Gå til innhold

forskjellen på comparadun, parachute , no hackle osv


markus glasø

Anbefalte innlegg

Forskjellen er enkel å se, egentlig.

Comparadun: Vinge formet som en vifte på tvers over kroken, gjerne bestående av hjorthår alene, eller i kombinasjon med cdc eller andre fjærfibre. Ikke hackel av noe slag på disse. Haletråder bundet i V-form for best mulig stabilitet.

Fisker veldig godt til tider, særlig litt mindre imitasjoner (krokstr. 16-20).

Parachute: Hackle innbundet horisontalt, rundt rotdelen på vingen/vingene.

Antakelig det mest vanlige til døgnfluer i dag, og funker bra under de fleste forhold.

No-hackle har jeg ikke så mye erfaring med faktisk, men her er vel prinsippet omtrent det samme som comparadun.

Vet mange sverger til slike, så de har helt klart noe for seg.

Bedre enn mine forklaringer får du om du gjør et søk i døgnflueutvalget hos feks umpqua ;-)

  • Lik 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lars forklarer det ovenfor her  <<l

 

Jeg synes at en Comparadun bundet med blankt nymfevedheng, i stedet for hacklefibre, tilfører det "lille magiske ekstra" til døgnflueimitasjonen, og har blitt fryktelig glad i den flua CdC & Sparkle (som er en Comparadun, men med CdC-vinge i stedet for hjortehår, og et nymfevedheng av zelon i stedet for hacklefibre i v-form).

 

Craig Mathews, som er opphavsmannen til Sparkle Dun (En comparadun med zelon nymfevedheng) driver et stort guidefirma, og foret guidene sine med sånne, på den tiden, nye fluer som Sparkle Dun. Og fikk hardtesta dem på den måten både ovenfor guidene sine og ikke minst de som fisket med guidene. CdC & Sparkle som jeg binder, er akkurat samme flua som Spakle Dun, men med CdC-vinge i stedet for hjortehår, for det er enklere å binde på små fluer, synes jeg. Jeg forklarer en halvlang passasje om dette på en film. CdC & Sparkle er virkelig favoritten min til små døgniser. 

 

No-hackle er litt mer en glatt-overflate-flue i mitt hode, men jeg har aldri i mitt eget fiske klart å få no-hackle til å fiske noe bedre enn en CdC & Sparkle selv på glatt overflate. På litt mer riffla vann er en compara-variant bedre, synes jeg. Min mening da, og det behøver absolutt ikke å stemme med andres erfaringer altså. 

 

Fallskjermfluer bruker jeg på de mellomstore og store døgnisene. Jeg brukte mye Sail Wing Dun før, men bruker nå omtrent bare Micro Dun for den funker som oftest veldig bra. 

 

 

 

EDIT: Skriveleifer. 

Endret av André Brun
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En generell regel (elvefiske) er at Comparaduns fungerer godt der det er litt hard strøm, fallskjermfluer er allround mht forhold og No-Hackle brukes i stilleflytende partier.

 

Jeg ser at jeg og Andre postet synkront her. Dette var da kortversjonen... :rolleyes:

 

Hei, Pål  :) Jeg og sikkert flere av oss vil gjerne høre din mening om disse fluene også, for du har fryktelig mye erfaring - og også skarpt gode betraktninger, synes jeg  <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andrè og Lars har nok fisket mer med døgnflueimitasjoner i rennende vann enn meg. Det eneste jeg kan komme på av interesse er valg av vingemateriale på fallskjermfluene.

 

Med utgangspunkt i krokstørrelsene 12-16 ( til dels 17,18...) liker jeg godt vinger av Yearling Elk. Spesielt på lange kast med lange fortomsspisser så synes jeg disse fluene slår over bedre enn de med poly og cdc. Nå er det jo ikke umiddelbart noe sjakktrekk å strekke en fortom når man fisker med døgnflueimitasjoner i elv, men litt luftmending og et bråstopp fixer saken for meg. 

 

Jeg kan legge inn et eksempel i Fluedatabasen etter hvert. Det er går mye i CDC og Aero Dry Wing om dagen. Jeg bruker også det, men favoritten er Yearling Elk farget dun.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både nohackle og comparaduns stammer fra duoen Doug Swisher og Carl Richards. Det disse gutta hold på med på 60 og 70-tallet dannet et grunnlag for det meste vi har surra med siden. Comparaduns fikk navnet sitt seinere av noen andre som fant på "no nytt". Duoen over kalte disse for hairwing. Profilen var den samme, 180graders hårvinge i en vifte. Nohackle hette først sidewinder no hackle siden de hadde bundet inn vingene på siden for å få ytterligere to punkter som flua kunne hvile på i overflaten. Det er dette som er den originale no hackle hvor flua består av kun to vinger, to bunter med halefibre og en dubbet kropp. De gamle brukte fjærfibre fra vingefjør som vinge og mange sverger til dette ennå. Men de slites fort i stykker og er vanskelige å binde.

  • Lik 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hørt mange som sier at de stort sett bruker comparaduns i strøm og riflete overflate. Jeg har brukt de mye også på stilleflytende partier de to siste årene. Synes ikke de leverer noe dårligere enn parachutes eller vertikalt hacklede duns. Noen som kan si noe om teorien bak dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis valget skulle stått på EN type døgnfluer, ville da parachute vært det nest logiske valget?

Hvis jeg måtte holde meg til kun én variant, så ville mitt valg vært parachute, ja. Mest fordi de er best egnet når det kommer til de større døgnfluene, fra krok 12-10.

Men opp til krokstr. 16 er comparadun et veldig godt alternativ, syntes jeg.

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men dette handler mye om døgnflueart, vær og vind. Istedet for å låse seg til et design på alle så liker jeg ha har litt ulike til de forskjellige klekkingene.

Jeg hiver meg på Lars sitt bruksområde for parachutes og legger til krok 14. Jeg bruker stort sett bare 4 ulike parachute duns: Gulrotflua, Sulphurvillii, Oliven Dun og Grey Dun (biot fluer) Thats it. Vel nesten.. jeg har også 3 mønstre med flashrib i kroppen som også blir mye brukt. Disse bruker jeg særlig om kvelden og når det er litt dårlig lys ute. Også regn da.. cdcfluer er no bæsj når det regner disse fluene lager jeg gjerne med hår/garnvinge.

Jeg bruker også endel nohackles da gjerne under baetis klekkinger. Slike har jeg i oliven på krok 14 og 16.

Også har jeg noen varianter av cdc duns typ denne: http://www.fluefiskesiden.no/fluedatabasen/?db=1&flyid=2når jeg ønsker ei flue som står lett og litt høyere på vannet (finvær). Klekkinger jeg bruker disse på er gjerne Villi, ignita og sulphurea.

Og man skal heller ikke kimse av Cdc Myggen http://www.fluefiskesiden.no/fluedatabasen/?db=1&flyid=1som flue under døgnflueklekkinger. Slik som den er her så fanger den ofte bra når det klekker vespertina. Modifiserer du den med feks. kropp av oliven biot så er den en fin liten baetis i krok 18 og ned. Da gjerne med en litt mer oppreist vinge (mellomting mellom rett opp og liggende ned).

Comparaduns har jeg i oliven i 14, 16, 18. Og en variant for vespertina.

Nymfer og klekkere? O ja, det brukes nok vel så mye :-)


 

  • Lik 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at jeg spør, er at jeg prøver å forenkle både fluebindinga, og fiskinga mi til neste sesong. Ibår hadde jeg for mange varianter, og jeg havnet ikke borti ei eneste døgnflueklekking, eller vårflueklekking. Og jeg gidder ikke ha så forferdelig mange varianter i boksen min. Det jeg fikk av fisk i år, tok stort sett på Black gnat, både parachute og våt.

Eneste gangen jeg så store mengder av døgnfluer var i ei lakseførende elv, men klarte aldri se hvilken art det var. Ellers var det meget sporadisk. Ei uke i stabbursdalen, viste meg 5 døgnfluer haha

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sikkert mange som er i din situasjon her Viktor. Man trenger slettes ikke å gjøre det så komplisert. Kanskje den nye redaksjonen skulle tatt en liten intern brainstorm og laget en artikkel som heter typ 5 favoritter til døgnfluefisket?

Jeg kjenner godt til dette med å bunkre opp. Når jeg kjøpte boka til Lennart Bergqvist i 91(tror jeg det var) så satt jeg en halv vinter å bare surra døgniser. Jeg hadde så mye fluer at jeg ble helt svimmel når jeg kom til en elv eller vann. De som kjenner til dette verket av en bok vet godt hva jeg snakker om 20+ imitasjoner i hvert stadie: Nymfe, flytende nymfe, flymfe som jeg droppa pga boksmangel, dun og spent spinner. Skal si kroker og materialer fikk bein å gå på.

Hehe.. humoren var at jeg jaggu drassa med dette på skauen au gggoodnight . Bokser med sirlig "laina" fluer og små etiketter som sa hva det var forno. TIl hvilken nytte? Gul er gul og grønn er grønn. Ja, kan vel lett innrømme at jeg var rimelig grønn den gangen. På denne tiden var det forresten om å gjøre å ha en fluevest med mest mulig lommer, trur jeg hadde tett oppunder 20 i min. Og hver eneste lomme var stappa. Sommern etter var jeg lei vesten og alle boksene og begynte å følge mer med på hva som fantes i vannene jeg fisket i og leste meg opp på litt insektelære. Da gikk det opp noen lys og minst halvparten av boksene ble lagret til ferieturer. Beklager litt OT.

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men dette handler mye om døgnflueart, vær og vind. Istedet for å låse seg til et design på alle så liker jeg ha har litt ulike til de forskjellige klekkingene.

Jeg hiver meg på Lars sitt bruksområde for parachutes og legger til krok 14. Jeg bruker stort sett bare 4 ulike parachute duns: Gulrotflua, Sulphurvillii, Oliven Dun og Grey Dun (biot fluer) Thats it. Vel nesten.. jeg har også 3 mønstre med flashrib i kroppen som også blir mye brukt. Disse bruker jeg særlig om kvelden og når det er litt dårlig lys ute. Også regn da.. cdcfluer er no bæsj når det regner disse fluene lager jeg gjerne med hår/garnvinge.

Jeg bruker også endel nohackles da gjerne under baetis klekkinger. Slike har jeg i oliven på krok 14 og 16.

Også har jeg noen varianter av cdc duns typ denne: http://www.fluefiskesiden.no/fluedatabasen/?db=1&flyid=2når jeg ønsker ei flue som står lett og litt høyere på vannet (finvær). Klekkinger jeg bruker disse på er gjerne Villi, ignita og sulphurea.

Og man skal heller ikke kimse av Cdc Myggen http://www.fluefiskesiden.no/fluedatabasen/?db=1&flyid=1som flue under døgnflueklekkinger. Slik som den er her så fanger den ofte bra når det klekker vespertina. Modifiserer du den med feks. kropp av oliven biot så er den en fin liten baetis i krok 18 og ned. Da gjerne med en litt mer oppreist vinge (mellomting mellom rett opp og liggende ned).

Comparaduns har jeg i oliven i 14, 16, 18. Og en variant for vespertina.

Nymfer og klekkere? O ja, det brukes nok vel så mye :-)

Aner jeg en liten magefølelse om en artikkel om dette emnet når siden er oppe å går som du vil ? I løpet av vinteren?

Tror jeg hadde falt i smak....

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og flere med meg har store planer om å peppre fluedatabasen med fluer. Og vi kommer sikkert til å skrive litt andre artikler også.
Jeg gjorde ferdig min første i går ;-) Dette med døgniser skal vi helt klart lage noe vettugt på. Mye av det som lå på gamle ffs trenger å shaines opp litt.

  • Lik 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde vært snasent med en slags guide til "det enkle fluefiske-liv". Kanskje til stor nytte for meg, og maaaaaange andre som er i nybegynnerstadiet i denne verdenen. For jeg må innrømme at det blir litt overvelmende innimellom ;) ting som kunne vært med:

-Topp 10 fluer (allround-fluer som fanger fisk)

-Fortom for enhver situasjon

Ser helst at jeg har med meg i boksen:

2 forskjellige nymfer

3-4 døgnfluer

Noen få mygg

Noen få vårfluer

Multiklekkere :)

Men nok off topic!:)

Beklager :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mistenker at fluebindere flest har vært innom denne fasen, hvor man drasser med seg så mye fluer på tur, at det knapt er mulig å bære med seg alle boksene som kreves :-) Bare sånn i tilfelle, og i verste fall . . .

Heldigvis tar man til vettet, når det etterhvert går opp for en at man stort sett klarer seg med overraskende få fluer, ihvertfall her til lands.

Man trenger selvfølgelig heller ikke spesifike imitasjoner av hver eneste døgnflueart, da ett mønster gjerne funker fint til de fleste andre døgniser i ca samme størrelse, uansett stadie.

Ville forøvrig lagt til et par maur eller tre på den lista di, Viktor ;-)

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at jeg spør, er at jeg prøver å forenkle både fluebindinga, og fiskinga mi til neste sesong. Ibår hadde jeg for mange varianter, og jeg havnet ikke borti ei eneste døgnflueklekking, eller vårflueklekking. Og jeg gidder ikke ha så forferdelig mange varianter i boksen min. Det jeg fikk av fisk i år, tok stort sett på Black gnat, både parachute og våt.

Eneste gangen jeg så store mengder av døgnfluer var i ei lakseførende elv, men klarte aldri se hvilken art det var. Ellers var det meget sporadisk. Ei uke i stabbursdalen, viste meg 5 døgnfluer haha

Så jeg har lyst å binde meg 3-4 faegevarianter av parachute-fluer, i kanskje 2-3 str pr farge. Så kommer jo mygg og litt annet tjafs i tillegg.

 

Husk på at i de fleste vann så klekker det noe stort sett hele døgnet i den lyse årstiden. Mygg, døgnfluer, vårfluer - de er der, selv om det ikke vaker så mye.  Dersom det er lite klekking blir det kun sporadiske vak, og da selvfølgelig ofte utenfor kastevidde.  Det betyr ikke at det ikke er fisk innenfor kastevidde.  Den beveger seg rundt, og følger med - på jakt etter noe å spise.  Under slike forhold, som det jo veldig ofte er, synes jeg det er fint med fluer som man kan gi litt bevegelse - ørlite striping.  Det kan være det som skal til for å fange oppmerksomheten.  Parachutefluer egner seg dårlig til dette.  Det samme gjør fluer med tradisjonelt vertikalt hackle.  Disse trekker man ut av stilling og under vann så fort fortommen strammer seg.  Rune nevnte CDC-myggen over.  Jeg synes den er glimrende erstatning for små døgnfluer.  Impregnert så flyter den høyt, den har ok profil, og du kan trekke forsiktig i den uten at den drukner.  Små comparaduns og no-hackle likeså.  I mitt fiske er hacklefluer noe man kaster på vak med, på en kasteavstand hvor man kan klare å presentere flua slik at man ser den blir stående riktig.  Hacklefluer i små størrelser synes jeg uansett det er vanskelig å få til å land/flyte riktig, det krever godt balanserte fluer og veldig tynn spiss.

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Lars N og Stokkebekken - vest og tusenvis fluer er ikke noe vits. Skal man f.eks. til noe stille vann så kan man legge vekk fryktelig mye fluer. Og visa versa for rennende vann. En fullstappa vest med alt for alle forhold, er bare tungt og fampete  :) Det er mange år siden jeg brukte vest. Nå går det i en waist pack, og det får greie seg  :)

 

Men tilbake til tråden - for å gi det litt kjøtt på beinet: Her er en fallskjermdøgnis, som man kan forandre farge og størrelse på som man vil. Det er et fryktelig godt utgangspunkt. Som sagt, i de mindre størrelsene så liker jeg mer CdC & Sparkle, men som en god dun til middels store bugs så er denne fin da. 

 

Jeg liker å bruke ganske få runder hackle, for jeg vil heller at den skal se sparsom ut som ei døgnflue de første 2-3 driva, enn at den skal kunne drive over en fisk mange ganger. Det er også et valg, og det ene behøver ikke å være noe bedre enn det andre kanskje  :)

 

 

EDIT: En fallskjermdøgnis jeg bandt akkurat her nå. 

Krok: Hanak Competition H 130 BL

DSC_0046_2.jpg

Endret av André Brun
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det større krokgap og bedre kroking som er årsaken til at flua er bundet på "alt for stor" krok, eller ligger det andre tanker bak valget? Det første som slår meg er at med større krokgap får man en dypere "kjøl" som sørger for at flua lander rett, gitt at hacklet veier opp for tyngden av kroken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...