Gå til innhold

starthjelp til nymfer


Viktor Storelv

Anbefalte innlegg

Hei

Tenkte å få surrer meg noen nymfer i vinter, men har vel egentlig lite peiling på dette. Eneste jeg har fisket med er gullhodenymfer og Black gnat våtfluer (vet ikke om dette er en nymfe engang). Trenger i allefall å lage noen insekter som lever under vann. Eneste jeg har av materiell til slikt er vel en dispenser med noe ekorn SLF.

Så 5-8 eksempler på nymfer jeg burde ha i boksen, samt hva jeg trenger av materiell for å mekke disse fluene er hva jeg trenger å vite :)

Noen tips?:)

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har litt bly, bronze mallard, rapphøne hackle, noe brunt mykt hackle, påfuglherl, fasanhale i natur og sort..
Ja da er mye gjort! Da kan du binde deg ganske mye ulike nymfer som fisker bra.
Ekorn SLF er kongedubbing det, jeg liker den meget godt. Kan du legge et bilde her av toppen slik at jeg ser fargene (i tilfelle de har endret) så kan du få noen tips.

Hmm.. en liten edit.. Gjerne litt brun marabou, og en tynn kobbertråd, har du også en slik også i sort så er det veldi nais.
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør ha ephemerella, leptophlebia, baetis, spihlonurus, vårfluelarver og vårfluepupper. Er det no Ephemera oppe hos deg? Vet at de finnes noen steder i troms og finnmark. Vil du at jeg skal ramse opp lit mønstre med basis i boksen uavhengig av hva du har av annet?

Jeg kan godt gi deg mønstre, du kan binde også kan jeg kommentere litt tilbake for å hjelpe deg litt på sporet:
Vil du det?

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brune nymfer er brukbare både i elv og vann <<l

Leptophlebia/Ephemerella
Krok: 12/14.
Tråd: Sort el. Brun.
Vekt: Blytråd 0.15 eller kobbertråd. Over fremre halvdel av kroken. Sett av god plass til hode (2x lengden på øyet uten vekt).
Haler: Bronze mallard, eller rapphøne.
Kropp: Rusty Brown (har du brun marabou så kan du gjerne binde inn litt av dette også og surre oppå den dubbede kroppen før du ribber. Dubb slf rett på tråden og dubb ganske hardt.
Rib: Kobbertråd, vanlig kobberfarget eller sort. Den skal være ganske tynn.
Vingesekker: Sort biot av gås eller kalkun. 2 stk på hver side av thorax. Alternativt kalkun, sort raffia, floss flex, el. påfuglherl.
Thorax: Hvis du vil ha bein og framkropp i ett så kan du spinne slf i løkke og børste ut dubbing til siden.
Bein: Har du brun eller sort rapphøne så blir dette fine bein.

På døgnfluenymfer så trenger man ganske god plass til framkropp. Sett av halve kroken til dette, det er også slik denne type nymfe er i virkeligheten.
Slenger med et par bilder av fluer som du kan lage en hybrid av. Måtte plukke litt på nettet her.
 

post-2-0-16510800-1449269660_thumb.jpg

post-2-0-89750400-1449269666_thumb.jpg

  • Lik 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...