Gå til innhold

Det værste er over nå.


Ruffen

Anbefalte innlegg

Is på fjorden er jeg sterkt i mot!

Det er helt topp. Bedre å fiske etter sjøørret lengre ute uansett. Hvis man da ikke er ute etter gjytefisk da.

Skarven slipper heller ikke til. Den er det mye av nå. Jeg liker bedre å fiske matfisk som torsk-hviling og annen hvitfisk på denne tiden av året.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke akkurat plaget med mye gytefisk de stedene jeg fisker. Om man er det burde man flyttet seg vekk.

Veldig plassavhengig har jeg funnet ut.

Og dessverre så er noen av dem truet av is nå om kulden vedvarer. Og isen legger gjerne en demper på muligheten til å fluefiske.

Endret av Truls H. Johnsen
  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke akkurat plaget med mye gytefisk de stedene jeg fisker. Om man er det burde man flyttet seg vekk.

Veldig plassavhengig har jeg funnet ut.

Og dessverre så er noen av dem truet av is nå om kulden vedvarer. Og isen legger gjerne en demper på muligheten til å fluefiske.

Hvis man tar en titt på kartet over Kristiansands kystområde så skulle det ikke forundre meg om jeg klarte å finne noen mil med åpent vann å slenge flua i.

Så om toppdalsforden fryser til spiller liten rolle i forhold til dette. Og det er mye gjytefisk i fjorden om vinteren.

Men ikke pokker om jeg gidder å vasse i snø til knærne for å denge etter sjøørret. Det kan dere ta dere av.

Det gidder jeg ikke lengre. Så spennende er det ikke å ta ørret på streamer.

  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fiske med agn i fra land er litt trivelig på denne tiden. Kaste ut, kose seg i finvær og ta det hele litt lite særiøst.

Lage seg noe godt å spise, drikke kaffe og vente på napp.

PS: det er ikke så lurt å kjøpe ferske reker til agn. Da spiser jeg det opp selv som regel.

Endret av Ruffen
  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for lenken. Interessant lesning Øuar! Må innrømme at jeg digger skikkelig vinter etter en fiskesesong; bare sitte og filosofere over hva som funket og hva som var mindre smart, vurdere å finne frem bindestikka igjen (men med god samvittighet la den stå og heller legge en kubbe til på peisen, lese en god bok eller se en god film), eller komme seg ut på tur med bikkja i vinterstille skog. Det er lenge igjen til sesongstart for min del og det er helt fint :-) Fisken stikker da ikke av, gjør den vel? Fortjener en pause den også nå midt på kaldeste vinteren...

Endret av Øyvind Jensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glimrende vær å oppsøke kysten i det der!

Bare å finne frem sekserstanga og komme seg ut. Fiske ørret kan man gjøre hele året ;-)

Men jeg skal slutte å kuppe tråden din. Vet det er mange som ser frem til varmere dager.

Kupp i vei du. Dette er en svært lite særiøst tråd for å si det mildt.
  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart man gleder seg vanvittig til å gå på fjellet med fiskestanga under midnattssola!

 

 

image.jpg
 
image.jpg
 
2_min.jpg
 

 

 

Men hvis man fisker etter storrøya på isen, både midtvinters og på vårisen så får man store opplevelser og fiskeabstinensene døyves!

 

image.jpg
 
image.jpg
 
image.jpg
 
image.jpg
 
8_min.jpg
 
Endret av Øuar
  • Lik 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Da ble det stille fra hovedstaden på Sørlandet, gitt. Snakker vi 70 cm nå? Bare å dra fram slaktemaska. Mildværet som kommer klarer kanskje å dra dette til 40 cm - med kompakt, ugjennomtrengelig is som dekker landskapet som et kaldt klissete laken. Du er ikke allerede død, Ruf?

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det verste er ihvertfall ikke over . . . Det har såvidt begynt !

Den siste uka har det vært så kaldt at det ligger ihjelfrossede mennesker og bikkjer strødd gatelangs her, og det hele minner mest om siste etappe til toppen av Mount Everest, med unntak av bikkjene. Er en stund siden sist jeg var der nå, men mener å huske at det var grælete.

Vi har fortsatt februar igjen, som er et helvete, før mars kommer, med metervis av tung snø, så det er latterlig lenge til det blir noe fluefiske i praksis her.

  • Lik 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her på Harestua har det vært så kaldt i vinter at julenissen snudde på stryken å reiste hjem igjen. Harestuvannet har bånnfryst og tatt knekken på det som var av vulgataer. Her en morgen hvor jeg skulle få med meg God Morgen Norge måtte jeg ut i bilen å hente isskrapa for å klarne TVen. I tillegg lager kaffetrakteren bare slush. Nei, håper nå at man i det minste får karra seg på kiwi innen måneden er omme, så en kan få i seg noen kalde joikakaker.

  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da ble det stille fra hovedstaden på Sørlandet, gitt. Snakker vi 70 cm nå? Bare å dra fram slaktemaska. Mildværet som kommer klarer kanskje å dra dette til 40 cm - med kompakt, ugjennomtrengelig is som dekker landskapet som et kaldt klissete laken. Du er ikke allerede død, Ruf?

Ok . Jeg innrømmer det. Det har vært helt for jævlig her. Snøen rekker nesten over skoene nå. Det må være arbeiderpartiet som står bak.

Hvem andre en sosialistene skulle kunne stå bak noe slikt? Heldigvis ser det ut som galskapen er i ferd med å snu.

De melder plussgrader i fra søndag.

Kampen for å overleve har vært hard. Det finnes ikke ei katte igjen her i gata. Og jeg skal ikke være bedre en at jeg må innrømme det har gått med en nabo eller to i suppegryta. I ekstreme situasjoner gjør man det meste for å overleve.

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det verste er ihvertfall ikke over . . . Det har såvidt begynt !

Den siste uka har det vært så kaldt at det ligger ihjelfrossede mennesker og bikkjer strødd gatelangs her, og det hele minner mest om siste etappe til toppen av Mount Everest, med unntak av bikkjene. Er en stund siden sist jeg var der nå, men mener å huske at det var grælete.

Vi har fortsatt februar igjen, som er et helvete, før mars kommer, med metervis av tung snø, så det er latterlig lenge til det blir noe fluefiske i praksis her.

 

Forbanna sutrekopper  :D

Forresten, en morsom fun fact er at folk som klager på været, viser en undersøkelse at visstnok har dypere personlige problemer, som gir seg et overfladisk utslag i klaging på været  :D Så har du fått hengepung eller henger med hodet? Klag på været  :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forbanna sutrekopper  :D

Forresten, en morsom fun fact er at folk som klager på været, viser en undersøkelse at visstnok har dypere personlige problemer, som gir seg et overfladisk utslag i klaging på været  :D Så har du fått hengepung eller henger med hodet? Klag på været  :D

Du er lærer. Jeg hadde heller ikke klaget da. Selv om jeg ikke kan komme på noen som klager mer.
  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mistenker AP, ja.

 

I gamledager, da vi ikke engang hadde internett gjennom ledning. Da Gerhardsen senior sto ved roret. Da ungdommen jobbet hele sommeren for å få råd til å slipe skøytene sine før vinteren. Da ble isen sikker når det var kaldt. Jeg tror det må være disse neo-APene som på en eller annen måte klarer å få isen utrygg selv etter ukevis med dypfrysertemperatur. "Det er fordi det ligger snø oppå og isolerer" sier NVE. Men snøen var der også på 80 tallet, da landsmoderen passet på oss. Likevel var isen trygg når det var kaldt. Jeg tror problemet startet med Jagland, Jens og Gerhardsen junior. Falske skøyteentusiaster. Junior klarte til og med å bli skøytepresident. En dekkoperasjon, selvfølgelig.

 

Støre er jeg mer usikker på. Han er grei men litt veik. Vanskelig å få tak på ham. Jeg tipper han går for tryggere is. Hockey på Jordal er ikke så Størisk, tror jeg. Skøytetur gjennom Nordmarka høres ut som det rimer bedre. Med foie gras på rugbrudmatpakka. Bare gå et stykke foran Erna, Jonas. Hun går garantert gjennom.

  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forbanna sutrekopper  :D

Forresten, en morsom fun fact er at folk som klager på været, viser en undersøkelse at visstnok har dypere personlige problemer, som gir seg et overfladisk utslag i klaging på været  :D Så har du fått hengepung eller henger med hodet? Klag på været  :D

Jeg klager ikke på været, men på årstida.

Affiserer ikke meg at andre, som ikke er så herdet som meg, går på en smell.

Selv vasker jeg hengepungen min i snøen om det er aldri så mye 45 minus, og blir faktisk litt viril av det.

I slike temperaturer tipper jeg Brun kryper opp i armkroken på dama og klynker som en hvalp ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mistenker AP, ja.

 

I gamledager, da vi ikke engang hadde internett gjennom ledning. Da Gerhardsen senior sto ved roret. Da ungdommen jobbet hele sommeren for å få råd til å slipe skøytene sine før vinteren. Da ble isen sikker når det var kaldt. Jeg tror det må være disse neo-APene som på en eller annen måte klarer å få isen utrygg selv etter ukevis med dypfrysertemperatur. "Det er fordi det ligger snø oppå og isolerer" sier NVE. Men snøen var der også på 80 tallet, da landsmoderen passet på oss. Likevel var isen trygg når det var kaldt. Jeg tror problemet startet med Jagland, Jens og Gerhardsen junior. Falske skøyteentusiaster. Junior klarte til og med å bli skøytepresident. En dekkoperasjon, selvfølgelig.

 

Støre er jeg mer usikker på. Han er grei men litt veik. Vanskelig å få tak på ham. Jeg tipper han går for tryggere is. Hockey på Jordal er ikke så Størisk, tror jeg. Skøytetur gjennom Nordmarka høres ut som det rimer bedre. Med foie gras på rugbrudmatpakka. Bare gå et stykke foran Erna, Jonas. Hun går garantert gjennom.

Legg til den gamle SP-rebellen Per Borten, også . . . Nytter ikke å stole på slike folk, ihvertfall ikke hva vær og klima angår !
  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei det får være grenser. Statsministere som har sekretærer som lekker info er lite å stole på.

Men jeg må innrømme min skuffelse over FrP,s evne til å konkurranseutsette, rasjonalisere og effektivisere været.

Selv om det selvfølgelig er ap,ene sin feil hadde jeg håpet på mindre vind. I alle fall i tørrfluesessongen.

Er søren ikke så sikker på om hun Siw fisker så mye med flua som hun sier?

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...