Gå til innhold
  • 0

Knuter og tips


Elisabeth Sletten Berg

Spørsmål

På lørdag satt jeg i fjæra og lekset opp alle ord jeg lærte i oppveksten. I nord Norge.

Jeg kom på ganske mange av de. På rams.

 

Grunnen: Jeg kunne ikke huske hvilken knute jeg skulle bruke, ei heller hvordan den skulle utføres, for å få tippet og polyleader sammenføyd til noe som lignet en enhet. Det hjalp overhodet ikke å skjelle ut materialene, spytt hadde ingen innvirkning og lange negler spilte meg opptil flere puss.

 

Det sto på pakka hvordan dette skulle gjøres, blir omtrent som å lære slipsknute utav ett bilde.

SÅ:

Jeg kan levende forestille meg at nybegynnerforumet har rom for en knutetråd.

 

Utfordring: Dere som kan knuter, for å tapere fortom, knyte på flue (alt etter tørt, vått, gangen på flua under vann) - kan dere ikke lage noen videosnutter, med forklaring, hvor dere viser dette? Finnes en del på "Da Tube", men er vel enda mer stas om det vises av medbrødre her inne.

 

Vinteren er her og det er en god mulighet til å øve inn knuter, skape muskelminne og kanskje slippe noen av "styggordan" kommende sesong.

 

Jeg kom til slutt i mål på et vis. Med knyteknuta mi. løp og snubla bortover fjæra, i en rus av å ha fått til, for å vise til min kjære. Hvorpå responsen var et selvtillitsbyggende: "Jaja, den løsner ikke i hvert fall" etterfulgt av et smil. Jeg smilte. Ikke.

Endret av Elisabeth Sletten Berg
  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

  • 0

Men dere hopper vel glatt over siste steget? Finner ikke det nyttig eller forsterkende på noen måte, heller motsatt, så det har iallfall jeg alltid gjort

Helt riktig, glemte bare å skrive det... Hopper over siste steget.

Stumpen gjennom kjerringknuta og ferdig med det.

Strammer ofte litt i den stumpen også, så løkka ikke blir alt for stor.

Endret av Truls H. Johnsen
  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Crawford er min favorittknute til å feste flua til fortommen. Denne beholder så og si hele bruddstyrken til materialet og er enkel og rask å lage.
Denne blir svært liten og du får aldri noen problemer med "krøll" på fortommen nærmest knuten. Denne knuten har så og si aldri feilet. Dessverre får jeg nesten si, de gangene jeg har røket fisk så har hele spissen forsvunnet (kirurgknuten røk først).

post-2-0-74917200-1450555312_thumb.jpg

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Til ørretfluer bruker jeg knuten Rune la ut over her. Never going back.
Skjøting av fortom, kirurgknute til ørret, og dobbel Uni når det blir litt dimmensjoner på sena.

På sjø-ørret, og alt det andre bruker jeg Rappala uten det siste leddet. 
Men når det begynner å havne over 1x i tykkelse så dropper jeg hele "slukknute surringen" . Jeg lager bare en halvstikk, og vips ferdig. 
Perfekt til knytbar vaier for de som driver med gjeddefiske.
Det siste leddet i rappalknuten droppet jeg for lenge siden etter en liten skyllebøtte fra en gammel vis guide i Mexico. Gjelder ikke så ofte her hjemme , men på tykk fortom ønsker vi ikke en liten "tapp" som stikker opp og ut fremover, og lettere fanger opp siv/gress osv osv. 

Vet ikke åssen man lager sånne figurer. 
Men som nevnt over så lager jeg bare en halvstikk etter dette(se fig) når fortommen begynner å bli litt tykkelse på.



post-925-0-73750600-1450568768_thumb.jpg

 

Endret av Robban
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Crawford er min favorittknute til å feste flua til fortommen. Denne beholder så og si hele bruddstyrken til materialet og er enkel og rask å lage.

Denne blir svært liten og du får aldri noen problemer med "krøll" på fortommen nærmest knuten. Denne knuten har så og si aldri feilet. Dessverre får jeg nesten si, de gangene jeg har røket fisk så har hele spissen forsvunnet (kirurgknuten røk først).

 

Den er kjapp  <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...