Gå til innhold

Hva er dette?


Iselin Sesseng

Anbefalte innlegg

Det er en "Relativio tufsetafs" - eller "Norsk hulderdottfjon" som den også kalles.  Det er absolutt ikke mat, og de som synes dette ser spiselig ut bør kontakte gynekolog for å bekrefte langtkommet graviditet.  Fisken skyr dette som pesten, da hulderdottfjon har en skrekkelig markant stank som kan minne om gjæret minkpiss.  Dette kan dog virke tiltrekkende på enkelte obskure individer på to ben, så hadde jeg vært deg ville jeg holdt meg unna Toten-traktene når du har slikt i boksen.  Det er som kjent  der de obskure individene bor.  Eneste fiskene som liker hulderdottfjon er nidøye og svensk muslepir.  Ingen av disse gir cred på FFS.

 

Mønsteret bør altså vurderes, bindinga er strålende.

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unknown User

Hvis du vil unngå et hulderdottfjon så skal du binde inn et hackle i enden av kroken og trekke det rundt påfuglekroppen fram til krokøyet og binde det fast der. Om du da gjør det med en krok fra 14/16-22 så har du isteden en Griffiths gnat som jeg tror vil fungere litt bedre. Men hvis du adder en rød dott bak den du har bundet så får du en Red tag. Så dropp hulderdottfjon så øker du sjansen for en sær trekilos.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du vil unngå et hulderdottfjon så skal du binde inn et hackle i enden av kroken og trekke det rundt påfuglekroppen fram til krokøyet og binde det fast der. Om du da gjør det med en krok fra 14/16-22 så har du isteden en Griffiths gnat som jeg tror vil fungere litt bedre. Men hvis du adder en rød dott bak den du har bundet så får du en Red tag. Så dropp hulderdottfjon så øker du sjansen for en sær trekilos.

Går ikke an å binde palmer mygg med dette Fredrik. Den er langfibra som ett lite h....... Derfor jeg bandt den på en str 10 Materialet får en ny sjanse som krans på noen store jig-nymfer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette ser jo litt ut som en Cock-Y-Bondhu med svart hackle. Den fungerer helt sikkert fint, spesielt på dager med litt vind eller i strømmende vann. Orginalt skal den ha brunt hackle og påfuglherl i kroppen og er en allroundflue som kan fiskes vått og tørt. Her har Lars Nilssen skrevet litt om denne flua:

 

http://www.larsoglars.no/wp-content/uploads/Innenfor-allfarvei.pdf

 

Den chenillen du har der egner seg fint til litt større fluer. Prøv den som kropp på en wolly bugger eller i en børstemarkimitasjon :-)

Endret av Jarle TL
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan få fisk på "alt", men om det er like bra alltid er en annen sak. Husker en svenske som skulle bevise at man kan få fisk på alt så lenge man fisker riktig. Dermed skulle han fange på ørepropp på Kola. Det tok vel helt frem til siste dagen før han fikk en på proppen sin. Så han kastet altså bort nesten hele Kola-turen på dette tullet. Men han kunne slå fast at det nå er bevist at øreproppflue fanger fisk! aaapplaus 

Den der hulderfjondottflua virker nok mange hakk bedre enn øreproppen, men hvorfor ikke bare bytte til påfugl i kroppen og få litt mer fisk? ;)

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...