Gå til innhold

Finnes det komplette kitt?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Har lest mye på forumet, og her er det mye kunnskap!!

 

Har lyst til å forsøke meg på å bygge en stang selv, og har søkt litt og lest mange gamle tråder, men trenger litt hjelp her...

 

Finnes det "komplette" kitt som inneholder alt man trenger, eller bør man kjøpe litt her og der? Har søkt på Ebay og div amerikanske nettsider, men tror jeg trenger litt starthjelp her.. Er det noen som vet om jeg finner dette på noen norske nettbutikker?

 

Er fingernem og tror nok jeg skal klare dette greit, og tenkte at et kitt hvor alt er inkludert og til en viss grad tilpasset hverandre er et greit sted å begynne?

 

Mangler en liten stang til små skogstjern, og tenkte å bygge noe i lineklasse tre siden dette uansett står på ønskelisten....

 

Takknemlig for alle svar!

 

Ludde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Epic som blir nevnt her, har nå lansert byggesett i klasse 3, 7,5 fot: http://swiftflyfishing.com/collections/epic-premium-ready-to-wrap-fly-rod-kits/products/376-ready-to-wrap-fly-rod-kit

Dette er glassfiberstenger. Epic har stenger i karbon også, men kun i klasse 5 og 6.

Med byggesettene til epic får man alt man trenger til å bygge seg en stang; Surretråd, korkhåndtak, snellefeste og diverse lim som trengs. I tillegg til en detaljert og veldig fin "trinn for trinn".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!

 

Epic stanga er nok omtrent hva jeg er ute etter.

 

Jeg har bodd i Ski en stund nå, men har ganske nylig begynt å ta med fluestanga inn i Østmarka. Har en Orvis 9 fot #5 som jeg føler blir litt overkill i myrputtene og småvann som jeg kommer over. Kastelengden som behøves i Østmarka trenger ikke være så lang, det som mangler for meg nå er litt på presentasjonen av flua. Derfor tenker jeg at en treer stang kunne være fint.

 

Om det er noen som har andre forslag så tar jeg imot med åpne armer :)

 

Er det urealistisk å tro at jeg kan bygge stang for under prisen som er på Epic stanga? Har familie i USA som jeg evt kan sende til og de videresender til meg om det hjelper?

 

Ludde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De skal jeg sjekke ut, har ikke erfaring med glassfiberstenger og vil ikke blåse av altfor mye på den første stanga... Aner meg at dette er en hobby som kan ta litt av etterhvert og da får heller prisen på blanks og tilbehør øke likt med ferdighetene... 

 

Er det gode norske nettbutikker eller butikker i Oslo og omegn som lagerfører blanks og annet nødvendig?

 

Ludde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er dessverre dårlig med norske butikker som har noe utvalg til stangbygging dessverre.

Grandes fluefiske har noe igjen, før han legger. Hilevel i Sverige har mye, ellers er det vesentlig flere i usa.

Getbitoutdoors eller utmostenterprises mener jeg har gode priser på de blanksene. Om jeg husker riktig...

Utmost må du forespørre på pris, og de har billig frakt.

Om du ønsker en skikkelig billig blanks så kan du se på bing shx.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bestilt masse småsaker (snellefester, kork, tråd og epoxy) fra denne butikken:

https://www.etsy.com/no-en/shop/TaniwhaRodworks

 

Veldig god service og rask levering fra England. Lurer du på noe angående varene så spør du så hjelper han til med å finne ting som passer sammen.

Jeg ser også at han har billigere "kit" enn Epic. Usikker på kvaliteten, så kan være greit å spørre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brukt alle tre spom er nevnt i tidligere tråder samt http://flyrodbuildingkits.com. Det å få hjelp fra familie i USA er ikke dumt når det gjelder frakt. Batson som truls nevner eller Bingham Bingham  blanks er ikke dumt og rimlig. Har gode erfaringer med batson rainshadow  selv.

Endret av Terje Bendiksby
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På denne siden var det jo mye flott :) 

 

Har bestilt et sett (litt rimeligere), slik at jeg får prøvd meg før jeg bygger meg en dyrere stang...

 

Skal legge et godt stykke arbeid i den første stanga, og hvis resultatet blir bra er tanken å gi den til nevøen min (12 år) for å få han hektet på fluefiske ;)

 

Ludde

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...