Gå til innhold

pustende vs. neopren vadere


Dorfenator

Anbefalte innlegg

Hei. Neoprenebukser er mye varmere, men puster ikke.

Pustende vadere, foruten det åpenbare at de puster, er lettere og tynnere, slik at du mer lettvindt kan temperaturregulere selv, alt ettersom du fisker sommer eller vinter.

 

"Før i tiden" brukte vi bare neoprene fordi det var stort sett bare det (+ PVC-vadere) som fantes. Nå bruker de aller fleste en eller annen form for mer eller mindre pustende vadere. Fyll på med ull og fleece når det er kaldt og et silketynt lag under sommerfiske <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå kan det sikkert variere fra person til person om hva som er en ok pris. Jeg har kun erfaring med Simms og Guideline og er fornøyd med de begge.

Guideline Alta ( forrige modell)er den buksa jeg har brukt litt og er fornøyd med. Den puster bra og så er det glidelås, som jeg likte godt. ca 4000,- tror jeg den kostet. 

Nyeste modell ca 4200,- tror jeg.

 

Simms G3 Guide er den buksa jeg har brukt mest de siste to åra. Den buksa er det beste jeg har brukt, den puster bra , bra passform og er veldig god og ha på.

Men den er ennå dyrere, ca 5500,- 2015 mod  tror jeg. Jeg ga 4000,- for min, da det var fjorårets modell den gang.

Simms Freestone er uten Gore tex og den koster ca 2999,- ( har aldri prøvd ). Headwaters ca 3800,- det er den billigste mod med Gore tex ( aldri prøvd ).

Jeg tror du må opp i ca 3000,- for og få en bra bukse. Det er mange  forskjellige merker og velge mellom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unknown User

Alt kommer an på hvor mye du bruker buksene og om du går rundt mye i kratt og skog. Er du ut et par ganger per år og stort sett kjører fram til spoten så trenger du nok ikke legge så mye penger. Spør du en danske så foretrekker han ofte neopren. Naturlig nok så fisker de mye i sjøen. Det er mange gode argumenter for begge delene over så du må nok tenke på ditt eget bruk og vurdere hva som er dyrt. For meg som bruker utstyret mye har merket at det å legge en del penger på kvalitet som holder er verdt det i lengden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden det er sjøfiske du driver med så er kanskje ikke midjevadere så aktuelt, men sjøl vurderer jeg å kjøpe det til sommeren. Tar ikke så plass og vil anta at det er noe mer behagelig hvis det må gås litt. Har simms vadere som er veldig bra, men ska man gå et stykke i varmen så kan det bli i overkant hett. Pustende eller ei

Endret av OB
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du ikke skal gå veldig mye, så skal man ikke kimse av neoprenbukser for sjøfiske. Nå vet jeg ikke om det er så lett å få tak i gode neoprenbukser noe mer, fleste av de rimeligste er vel omtrent som å ha på seg en sekk. Men det er vesentlig mer behagelig om man skal stå utvadet i iskaldt sjøvann over lenger tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...