis epoxyen er fersk, hvis du føler for det. Vakkert.

Endret av Terje Bendiksby
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette må da være et strøkent første bygg!

Flotte fargekombinasjoner, pene surringer og god finish. Absolutt et bygg du kan være stolt av.

Kult at du deler.

Og det som er en vesentlig del av byggingen er at man bestemmer det som skjer, man har mulighet til å tilpasse tingene til å være akkurat slik man ønsker.

Vil du pusse korken, så er det bare å gjøre det, og holde på til man får det slik man vil. Surringer kan tas opp.

'Baksiden' av byggingen, er at man er klar over hver eneste lille feil man eventuelt har gjort...

Andre legger kanskje ikke merke til ar de er der engang. Fort gjort å være litt i overkant kritisk, jeg er i hvert fall det på mine egne.

Gøy å høre om hvordan stanga oppleves. Og håper det frister til å bygge mer. Det blir bare mer og mer gøy.

Gleder meg til å prøve glassfiber også, og lysten blir ikke mindre av at du deler bygget ditt med bilder og alt!

Mvh Truls

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slett ikke dårlig. Den surringen du ikke er fornøyd med,  er mer at du ikke har fått Color preserver inn i tunnellen fra enden. Må "dytte" den inn. 6-7 strøk er for mye ut og hadde nok ikke hjulpe på det. I og med at du har brukt  CP er en enkelt sak og ta opp surring og gjøre en ny, især hvis epoxyen er fersk, hvis du føler for det. Vakkert.

 

Takk!

Det som er dumt er at det er sånn på 90 % av surringene. 

Men ja, det forklarer en del! Jeg dynka surringene ganske kraftig med color preserver, men tenkte ikke på å ta innsida i tunnelen! Problemet var at tråden ikke ble mørkere (transparent) før etter 1 time etter jeg la på epoxy og da følte jeg at det var for sent. Epoxyen er vel ikke fersk lengre nå da stanga ble ferdig i Juli :P

 

 

Dette må da være et strøkent første bygg!

Flotte fargekombinasjoner, pene surringer og god finish. Absolutt et bygg du kan være stolt av.

Kult at du deler.

Og det som er en vesentlig del av byggingen er at man bestemmer det som skjer, man har mulighet til å tilpasse tingene til å være akkurat slik man ønsker.

Vil du pusse korken, så er det bare å gjøre det, og holde på til man får det slik man vil. Surringer kan tas opp.

'Baksiden' av byggingen, er at man er klar over hver eneste lille feil man eventuelt har gjort...

Andre legger kanskje ikke merke til ar de er der engang. Fort gjort å være litt i overkant kritisk, jeg er i hvert fall det på mine egne.

Gøy å høre om hvordan stanga oppleves. Og håper det frister til å bygge mer. Det blir bare mer og mer gøy.

Gleder meg til å prøve glassfiber også, og lysten blir ikke mindre av at du deler bygget ditt med bilder og alt!

Mvh Truls

 

Takk så mye Truls!  :)

Tenkte vi kunne få igang denne delen av forumet igjen siden FFS "blir ny".

 

Hvordan tar man opp surringer med epoxy?

 

Du bør glede deg masse til 686'en din! Jeg holder på å bygge en selv og koser meg med det! Det kommer vel en byggetråd på den etter hvert også, men vet ikke om jeg skal vente til den er helt ferdig og om jeg skal putte den i en separat tråd. Så at alle dine byggetråder ble samla i en tråd!

 

Hva tenker dere?

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angåenede color preserver, kan det være et to egget sverd, især på lyse farver. Det er viktig og ikke bruke for mye eller for lite av den.Jeg hadde nok vurdert å la stanga være som den er. 

Hvis du vil begynne på nytt, må du bruke kniv eller barberblad og kutt og la bladet skli oppover foten mot ringøyet. så er det bare å "vrenge" surringen. I og med at du har brukt cp skal ikke tråden våre noe særlig limt fast i emnet.   Epoxykant  på avslutningen, kan du varme forsiktig opp med hårføner og skrape av med neglen eller noe annet mykt.  Så rengjør du emnet der ringen har vært. 

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har rehabilitert noen stenger, og det er ikke spesielt risky.

Viktig å bruke kniven ned mot foten på ringen og skjære langs den, og ikke langs klingen.

Løsne tråden derfra er veldig lett. Det værste syntes jeg er det lille som sitter igjen av epoxy, men der har du allerede fått gode tips om hvordan du kan løse det.

Det er absolutt gjørbart, bare man er litt varsom.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt. Mye enklere når du har brukt cp. Er du  heldig og får tak i tråden, så er det bare å dra og epoxyen og laget med cp blir som et "nymfeskal". Spørsmålet er om det er verdt arbeide, men noen uoverkommelig oppgave er det ikke, men du må være mer  og mer forsiktig nærmere tuppen  du kommer. Aldri klart å ødelegge en stang når jeg har fjernet surringer, men derimot når jeg har brukt varme for å bytte toppring.

Endret av Terje Bendiksby
  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I brosjyre som følger med Epic stanga står det at color preserver ikke skal brukes på silketråd. Er det fordi det følger med transparent tråd eller er dette generelt for silketråd?

 

PS! Står på side 35. Avsnitt: Clear wraps. Gjelder alle farger, men ant. hvis en ønsker "translucent".....

Endret av ppp
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Natur silke blir transparent når den får (helst fortynnet i første strøk) epoxy lakk på seg, annen farve på tråden forandrer  seg også . Mer eller mindre transparent farve avhengig av den opprinnelige farven.  At color preserver kan oppføre seg uforutsigbart på silke, vet jeg av erfaring. Slik at de det kan være bedre å bruke permagloss eller liknende uretan lakk istedet, hvis vil forsøke å holde farven på tråden tilnærmet lik og ev bruke epoxy etter noen strøk lakk.Vanlig nylon tråd forandrervseg også. Den lysegule farven sunburst ble f.eks brukt av Sage på de olivgrønne speystengene . Med epoxy ble den transparent olivengrønn og perfekt match for stanga. I hvertfall når det gjelder nylontråd ( aldri  prøvd på silke): Hvis en setter inn en prøvesurring med mat eller oliven olje får man som regel et inntrykk av hvordan farven vil bli med epoxy.

Endret av Terje Bendiksby
  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I brosjyre som følger med Epic stanga står det at color preserver ikke skal brukes på silketråd. Er det fordi det følger med transparent tråd eller er dette generelt for silketråd?

 

PS! Står på side 35. Avsnitt: Clear wraps. Gjelder alle farger, men ant. hvis en ønsker "translucent".....

Det skal ikke brukes om man ønsker transparente snurringer. Men har ikke hørt at man ikke kan benytte det. CP fulgte med kittet og man får ikke kjøpt annen tråd en silke fra Swift så tipper det går (om man benytter det riktig  :rolleyes:).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...