Gå til innhold

Ørretfiske


Tom Syversen

Anbefalte innlegg

Artig å se!

Er jo utallige ganger i sesongen man ikke skjønner hvorfor man ikke får kroket.... man,(jeg) blir frustrert og bytter fluer, tynnere fortomspiss etc... hhhandjob

Men her ser man hvor utrolig kjapt ørreten kvitter seg med noe den merker ikke er som tenkt.

Synes det var interessant å se.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er at det er ulikt og det også er individuelle forskjeller i naturlig miljø. Jeg fisker svært ulikt på regnbue som går i flokk og på fisk som enten ikke er settefisk eller satt for ett eller flere år siden. Men å si at jeg har greie på det blir nok rimelig feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da fiskene er finneslitte i halefinnen noe som tilsier at de er satt ganske nylig, blir det litt vanskelig å gi klippet noe verdi etter min mening. Iallefall til mitt fiske. Har selv fisket slike nysatte regnbueørreter sørover i europa, og de biter på mye komiske ting for å si det sånn og har en ganske ualminnelig oppførsel med mye vaking og plasking.

 

Men jeg har også fisket på fisk der nede som har oppført seg ville og vært vanskelige å få til å ta. Disse har ofte ikke finneslitasje når man får de opp og er flotte og fine. Disse fremstår for meg som helt ville, selv om en del av de høyst sannsynlig også har vært utsatt, har de antakeligvis levd lenge i elva og blitt satt som mindre individer og hatt en bedre evne til å forville seg. De forvillede fiskene treffer man gjerne om man reiser litt utenom allfarvei og går litt langs elva og finner plasser som ligger langt unna veien. Søreuropeere er ikke glade i gå langt så da har man mye fiskeplass for seg selv. Har ikke reist nedover på en stund nå, og foretrekker fiske i Norge. Men den flotte harren de har der nede gjør skam på den norske harren og er den fisken som er mest interessant i tillegg til marmorataørret og donaulaks.

 

Så dette klippet har ingen verdi for meg, annet enn at det viser at nysatt regnbue er hissige til å ta fluer ;) Men det var kult filmet.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok at fisken er nysatt, og ok at den går i flokk.  Det som er interessant er at den på tross av dette er sykt kjapp til å refusere flua rett før den skal ta.  I en slik setting ville jeg trodd at den ville tenkt:  "Mat!  La meg få gulpa det ned fort som fy før noen andre tar det!"  Og slik tenker den sikkert også, forholda tatt i betraktning, men er likevel ekstremt kjapp til å vurdere og refusere.  Da er det veldig lett å trekke den konklusjonen at en ensom ørret, som ikke er satt, er langt mer studerende og vurderende før den bestemmer seg for å ta.  Noe som igjen er en oppmuntring til fluebindernes streben etter perfeksjon.

 

Han har flere videoer, bla. en der han fisker gjedde med agnfisk (død, uten krok).  Selv om dette er ekte fisk ser man at gjeddene studerer maten og er tydelig skeptiske, og bruker lang tid helt innpå byttet før de bestemmer seg. Og da snakker vi gjedde og ekte agnfisk.

  • Lik 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant.. Jeg har alltid vært overbevist om at fisken sluker byttedyr ved hjelp av vakumet når den åpner kjeften nå og da. Noe som har gjort at jeg enkelte ganger velger flue utfra det. Her synes jeg å se dette tydelig ved enkelte tak.

En annen ting jeg lurer på. Hvor "dyktige" er egentlig disse oppdrettsfiskene til å jakte i filmen?

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...