Gå til innhold

Rett til å bevege seg langs kysten


Truls

Anbefalte innlegg

Almenhetens ferdsel står veldig sterkt i strandsonen. Etter hva jeg har forstått er det gjerne noe som må defineres fra sted til sted. Ferdes du på utmark er alt fryd og gammen så lenge du oppfører deg ordentlig. Spørsmålet er om du befinner deg på innmark eller utmark.  Friluftsloven sier: 

 

 

§ 1.(Lovens formål)

Formålet med denne loven er å verne friluftslivets naturgrunnlag og sikre almenhetens rett til ferdsel, opphold m.v. i naturen, slik at muligheten til å utøve friluftsliv som en helsefremmende, trivselskapende og miljøvennlig fritidsaktivitet bevares og fremmes.

 

§ 1 a. (Hva som forstås med innmark og utmark.)

"Som innmark eller like med innmark reknes i denne lov gårdsplass, hustomt, dyrket mark, engslått og kulturbeite samt liknende område hvor almenhetens ferdsel vil være til utilbørlig fortrengsel for eier eller bruker.

 

§ 9. (Rasting og telting.)

Plass til rasting, solbad, overnatting eller liknende må ikke tas i innmark uten eierens eller brukerens samtykke.

I utmark må plass som nevnt i foregående ledd ikke tas til utilbørlig fortrengsel eller ulempe for andre. 

 

§ 11.(Ferdselskultur og eierens bortvisingsrett.)

Enhver som ferdes eller oppholder seg på annen manns grunn eller på sjøen utenfor, skal opptre hensynsfullt og varsomt for ikke å volde skade eller ulempe for eier, bruker eller andre, eller påføre miljøet skade. Han plikter å se etter at han ikke etterlater seg stedet i en tilstand som kan virke skjemmende eller føre til skade eller ulempe for noen.

Grunnens eier eller bruker har rett til å vise bort folk som opptrer hensynsløst eller ved utilbørlig atferd utsetter eiendommen eller berettigete interesser for skade eller ulempe.

 

Eieren kommer gjerne og sier at "Her kan du ikke fiske, det er privat eiendom". Men du skal være relativt nære huset før eieren kan bruke argumentet om utilbørlig fortrengsel. Med "hustomt", som da gjerne er sentralt i slike saker som dette, gjelder det nærmest de første meterne rundt huset. Ligger huset mer enn 50 meter fra der du fisker vil du i så og si alle tilfeller ha loven på din side. Det er viktig å ha med i bakhodet at man er pliktig til å opptre hensynsfullt osv jf § 11. 

 

Det har vært flere saker opp til høyesterett på ferdsel i strandsonen. Høyesterett begrunner gang etter gang at "grunneiere som bygger i strandsonen, må finne seg i å få allmennheten tett inn på seg". 

Etter hva jeg leser av §9 så er "bading, rasting eller liknende" greit i utmark. Bevegelig fiske faller nok innunder her. 

 

Blir du forsøkt jagd vekk neste gang, be beboeren gå inn og lese friluftsloven, evt ringe politiet. Det er enkelte ganger beboer kanskje har rett, men det er etter mitt inntrykk svært sjeldent, og ihvertfall langs strandsonen. Men det er klart, står du med bakslengen nærmest oppi grillen til grunneier så kan man kanskje gå litt videre. Skjønn. 

 

Last ned norgeskart appen på telefonen. Denne har tomtegrenser. Hyttetomter er ofte små, og ikke alltid de strekker seg ned til vannkanten engang. Fint verktøy å måle avstand med også om det skulle være av interesse. 

 

 

edit; litt leifer og noe tillegg. 

Endret av thh
  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fisker langs kysten utenom hyttesesongen, så det er stort sett ikke en aktuell problemstilling.  På et par store eiendommer hvor det er fantastisk å fiske hender det imidlertid at det er folk i helgene. Da har jeg gått opp til hytta, presentert meg, og fortalt at det hender jeg er der ute og tar noen kast.  Skrytt litt av stedet, og spurt om det er greit at jeg fisker litt fra svaberga.  Understreket at jeg selvfølgelig ikke ønsker å være til sjenanse.  Jeg har aldri opplevd annet enn velvilje.

 

En gang har jeg opplevd en grinebiter.  Han kom bort til meg mens han snakket om privat grunn, etc. Jeg rakte frem hånda, sa "Hei, jeg heter Evan Måbekk, er det deg som eier dette flotte stedet?"  Han ble perpleks, og da fortsatte jeg å si "Du kan være helt sikker på at jeg ikke skal være til sjenanse, og jeg håper det er greit at jeg tar noen kast før jeg beveger meg videre?".  Han stotret at det var selvfølgelig greit, bare jeg ikke renset fisk på brygga hans.  Han hadde litt dårlig erfaring med det, og det var derfor han hadde vært litt bøs.  "Alt i orden" sa jeg.

 

I de fleste tilfeller handler det om hvordan man griper det an selv.

  • Lik 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gode innlegg begge to!

Det er klart man skal være høflig og hensynsfull. Det bør være regel 1, 2 og 3 for "vår" del. 

Jeg startet egentlig ikke tråden kun for egen del, men for at vi skal være tryggest mulig på hvor vi kan ferdes, og hvordan vi bør opptre rundt hytter og hus.

Poenget er for min del at vi skal kunne ha det best mulig på tur, og at de som har hus og hytter og hus skal oppleve minst mulig ubehag ved å ha en fluefisker i området. Alle bør kunne trives på kysten!

 

God oppførsel, god folkeskikk og å opptre hensynsfullt bør være en selvfølge fra vår side. Oppfører èn fluefisker seg dårlig, så ødelegger man ofte for flere enn bare seg selv. Neste fluefisker i området kan få en uheldig opplevelse på grunn av dette.

 

Likevel så er det veldig greit å vite hvilke rettigheter man har, og hva reglene tilsier om man skulle være så uheldig å møte den rette vriompeisen.

Endret av Truls H. Johnsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har samme erfaring som Lillevann. Hytteeiere har også invitert meg til å fiske når jeg vil. Har  inntrykk av at mange er glad for at noen er i nærheten av hytta (og passer på)  utenfor sesongen.

 

Regel nr. 1: Vis respekt for privatlivets fred!

Endret av Fjellrev
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har rett til å gå langs strandkanten, med mindre hytta ligger så tett på at du må passere over hyttetunet eller terrassen. Grunneier har ikke lov til å gjerde eiendommen inn helt ned til vannet.

 

Dersom det er båthus og bryggeinstallasjoner som må passeres må det nesten sees an hvorvidt det bærer preg av å være del av den naturlige oppholdssonen for eiendommen, eller hvor vidt det er adskilt fra hovedbyggene.  Magefølelsen sier mye - dersom man mener man greit kan passere uten at det skaper særlig oppmerksomhet er det som regel greit.  Jeg ville uansett ikke stilt meg til å fiske fra eller rett ved private brygger, innredede naust og båthus dersom eier var på eiendommen.  Formen på eiendommen betyr også litt.  Noen hytter ligger slik at man må passere tett inntil hytta for å komme ut på odder på utsiden.  Det unngår jeg dersom det er folk på hytta.

 

Det har hendt jeg har gått ut på slike steder når hytta er tom, og så har det kommet folk i mellomtiden.  Da pakker jeg som regel sammen, og gjør det tydelig at jeg kommer til å forlate stedet.

 

Noen grunneiere er ganske grinete i sesongen - når det er badgjester som legger seg til, eller det ankres opp båter tett på.  I mange tilfeller skjønner jeg dette godt.  En ensom fisker utenom sesong er som regel ikke noe problem.

  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...