Gå til innhold

Ny fiskeriminister! Fra vondt til verre ?


Joachim Strømsnes

Anbefalte innlegg

Oppdrettsnæringa har tung støtte i alle reelle regjeringalternativ, desverre.

 

Det være seg næring- og kapitalisthensyn i H og AP. Distriktshensyn i sentrumspartiene.

 

Det eneste regjeringsalternativet som ville representert en reell trussel mot galskapen ville kanskje vært en flertallsregjering med MDG, V og kanskje SV. Noe som aldri kommer til å skje.....

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unknown User

Misstenker at han går rett inn i det med hodet først for å skape resultater som han kan stoltsere med opp mot neste valg. "Nå skal det jobbes ...", og da ikke for miljøet. Dessverre. En kan jo håpe at en har en sjelden feil.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ikke helt problemet med dette. Bortsett fra det Marius nevner og linker til, vedkommendes måte å takle/håndtere media på. 
Det er jo tross alt et departement som jobber under vedkommende, og jobber med et felt som de har god greie på, og ofte jobbet med i mange år.De som jobber i departementet forholder seg til ministeren uansett hvilket parti denne kommer fra. 

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke ministeren er så steike viktig, jeg. Politikken (til regjeringen) som ligger bak og hele departementet er viktigere.

 

Men jeg kommer ikke på noe område hvor Sandberg ville vært et førstevalg, heller ikke utenfor politikken - og da inkluderer jeg absolutt alt og alle; Martin Schanche, Oluf, Harry Potter, Ron Jeremy, muggsopp og en krakk som er dårlig malt. Beklager å være så krass, men jeg ser på ham som en stor vits.....

  • Lik 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når trøndere blir fremstilt som avslappa potetbønder i adventstiden, eller som folk uten verken god dekning eller draget på damerne, synes jeg det er temmelig festlig. Men når Sandberg figurerer i media ryker jeg på en identitetskrise hver gang!

Som sagt så skal det finnes noe kompetanse lengre ned i systemet, så vi får bare håpe denne klarer å navigere rundt idiotien og forbi inkompetansen og helt opp til overflata!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke ministeren er så steike viktig, jeg. Politikken (til regjeringen) som ligger bak og hele departementet er viktigere.

 

Men jeg kommer ikke på noe område hvor Sandberg ville vært et førstevalg, heller ikke utenfor politikken - og da inkluderer jeg absolutt alt og alle; Martin Schanche, Oluf, Harry Potter, Ron Jeremy, muggsopp og en krakk som er dårlig malt. Beklager å være så krass, men jeg ser på ham som en stor vits.....

- muggsopp, krakk, såpestykke, hundebæsj, Judas Gahr Støre, Lysbakken, dasspapir, Valen, Skei Grande, Fishspot osv osv... Lista er lang. Ikke like innhabil som Lusbeth Berg Hansen, kanskje, men fortsatt et spenstig valg! Time will show... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette kan umulig bli værre en tidligere (oppdretts)fiskeriminister Lisbeth "Sinkaberg-Hansen AS"  <<l

La nå den nye fiskeriministeren få vise om han er en nyttig idiot, eller bare en idiot. 

 

Dette dreier seg om to ting: 

- Å ta innover seg at oppdrettsnæringen radbrekker alt av lakseelver, men også viktige biotoper i sjøen, som både på kort, men også lang sikt er ekstremt viktig for oss. 

- og veie dette opp mot de, tross alt, få arbeidsplasser det skaper, tatt i betraktning alt de ødelegger av lakseelver og fjorder. 

 

Norges nest største eksportartikkel (etter olje) er fisk. La oss få ha et langsiktig perspektiv på det, og i framtiden også få eksportere god fisk fra havområdene våre. En stor ressurs for oss er også lakseelvene - mer i framtiden enn nå også, må vite. 

 

Kortsiktig økonomisk vinning har vel gjennom historien vist seg å komme til kort mot for det å tenke langsiktig. La oss håpe at det skjer her også. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Avgjørelsen om å ofre villaksen har politikerne tatt for flere år siden.

Det ligger alt for mye penger i oppdrettsnæringen til at man vil begrense noe der, snarere tvert imot.

Og når folket trenger en syndebukk så har de nok drømmekandidaten her, i Sandberg ;-)

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Avgjørelsen om å ofre villaksen har politikerne tatt for flere år siden.

Det ligger alt for mye penger i oppdrettsnæringen til at man vil begrense noe der, snarere tvert imot.

Og når folket trenger en syndebukk så har de nok drømmekandidaten her, i Sandberg ;-)

 

Mye sant i dette. Vi snakker om landets nest (?) største næring etter olje- og gassindustiren, og nå som oljeprisen er på vei mot $30 så blir den bare viktigere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er helt enig i at alle tidligere regjeringer har lagt til rette for denne galskapen. Allikevel velger jeg å være optimist å har et håp om at det kan snus på et tidspunkt med rette folk i førersete som ikke lar seg påvirke av de med makt. Men slike politikere finnes det kanskje ikke desverre... Eneste jeg får gjort er vel som det vanlige, å slutte å kjøpe laks. Selv om det blir en fis mot en orkan uansett om normenn slutter å kjøpe dritten, da eksporten er hovednæringen uansett. Er egentlig helt håpløst det her, men håper at noen til slutt kan snu trenden.

Det komiske er at klima og miljøvernministeren må gå rett etter en avtale hun dro i land som høstet stor begeistring blant miljøforkjempere. Det er tydelig at det ikke er ønskelig i regjeringen og stortinget å gjøre gode ting for miljøet, miljø vil alltid være sisteplass på lista blant de største partiene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette kan umulig bli værre en tidligere (oppdretts)fiskeriminister Lisbeth "Sinkaberg-Hansen AS"  <<l

La nå den nye fiskeriministeren få vise om han er en nyttig idiot, eller bare en idiot. 

 

Dette dreier seg om to ting: 

- Å ta innover seg at oppdrettsnæringen radbrekker alt av lakseelver, men også viktige biotoper i sjøen, som både på kort, men også lang sikt er ekstremt viktig for oss. 

- og veie dette opp mot de, tross alt, få arbeidsplasser det skaper, tatt i betraktning alt de ødelegger av lakseelver og fjorder. 

 

Norges nest største eksportartikkel (etter olje) er fisk. La oss få ha et langsiktig perspektiv på det, og i framtiden også få eksportere god fisk fra havområdene våre. En stor ressurs for oss er også lakseelvene - mer i framtiden enn nå også, må vite. 

 

Kortsiktig økonomisk vinning har vel gjennom historien vist seg å komme til kort mot for det å tenke langsiktig. La oss håpe at det skjer her også. 

Enig med deg Andre' Kan umulig bli verre ! Spent på Sandberg hhhandjob

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke flau, snarere litt stolt at noen står imot sjikane fra hele omverden, og fortsatt sier det de mener. Det å si det man mener er noe som er ikke bare et politisk savn , men en rød tråd i hele samfunnet i dag. At jeg er enig i politikken er ikke sagt , men jeg liker at noen sier det de mener, og ikke juger meg midt i trynet. Da har jeg ihvertfall valget , uansett hvor mongo jeg måtte mene meningene er :) Hvem vet egentlig hva denne mannen kan frembringe. Jeg er mer spent en noensinne, og blitt faktisk mer politisk engasjert av dette, enn det runde vanlige bortsnakket :) 

Jeg er stolt av å bo i et land hvor folk faktisk begynner å bli mer politisk engasjert. Trur ikke den deltakelsen blir mindre med tiden heller, når folk begynner å skjønne alvoret i den hengemyra vi har bodd i det siste. Forandring fryder meg selv om jeg ikke er enig :)

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke flau, snarere litt stolt at noen står imot sjikane fra hele omverden, og fortsatt sier det de mener. 

 

Han må si hva han mener for min del, men at det er såpass mange som synes det han mener er så bra at ender opp i en ministerpost skremmer meg.

 

Man kan kalle det sjikane.  Eller man kan kalle det nisseluementalitet når vi gjemmer oss bak en oppfatning om at alle andre tar feil og kun er ute etter å sjikanere oss.  Sannheten er at i alle land vokser det frem høyreradikale partier med tildels grumsete verdigrunnlag, for å si det mildt.  I Norge uttrykker vi bekymring for andre lands høyreradikale partier, enten det er snakk om Sverigedemokratene, Dansk Folkeparti eller Nasjonal Front.  Vårt eget FrP, som andre land ikke oppfatter nevneverdig annerledes enn nevnte partier, forsvarer vi imidlertid som bare det, og roper på ondsinnede sammenligninger og sjikane når noen gjør noen refleksjoner.  Det er nisseluementalitet.  Alle land har sitt FrP, men det er bare vi som har valgt å ta de inn i regjering og gi de sentrale ministerposter.  Det er mer enn flaut.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var faen ikke noe mindre flaut når feks Helga Pederesen og Lusbeth Sink Hansen hadde posten... Snakk om ryggsleiking, bortforklaring og skikkelig korrupt tåkeopplegg. Ekte Arbeiderpartimanøvrering. Og at at partier som KRF og SV, med sine ytterst få tilhengerskarer, skulle ha så mye å si i dagens regjering, er om mulig enda flauere. Nei, jammen er det godt at vi har sterke og klare partier på høyrefløyen, i absolutt alle nordiske land. 

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var faen ikke noe mindre flaut når feks Helga Pederesen og Lusbeth Sink Hansen hadde posten... Snakk om ryggsleiking, bortforklaring og skikkelig korrupt tåkeopplegg. Ekte Arbeiderpartimanøvrering. Og at at partier som KRF og SV, med sine ytterst få tilhengerskarer, skulle ha så mye å si i dagens regjering, er om mulig enda flauere. Nei, jammen er det godt at vi har sterke og klare partier på høyrefløyen, i absolutt alle nordiske land.

SV er vel ikke så mye involvert om dagen?
  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, det vil jeg jo mene? Er de ikke alltid det da?

 

Uansett, det er tanken som teller - og det er uansett skikkelig veldig mye provoserende å tenke seg at de er alt for mye involvert om dagen.

SV er veldig synlige i norsk politik. Det er de hvis det var det du tenkte på. Egentlig litt rart de ikke er større når man tenker på hvor mye spalteplass de får.

Det jeg ville frem til er at de ikke er en del av av samarbeidsavtalen.

Dum som jeg er stemmer jeg ap. Tenk å innrømme det om dagen.

  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...