Gå til innhold

Finnmarkstur


Eivind Saurdal

Anbefalte innlegg

Er det 5# stang som er å foretrekke her?

 

Skal du fiske sideelvene til Tana så kan du støte på GROV fisk. Så klasse 5 er kanskje ikke førstevalget.

Men en kombo med #5 stang for smålaks og Ørret/Harr . Og ei klasse 8 i bakhånd så er du godt rustet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det en stund siden jeg har vært i området men før kjøpte jeg kort på Tana bru. Det var ingen begrensning. Og et kort for hele området.

Du blir sjekket der inne så ha alt i orden. Du må og forberede deg på desinfisering av utstyret.

Koselig område men bærer litt preg av at det er godt brukt. Det ser litt slitt ut mange plasser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jeg nevnte så passet det veldig greit å ta fly til Kirkenes, handle mat der for så å hive seg på bussen. Tidene passet. Busset til Tana bru. Rakk å kjøpe fiskekort og tre pølser før bussen gikk videre opp Tanadalen. Bytta vel buss tror jeg. Spør du pent stopper bussen der du ønsker.

Dette var i grunnen en effektivt og billig reisemåte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som vet om det er begrensa kortsalg eller kan jeg bare kjøpe når jeg kommer opp?

Og hvordan er det med fiskekort i småvanna rundt laksjohka?

 

Småvanna krever fiskekort http://www.fefo.no/no/fiske/Sider/Innlandsfiske.aspx. Men greie nok priser, selv om det har økt betraktelig etter galskapen med å gi det vekk fra Statskog

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har det gitt, men sjansen for å treffe en oppsynsmann er vel heller liten på vidda. Fisker du i anadromt farvann sjekker jo oppsynet kun at du har det kortet og fisketrygd  :) 

 

PS: Husk å desinfisere utstyr når du kommer opp på en godkjent plass så man får attest. Kjipt å stå inne på vidda og bli nektet å fiske videre pga glemt det

Ikke alle kortselgere som sjekker like nøye

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja ja litt tjuvfisking får vi leve med.

Ikke forvent å fiske her inne alene bare så det er sagt. Glemmer ikke de første gangene jeg var her. 1993 og 1995. Det var jo vanskelig å finne en plass å drite i fred. Mange som kjører inn med atv på dagstur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frekk som jeg er så låner jeg tråden litt.

Noen som vet om gunstig plass å leie bil i Finnmark? Alta eller Lakselv?

Og frekk som jeg er, så vet jeg ihvertfall at det finnes en "Rent a Wreck" rett ved flyplassen i alta (hvis de ikke har flyttet/lagt ned i senere tid). Her har jeg leid bil tidligere, og de er vel endel rimeligere enn andre utleiere, om du ikke har noen fikse avtaler gjennom jobben.

Såvidt meg bekjent har de ikke Rent a Wreck i lakselv, men det kommer jo litt an på hvor man skal, og hvor mye man skal kjøre også, da.

Hos RaW betaler man kilometeravgift, og det blir fort kroner av det, om man skal loffe rundt i bil et par uker ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...