Gå til innhold

Robban's Årskavalkade 2015 del 4 Litt høstfiske


Robban

Anbefalte innlegg

                                                                                                                             Høstfiske

En årskavalkade bør vel kanskje avsluttes i året det skjedde, så vi tar for oss litt av slutten. Det har vært et meget godt år fiskemessig, og det har vært mange flotte turer. Nå begynner det å bli litt vel mye Robban, så vi hopper rett til den tiden hvor jeg trives aller best i skauen, nemlig høsten.
Vi er i september nå, det har vært litt fiskefri, ikke frivillig, men etterlengtet allikavel.
Det går mye tid til dette i begynnelsen av sesongen. Jeg trenger tid til å lade batteriene, og pleie familie en liten stund nå. En smule dårlig samvittighet ligger også der å duver litt vettu.
Dette er egentlig bare tulleskriverier, jeg trenger ikke pause. Det var for å dekke over en enorm misunnelse av alle som drar på tur når man må være på post.
Jeg er helt sykt gira når det passer seg å ta noen dager fri.
Kl 0300 den «dagen» er jeg innom glomma for å sjekke aspen, kun for å konstatere at den ikke er hjemme. Har blitt noen morraturer etter denne, og fått noen fisker, men i år ble det bare en med litt størrelse.
Ørretutsyret er rigget ferdig i bilen serru, og det var det som var planen.
Men måtte bare sjekke aspen på morrakvisten, he he he.


                                                post-925-0-58698000-1450819921_thumb.jpg                                     post-925-0-36798800-1450819943_thumb.jpg


Vel fremme den dagen så er det litt motstridende det jeg har skrevet tidligere.
Jeg satt nå her etter en liten gåtur, helt alene, det var litt tomt liksom, men så jævla digg allikavel.
Et lite vak i torvmyra bekreftet at jeg hadde valgt riktig tid og sted.
Det deilige nå var at jeg stresset ikke. Lå bare litt i lyngen, og ventet på et vak til. Vaker den en gang til, så skal den få smake liksom.
Høstfiske er så digg, og jeg har noen fluer som jeg bare må ha i boksen min, og som jeg vet ofte innfrir. Først ut er høstdaddy'n


post-925-0-39049200-1450820014_thumb.jpg


Vel, tilbake til vakinga, så ser jeg plutselig flere ok fisker. Og det er nå det er deilig å være litt alene, og egoist. Jeg vet jeg kan fiske på den ene, og drite meg ut, tusle litt rundt, og fiske på den andre.
Det er bare så himla digg å si til seg selv at de som vaker nå er bare «mine».
Denne fisken trur jeg er oportunistisk, som de ofte er på denne tiden. Jeg fikk oppleve at den faktisk var fysisk oppe på land/torvkanten i et av sine forsøk på å fange et tregt stankelbein som dreiv å smådura i sivet. Høstdaddy er magisk, og etter et visst antall forsiktige kast så havner et«planlagt» kast over et sivstrå he he he. Jeg beholder roen, og bare så vidt trekker litt forsiktig så den skal lande mykt. Det går ett sekund, og slurp.
Dæven så kuult, og jeg lander et flott eksemplar. Priceless, helt ubeskrivelig faktisk.


post-925-0-05217500-1450820048_thumb.jpg


Nå er jo alt på stell. Jeg ligger og observerer en liten stund, og finner ut etter litt at noen av fiskene som er aktive går å plukker små maur. De ser faktisk av og til ut som små døgnfluer på avstand de kameratene her. Kan ikke navnet jeg, vet bare at de er små brune pissmaur med vinger.
Den helt brune varianten lå i sekken i basecamp, så den vanlige Guumaur'n står for tur nå i str16.


post-925-0-62978500-1450820074_thumb.jpg


Det er jo ikke akkurat vakbonansa som under en døgnflueklekking i elv, så litt smyging i all forsiktighet er påkrevd på disse fiskene. Måten de vaker på også avslører litt i mitt hode at jeg tenker riktig nå. Det vaket forteller meg faktisk mye.
Mauren blir slukt etterhvert, og jeg lander et flott eksemplar som ikke fortjener at den ble landet i den største sjøørrethåven til McLean he he he. Den var rundt 9 hg, men ubetydelig, når kort fortalt, den slukte flua «mi». Digg. :)


                                                    post-925-0-26218400-1450820099_thumb.jpg             post-925-0-40932800-1450820163_thumb.jpg


På fisketur kan jeg gå uendelig uten mat, men idag så var det jo ikke noe stress, bare meg.
Ostechilli på bål er godt. Og selv om vi ligger halvfeite i lyngen så registrerer hjernen alt som skjer rundt om. Jeg er fristet til å skrive at jeg nyter kun pølsene nå, men seff så begynner det å vake litt rundt om akkurat når man tar seg en pause.
Jeg har observert en meget fin fisk serru. Pause er pause, men fisk er fisk, så jeg småjogger raskt rundt vannet for å posisjonere meg på denne fisken.
«Ja, Robban kan småjogge, det har han lært av å følge etter Stokkebekk i mange år». Dette er ikke et jungelord, bare rein fakta ;)
Plutselig sitter vi der da, med ja, for noen, noe som ikke betyr noen ting, men som for meg betyr mye. Den fintuninga på promperommet, detaljer, streben etter den perfekte mellomting.
Krok, vekt, synlighet, flytbarhet, propellering, det ene materialet kontra det andre, osv osv. På fortommen sitter en tørr vannymfe.


post-925-0-79658600-1450820204_thumb.jpg


Jeg har fortsatt litt puls når jeg posisjonerer meg. Planen er at den skal snu, og komme rett i fanget mitt. Det siste vaket stoppet som tenkt, nå var det bare å vente på at den tok samme runde tilbake. Jepp, to vak og den gapte over flua i den beste setting. Tilslaget satt, unnamanøvring med stanga rundt trær og busker, min verste fiende korsedderkoppen, som havnet i trynet, og den endelige nettlandingen er bare helt ubeskrivelig.
Ikke det tykkeste eksemplaret, men herregud for en opplevelse. Alt stemte, den tok den tørre vannymfa. Fytti helvete det er jævlig å få det dyret på kroppen. Det er bare så sykt jævlig, jepp er litt pyse der :)


                                                    post-925-0-21514600-1450820232_thumb.jpg                        post-925-0-45793600-1450820252_thumb.jpg


Den dagen dukket sjefen sjøl opp også utpå kveldinga. Det å være alene snudde brått til noe annet. Praten, latteren, det sosiale, og ikke minst det at Stokkefjerten tok seg et par minutter fri fra, krank, girsjalter, dekktrykk, aluminium kontra karbon osv osv he he he.
Fikk gleden av se trynet på duden når han landet en flott ørret også. Plutselig var det litt Rune & Robban tendenser igjen. Det lover jo godt.
En påfølgende dag, med like fint vær, et par venner og ikke minst noen flotte fisk til førte til en perfekt slutt på en ekstrem sesong for min del.


                  post-925-0-96336100-1450820287_thumb.jpg      post-925-0-63865100-1450820332_thumb.jpg    post-925-0-04042100-1450820357_thumb.jpg


Da var jeg egentlig fornøyd, og litt småinnstilt på sjøørret frem til jul.
Men når man er streamerjunkie så må man bare ut, og trosse kulda litt til. En kald totalt vindstille dag endte omsider etter utallige timer med nok en flott fisk på streamer.
Da var egentlig sesongen på stell for min del. Vi begynte med streamer og avsluttet med streamer.
Godzonker'n har nok en fisk på samvittigheten, kanskje tilfeldig, kanskje ikke.....



                                                  post-925-0-28744700-1450820392_thumb.jpg                       post-925-0-54981500-1450820408_thumb.jpg


Det skjedde mye innimellom disse strofer i året 2015 også. Prøvd å plukke ut noen godbiter da. Jeg synes dog det er litt gøy å rable ned noen ord fra høydepunktene. Verdien av dette ligger der fordi noen kanskje orker å lese alt.
Det blir langt, og jeg er litt rar, men det er godt og gøy :)
Leser du litt mellom linjene så kan man plukke opp noen tips selv om de ikke står uthevet med store bokstaver.
Takk for at jeg får lov til å boltre meg i min egen forfengelighet. Liksom ha en egen «blogg» og dele litt med dere.
Tusen takk, og det er en slurk igjen til en skål for 2016 :)

Skål :)

Mvh
Robban
 

Endret av Robban
  • Lik 30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lest kavalkadene dine, Rob, men har vært dårlig på å poste honør, for det fortjener du sånn som du deler av deg og ditt. Oppsumerer det hele med en stor TAKK, takk for at du deler så vi andre kan la oss inspirere og samtidig drømme oss litt vekk fra vintermørket. Setter pris på dine vinklinger og tilnærminger til denne galskapen kalt fluefiske, så yes please til mer av det slaget!

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Kim :) Er ikke så veldig avansert person trur jeg, men at du synes det er ok, og finner litt innimellom , varmer en sjel som bruker mye tid på å kanalisere alle tanker ned til noe som kan leses. Blir du inspirert så er jo hele grunnlaget mitt for tiden brukt på dette ok. Hadde du vært alene om å tenke det du skriver så hadde det fortsatt hatt samme nytteverdi.
Ingenting er fasitt. At du synes du har noe ut av det, sammen med andre er bare så morro.
Jeg skal prøve så godt jeg kan å formidle det som måtte komme videre. 
Takk tilbake :)

Endret av Robban
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempeopplegg du har lagt ut nå, Robert. Uansett sjanger, en årskavalkade å storkose seg med. Men blir litt bekymra når det kommer til Aspefisket. Hva trur du er grunnen? Har sett alt for mange eksempler på kakka asp i remapåsa de siste fem-seks åra forresten. Det er ikke akkurat mange som skjønner eller vil forstå at denna fisken er rødlista.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mystikken bak ditt navn og hemmeligheten rundt dette er for meg litt kuult. Du er så en vi trenger på forumet. At du både liker å kommenterer tar jeg som en stor ære. 
Jeg ler litt, og det må du også gjøre Lillevann. 
Lilevann trykker liker, og sier at det er ok, bedre skussmål enn det hadde jeg ikke håpet på. 
Jeg bøyer meg i støvet og sier takk :) Måtte din hemmelighet bli den mest bevarte gåte. 
Dagen dette forumet skal finansieres så betaler jeg gjerne en hundrings ekstra for at du fortsatt kan bidra på måten du alltid har gjort, som lillevann. 
Trenger ikke vite det. Den mystikken er så jævla kuul. 
Siden jeg først er på talefot med en legende så benytter jeg seff muligheten til å si God Jul  og tusen takk :) :) 



 

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempeopplegg du har lagt ut nå, Robert. Uansett sjanger, en årskavalkade å storkose seg med. Men blir litt bekymra når det kommer til Aspefisket. Hva trur du er grunnen? Har sett alt for mange eksempler på kakka asp i remapåsa de siste fem-seks åra forresten. Det er ikke akkurat mange som skjønner eller vil forstå at denna fisken er rødlista.

Fisken ble tatt av rødlista for noen år siden Olav.

Dette passer veldig dårlig med  hvor mange som fisker etter all hvitfisk i området den har sitt habitat.

Jeg kan ikke skrive at "de" har skylda direkte. Det kan være svingninger. Fisken er sky og smart. 

Kanskje en av mine vanskeligste motstander gjennom hele fisketiden. Jeg har enda ikke en bastant konlkusjon om hvordan fange denne fisken.

Jeg vet at den har ingen verdi, som så mye annet, og ingen bryr seg. Jeg får fortsatt rapporter om at den finnes. Men  der vi kan nå den fra land så er det desverre ikke akkurat gode nyheter. 

Som ivrig gummifisker der den ofte trigget deg til lå legge vekk slukstanga, borte vekk.

Sorry sånn er ståa akkurat nå

Endret av Robban
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trykker ikke "liker" på den der. Husker det nå - men den bør som sagt på nytt forbli rødlista... Har sett merkverdig mindre jaging og generelt liv i typiske aktive viker etc de siste åra på tur. Veit ikke om det er noen logikk i det jeg, men i så tilfelle, sorry med tanke på Aspestammen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden jeg først er på talefot med en legende så benytter jeg seff muligheten til å si God Jul  og tusen takk :) :) 

 

 

 

God jul til deg også, og det er deg som skal ha takk.  Flotte bindebeskrivelser, lange og gode fiskehistorier - du bidrar på glimrende vis!

 

(Jeg skrev først "fiskerapporter", endret det deretter til "fiskeartikler", men synes ikke det passet.  Det er "historier" du skriver - med sjel, varme og humor. Det er noe helt annet enn rapporter og artikler.)

Endret av Lillevann
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
×
×
  • Opprett ny...