Gå til innhold

Erfaringer og tanker om kortlinefiske


Bjørn-Roar Krog

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har lyst til å starte en tråd hvor man kan dele tanker og erfaringer rundt kortlinefiske. Jeg vet det er andre tråder her på forumet om kortlinefiske, men tenker at det er greit å starte en ny tråd i "nye" Fluefiskesiden. Jeg har lenge vært et passivt medlem, men ønsker å bli mer aktiv.

I høst hadde jeg mange turer til en større harrelv på Østlandet. Følte selv at jeg knakk noen koder for hver tur, men ble til slutt rundlurt av fisken. Årets siste tur i november ga høstens økende kortlinefiske-selvtillit en real knekk. Er egentlig litt glad for at nedturen kom for da begynner man å tenke og fundere.

Det lille jeg kan om kortlinefiske har jeg lært meg ved prøving og feiling under praktisk fiske, lest meg til på nett og i bøker eller ved å se DVD'er og Youtube om temaet. Noe kunnskap er selvsagt også tilegnet sammen med fiskekompiser med samme erfaringsnivå som meg selv. Det vil si tilnærmet nybegynnere i "faget" kortlinefiske.

Så over til grubleriene.

Driftet

Jeg føler selv at jeg behersker driftet i sterk til middels sterk strøm når dybden er ca. 1-1,5 m. Da bruker jeg vanligvis 3 nymfer - 1 stk nymfe med tungsten jig-krok i enden og 2 stk halvtunge nymfer som opphengere med ca. 0,5 meters mellomrom. Krokstørrelsene varierer mellom 10-14. Samme nymfe-oppsett funket definitivt ikke når strømmen var betydelig svakere, selv om dybden var omtrent den samme. Jeg tror kanskje at nymfene jeg brukte var for tunge og ikke fikk en naturlig gange/fri drift. I 2016 skal jeg definitivt eksperimentere med med mindre vektede nymfer, samt mindre størrelse på nymfene. Jeg bør nok også prøve ut mikronymfer.

Mikroringer/rollere

Jeg har aldri prøvd mikroringer eller rollere. Det skal utforskes i 2016. Jeg har fram til nå brukt de endene som blir "til overs" fra kirurgknuten som opphenger. Etter litt grubling innbiller jeg meg at kanskje opphengernymfene ved enkelte tilfeller vikler seg rundt fortommen, og dermed bidra til dårlig drift og liv i nymfene. Håpet er at mikroringer kan redusere dette problemet (hvis det er et problem).

Bedre følsomhet

Stanga jeg bruker er egnet for kortline, og er etter mitt skjønn nokså følsom for å kjenne når harren tar. Jeg er den første til å innrømme at jeg hverken ser (indikator) eller kjenner hver eneste fisk som er bortpå. Men det er et tips jeg har kommet over som har bitt seg fast, og skal prøves ut neste år. Det er å skjøte nymferiggen (fluorkarbon) med monofilament for å unngå vekten til fluelina. Da stiller det seg noen spørsmål. Hvor lang bør monofilamenten være? Tykkelse? Og kan camou leader være et alternativ til monofilament?

Jeg har flere spørsmål og grublerier, men dette får holde for i kveld. Håper noen tar seg bry med å dele egne erfaringer i forhold til de spørsmålene og tankene jeg har kommet med. Del gjerne andre erfaringer/tanker også. Som forholdsvis fersk kortlinenymfer har jeg masse å lære. Alltid gøy med nye utfordringer og utvidelse av fluefiskereportoaret.

Hilsen

Bjørn-Roar

  • Lik 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ett tips er vel att man ikke kjører den tyngste nymfa i bunn men heller øverst slik att de uvektede nymfene får "flagre" fritt etter den tunge nymfa, om den tunge nymfa henger nederst så vil jo de to andre nymfene bare henge rett etter uten større livlighet :P  

 

jeg kjører alltid tyngste nymfa øverst, dog fisker jeg konsekvent med 2 nymfer ikke 3 :)  

 

aller helst fisker jeg ikke med nymfer, men vaker det ikke så prøver jeg med nymfe riggen :) 

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Litt dustete å legge inn ei lenke, men denne boken er den beste jeg noen gang har lest om praktisk fluefiske; http://www.adlibris.com/no/sok?q=dynamic+nymphing. Anbefales!!

 

Vi burde vel også få noen til å skrive en artikkel om emnet slik at flere kan å ristet av seg vrangforestillingen om at tørrfluefiske er det eneste saliggjørende  sssick -og forsøk på å vitse om nymfefiske blir moderert i ekspressfart :)

  • Lik 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

 

Det med å variere hvor den tyngste nymfen er plassert i riggen høres bra ut med tanke på livlig gange. Takk for tipset Sverre! <<l Det er akkurat slike innspill jeg håpet på. Jeg mottar gjerne flere "innlysende" tips fra folk med erfaring!

 

Den boka som Pål nevner, Dynamic Nymphing av George Daniel, er absolutt verdt å lese. Den har jeg lest mye i, men nå skal jeg jammen lese den en gang til. Mange gode foto i boka  som viser praktisk fiske.

 

En artikkel om kortlinefiske på ffs er en glimrende ide! Er det noen som tar utfordringen?

 

 

Bjørn-Roar

  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke noe peil på dette men trodde man vanligvis hadde den tyngste nymfa i midten slik at nymfene synker i en "v"?

..den øverste nymfa vil kanskje slepe litt etter den tyngste men tror allikevel den vil svømme ganske fritt så lenge den er knyti på tampen til f.eks kirurgknuten og ikke har den to siste nymfene hengene i krokbøyen..

 

Har såvidt prøvd det selv og det gikk helt greit å "lobbe-kaste"

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Den boka som Pål nevner, Dynamic Nymphing av George Daniel, er absolutt verdt å lese. Den har jeg lest mye i, men nå skal jeg jammen lese den en gang til. Mange gode foto i boka  som viser praktisk fiske.

 

 

Godt å høre at det er flere som har gode erfaringer med denne boken. George Daniel har også noen foredrag som er lagt ut på youtube, men det er boka som gjelder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Driftet

Jeg føler selv at jeg behersker driftet i sterk til middels sterk strøm når dybden er ca. 1-1,5 m. Da bruker jeg vanligvis 3 nymfer - 1 stk nymfe med tungsten jig-krok i enden og 2 stk halvtunge nymfer som opphengere med ca. 0,5 meters mellomrom. Krokstørrelsene varierer mellom 10-14. Samme nymfe-oppsett funket definitivt ikke når strømmen var betydelig svakere, selv om dybden var omtrent den samme. Jeg tror kanskje at nymfene jeg brukte var for tunge og ikke fikk en naturlig gange/fri drift. I 2016 skal jeg definitivt eksperimentere med med mindre vektede nymfer, samt mindre størrelse på nymfene. Jeg bør nok også prøve ut mikronymfer.

 

 

Hei,

 

bra initiativ, dette er ein fiskemetode som er både veldig enkel og litt avansert alt ettersom kva dag det er. Men kva meiner du med at det ikkje fungerar, får du ikkje fisk med svakare straum?

Når det er 2 m og djupare er min erfaring at det er utfordrande med for mykje snøre ute, mister kontakten med snøre og registrerar få napp. Får betre resultat med kort avstand mellom stangtupp og krok. 

Svakare straum betyr at fortom ikkje er så stram og det verkar som om justering av lengde mellom nappindikator og nymfer er viktigare enn dersom det er sterkare straum. 

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kortlinefiske med nymfer er et så vidt begep at om man skulle gå skikkelig i dybden (so to speak) så ville det fort kunne bli en hel samling med bøker. Derfor er det nesten umulig å begynne på å beskrive det.

Men hovedsakelig handler tsjekkisk (og polsk) om etterligning av frittlevende vårfluelarver - hydropsyche og rhyacophila (hydropsychidae og rhyacophilidae). Disse er noen djevelskt effektive jegere som jakter, og noen ganger forflytter seg, etter samme prinsippet som edderkopper. Nå er det slik at hydropsyche bygger små nett mellom steiner og kvist og oppholder seg i nærheten av disse. Gjerne hengende i en tråd. Rhyacophila forankrer seg også med en tråd som de de fester mot bunnen og bruker derfor lite krefter mens de venter på mat. De bygger dog ikke nett. Og kommer det noe som kutter tråden så "tumler" litt nedover bunnen for å få nytt feste, selv om de faktisk er gode svømmere. Rhyacophila's tråd er brunaktig og det vil derfor være fornuftig å farge fortommen sin brun om man fisker med denne typen flue®. Hydropsyche sin tråd er mer hvit i fargen. Problemet med å kopiere denne fargen er at fortommen vil vise seg som altfor grov. Derfor er det ekstra viktig å bruke svært tynn fortom når man etterligner hydropsyche om man vil farge den litt (jeg anbefaler i så fall ikke knallhvit, men offwhite). I begge tilfellene er det ønskelig å ha den tyngste flua i bunnen eller i midten. Selv bruker jeg som regel den tyngste i raskt vann da begge de øverste fluene vil nærme seg bunnen (på grunn av trykket mot fortommen) og etterligne de originale insektene. I litt mer saktestrømmende vann hender det jeg bruker den tyngste i midten. Men aldri øverst. Det vil forringe muligheten for at fortommen imiterer de originale insektene. Og det vil jeg ikke.

Mikronymfer er et svært utvidet begrep i dag. Nå beskriver det mer hvordan flua ser ut enn størrelsen. Enkelte liker å kalle dem "french nymphs", men jeg kaller dem egentlig ikke noe annet enn tungstenfortyngede nymfer hvor kula utgjør hodet. Selv bruker jeg mest jig-fluer i alle varianter og alle stedene på fortommen. Tyngst i bunnen og mindre størrelse (lettere) jo lenger opp på fortommen jeg kommer. Gjerne en alene, to eller mest tre fluer. Disse bruker jeg mest på våren og utover sommeren. Bruker dem også om høsten, men da kun når rhyacophila og hydropsyche er inaktive eller fraværende. Og bunnflua er alltid en jig om det er mye å sette seg fast i. Jigger har også andre fordeler, men det alene er i det minste et lite hefte i bokhylla.

Å bruke tyngste flue øverst gir også andre ulemper enn at fortommen ikke lenger er en imitasjon, men en rar greie mellom fluene. Blant annet under presentasjon av fluene er det sjelden en fordel. De synker senere ned og den viktigste delen av driftet er lite effektivt eller rett og slett ikke effektivt i det hele tatt. Raskeste veien ned er å lobbe fluene slik at det stuper etter hverandre med den tyngste først. Legger man dem flatt ut vil fortommen mellom dem bremse nedstigningen og første 1/3 av driftet (viktigste) er det jeg ynder å kalle "bortkastet". Særlig om det er rask strøm og dypere enn en halvmeter. Men jeg legger dem flatt ut i grunt vann av samme grunn.

Den virkelig store fordelen med tyngste nederst og mindre oppover er at man kan finne ut om fisken begynner å vake snart, men det er en annen skål og ei tynn bok det også.

Selvfølgelig får man fisk om man har tyngste flua som øverst, alle like tunge/lette, osv., men det gir i alle fall ikke for meg mest og/eller størst fisk. Og selvfølgelig får man fisk med tsjekkiske nymfer når man skulle brukt "french" og vise versa. Det handler egentlig bare om å prøve seg frem der man er og kose seg med en og annen fisk. Men det blir straks noe annet om man vil og skal ha en del fisk. Som f.eks. i konkurranse. Da begynner også farger å spille en viktigere rolle enn man ellers er vant til. Noe som i alle fall kan fylle minst en bok.

Og kontakt / ikke kontakt med fluene... don't even get me started. Fordeler og ulemper med alt. Og dette temaet henger så mye sammen med det andre at denne boka hadde blitt tjukk. Og jeg kan i alle fall veldig lite om det i forhold til enkelte andre jeg kjenner.

Bedre å bli med på tur enn at jeg skriver mer her i alle fall. Ikke fordi jeg kan noe mer enn andre, langt ifra, men om noen vil lære hvordan jeg tenker og gjør det så tenkte jeg å skrape sammen til en helg utpå sensommeren for å feire 20års-jubileumet mitt med kortline (Fader ikke rart man blir lut i ryggen!). Og da håper jeg selvsagt at noen lærer meg det jeg burde ha funnet ut i løpet av alle disse årene. Kort sagt en drodling og morohelg med likesinnede. Altså de som tåler fluer som både flyter og synker og både ørret og harr. :)

Det er uansett helt riktig som "jak" sier. Det er enkelt eller avansert og helt opp til fiskeren hvor avansert man vil gjøre det. Og tro meg: Det er fort gjort å rote seg inn i alskens teorier og ende opp med enda flere spørsmål og lite fisk. Akkurat det vet jeg alt om, hehe. :D

Endret av Erik Eikre
  • Lik 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for et knakende godt innlegg Erik! Setter veldig pris på at du deler erfaringene dine. <<l

 

Ut i fra det du beskriver når det gjelder jig-kroker og plassering av fluer i riggen, så har jeg gjort mye "riktig" der i alle fall. Mine erfaringer (for det det er verdt) stemmer godt med det du skriver. Men når det er sagt, så vil jeg nok teste ut å ha den tyngste flua i midten av riggen også når forholdene tilsier det (lavere vannstand og lavere strømhastighet).

 

Det med lobbing kontra flatt utlegg av fluene var et nyttig innspill. Når man får det forklart, er det jo helt opplagt hva dette vil ha å si for driftet! Jeg har nok som oftest lagt fluene ut "flatt" fordi jeg gjerne vil komme litt lengre ut enn nødvendig. Dette skal definitivt bli et fokus for meg denne sesongen. Takk igjen!

 

Håper du gjør virkelighet av et kortlinetreff på sensommeren. Der vil jeg gjerne være med, og jeg vet om et par andre som også gjerne vil det. :)

 

PS! Tar gjerne et lite innlegg om det å ha flueline kontra monofilament innenfor stangringene. Hva har det eventuelt å si for følsomhet for napp/kjenne fisk som er bortpå.

 

Hilsen

Bjørn-Roar

  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei jak og takk for svar! <<l

 

Joda, jeg får fisk også når vannstrømmen er litt svakere.

 

Refererte på en måte til to fisketurer på senhøsten i fjor. Jeg var på et sted hvor jeg er godt kjent og stort sett vet hvor fisken burde stå til enhver tid. Den første helga fikk jeg ganske mange fisk, men helga etter fikk jeg merkbart færre. Forholdene (vær, lufttemperatur, vanntemperatur osv.) var så og si identiske begge helgene. Den mest signifikante forskjellen mellom helgene var vannstand og strømningforhold som jeg kunne observere (selvsagt kan også andre faktorer ha spilt inn som f. eks. fluevalg). Det jeg gjorde "rett" helg nummer en, var definitivt ikke "rett" medisin helg nummer to. Det fikk meg til å fundere over hva strømhastigheten i elva kan ha å si for hvordan fiske "korrekt" kortline i henhold til rådende forhold (presentasjon av fluene). For fisken var definitivt til stede.

 

Etter Erik sitt ypperlige svar vil jeg nå ved lignende forhold som på senhøsten i fjor prøve følgende:

1) Tyngste flue i midten i en rigg med totalt tre fluer

2) Kaste ut fluene "flatt" ved lav vannstand (ca. 0,5 meter)

3) Bruke mindre fluer (både størrelse og tyngde)

 

Det er akkurat slike innspill som vil hjelpe meg og kanskje andre til å ta et nytt steg som kortlinefisker.

Endret av Bjørn-Roar Krog
  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...