Gå til innhold

Noen tanker omkring julemat :-)


André_Brµn

Anbefalte innlegg

God Jul, karer - og jeg blir sikkert "steina" her nå for å moralisere over julemat. Men vi står mot strømmen. 

 

Jeg spiser av prinsipp og i praksis ALDRI oppdrettslaks, selv om jeg elsker laks, men da vi fant VILL laks på butikken her så var saken klar. Elisabeth lagde til noen fine stykker til 1.dagsfrokosten som kompletterte ribba og alt annet godt. 

 

God Jul, karer  <<l

André 

 

 

 

 

 

 

post-2545-0-58995700-1451101430_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, Syvers, naturen vil ikke klare å mette jordas befolkning i framtida. Men inntil videre, og sikkert så lenge vi lever, så klarer vi å (over)beskatte og dyrke slik at de fleste blir mette. Men til slutt, så ender nok det hele opp i ei diger påskeøya-reprise.

Har ikke kjøpt eller spist oppdrettlaks på nærmere ti år sjøl jeg, bortsett fra noen sushibiter da... For at jeg skal kunne stole på at det er villaks, så skal jeg enten ha fiska den sjøl, eller fått den fra en garva laksfisker. Men sjøl ikke da kan man vel være 100% sikker på at fisken ikke er genetisk iblanda noe tull? 

 

Gledelig jul. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syvert - det er ikke bærekraftig å fore opp fisk til mat i et matproduksjonsperspektiv. Man bruker opp vesentlig mer i foringen enn man får igjen.

Jeg er redd for at det rett og slett blir en nødvendighet i fremtiden.

Uansett hvor lite ønskelig det er.

Planeten klarer ikke på egenhånd å takle sin egen utvikling på grunn av oss.

Vi blir for mange.

Det er egentlig bare et tidsspørmål.....

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er redd for at det rett og slett blir en nødvendighet i fremtiden.

Uansett hvor lite ønskelig det er.

Planeten klarer ikke på egenhånd å takle sin egen utvikling på grunn av oss.

Vi blir for mange.

Det er egentlig bare et tidsspørmål.....

Vi trenger en stor krig.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er egentlig mest fy å spise? Ting jeg kommer på er:

Oppdrettsfisk

Rødt kjøtt

Scampi

Kylling produsert på store kyllingfarmer er det beste for miljøet.

Edit: mest ressurs vennlig var det jeg meste.

Endret av Ruffen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei :-)

Det blir ikke akkurat ofte jeg kjøper villaks til 400 kroner kiloen med lærerlønninga mi, men når man først har sjansen, så hvorfor ikke :-)

Jeg ELSKER jo å spise laks, og her ligger det coole for min del: Tross i at jeg elsker smaken, så nekter jeg at det havner oppdrettslaks på bordet her i heimen. Punktum. Jeg lar ikke min higen etter en god smak, ødelegge lakselver og fattige fiskeres levebrød på Øst-Afrikakysten.

Folk spør seg hvorfor Somaliske fiskere har blitt pirater. En hovedgrunn er at norsk oppdrettsnæring fisker opp all "forfisken" utenfor kysten der, og importerer den som såkalt "fiskeolje" hit til Norge for å unngå importavgifter. Råtten bransje fra A til Å miljømessig. Lukerativt fra A til Å økonomisk. Og det er eneste grunnen til at de får lov til å drive på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt største problem med julemat er ikke oppdrettsfisk, selv om det er et eget kapittel i boken "Ting Lars Erik gjerne kan kverulere om i timevis" men all den grisebillige maten som flere butikkjeder bevisst lokker kunder med.

 

Ribbe til 19,90 per kilo, rødkål til 1,00 og slikt fyrer oppunder "Alt skal være BILLIG!!!"-tankegangen.

  • Lik 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, billig mat i seg selv plager meg ikke. Det er derfor jeg koser meg glugg på markeder i Spania eller når jeg kjøper lokalfanget krabbe til 20 kr stk på Sotra om sommeren.

Men mat som selges så billig at man må avle, produsere og transportere maten på måter som ødeligger miljøet mer enn nødvendig - det er en uting.

Og at folk er opptatt av BILLIG - det er bare å se på lappene der det står "Maks tre pakker til hver". Hvem fanden trenger egentlig fire pakker rødkål? Likevel er det utsolgt på 1 dag.

 

For ikke å snakke om at jeg finner masse BILLIG mat på lokalbutikken - men når jeg spurte så kunne de fortelle at den litt dyrere men BEDRE maten (de litt grovere pølsene, den ferske fisken) den var tatt ut av butikkens sortiment for å få plass til nettopp - den BILLIGE maten.

 

Jeg spiser lite kjøtt, men når jeg spiser det, skal det være godt.

Jeg blar gjerne opp 100 kroner for en kilo svineribbe hvis jeg vet at den er god, kommer fra griser som har spist frisk mat og at ribba er fersk og helst ikke har krysset fire fylker for å komme til meg. Jeg spiser også mye heller fersk sei enn frossen steinbit - selv om steinbiten er "gjevere". 

Kvalitet er viktigere enn absolutt pris. Det er en del BILLIGE First Price-varer med kjempekvalitet, det er jo en ekstra bonus.

 

Men ribbe, pølser og kyllingfilet som selges under kostpris er ikke bærekraftig. Og å ksape en forventning om stadig billigere mat gjør at produksjonen over tid må bli mindre bærekraftig.

Hvorfor er oppdrettsmerdene så vanvittig fulle av fisk? Hvorfor ellers stues kyllinger sammen så tett at de står oppå hverandre?

Ned med prisen = ned med kostnadene. Og dermed ofte ned med kvalitet og bærekraft.

 

Politisk korrkethet er ikke så viktig for meg, siden det betyr at andre mener det du gjør er korrekt.

Jeg spiser det JEG vil spise, og jeg vil helst spise god mat - selv om den kanskje koster noe mer enn den BILLIGE maten.

(PS - jeg beklager store bokstaver i BILLIG, jeg er miljøskadd av reklame)

  • Lik 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

God Jul, karer - og jeg blir sikkert "steina" her nå for å moralisere over julemat. Men vi står mot strømmen. 

 

Jeg spiser av prinsipp og i praksis ALDRI oppdrettslaks, selv om jeg elsker laks, men da vi fant VILL laks på butikken her så var saken klar. Elisabeth lagde til noen fine stykker til 1.dagsfrokosten som kompletterte ribba og alt annet godt. 

 

God Jul, karer  <<l

André

Det er godt du er prinsippfast.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...