Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Da var en ny stang ferdig bygget! Dette er en stang jeg har brukt god tid på fra høst til vinter. Jeg hadde planlagt å få ferdig stanga før jul, men det rakk jeg ikke fordi både tiden og epoxyen ikke strakk til. Heldigvis fikk jeg låne epoxy av en jeg kjenner så stanga ble med på juleferie. 

 

Jeg har planlagt at stanga skal brukes til sjøørretfiske på vindstille dager, streamerfiske i elv og til fiske da det blåser mer enn vanlig. Jeg ser for meg at denne er perfekt på fjellet de dagene 5ern ikke strekker til.

 

Blanken er en Swift Epic 686 i fargen Salsa. Jeg har ikke fått kastet nok med stanga enda for å gi en god tilbakemelding. I tillegg har jeg bare et klasse #6 synk3-snøre og et klasse #7 int.-snøre tilgjengelig for testkasting så vi får se etter hvert! 

 

Denne gangen bestemte jeg meg for å prøve å dreie kork selv. Jeg fikk låne dreiebenken på arbeidsplassen til en kompis. Jeg er usikker på hva formen på korken heter, men kanskje "Charles Ritz"? Den er ihvertfall nesten rett med en liten fighting butt i samme stil. Kompisen min som vanligvis dreier aluminium og titan dreide ut en liten titanpropp til å tette hullet i fighting butten. 

 

Snellefestet er Lemke Concepts LC25 greyblue.

 

Stripping og Snake guides er fra Universal Snake Guide.

 

Ringene er rullet på med rød(217) silke med svart tipping som er gjort transparent ved å tynne ut epoxyen ved første påføring.

 

Jeg er ganske fornøyd med resultatet på denne stanga, men om det skulle være noe så ble det dessverre noen få bobler på noen snake guides, men de er små og syns nesten ikke. Også syns jeg at det ble litt mye epoxy på den ytterste delen. Jeg tror ikke mine ferdigheter er gode nok til å legge masse tynne lag med epoxy enda. Denne gangen la jeg 3 lag. Et lag som er "tynna til vann", et lag med 6 dråper tynning og til sist et lag uten tynning. Neste gang skal jeg også starte tråden lengre fra foten enn nå for å få en "flatere" finish.

 

Takk for titten og håper ved å dele denne byggetråden at flere skal bli inspirert til å legge ut egne tråder!

 

Mvh

Øyvind

 

PS. legg merke til hvordan salsa fargen endrer seg i forskjellig kameralys. Jeg har ennå ikke klart å finne ut hva som er den faktiske fargen...  :rolleyes:

 

OK7qvcM.jpg

Fin rødfarge og "banan for scale"

 

kWql7UH.jpg

Tester ut litt fargekombinasjoner. Tester 217 med både svart og gull tipping (216)

 

RS3ulpP.jpg

Mottak av en del varer. Er ikke helt fornøyd med kvaliteten på alle korkringene, men klarte til slutt å finne noen som var fine nok

 

RS3ulpP.jpg

Enda mer testing av forskjellige farger. Her med to forskjellige rødfarger, og gråsvart og svart tipping

 

4MBCjB7.jpg

Planleggingen er ferdig

 

dtuG1Jr.jpg

Liming av kork. Jeg fant fort ut at mengden lim var veldig overflødig. Det har ingen ting å si mtp. hvordan korken blir seende ut, men det var veldig vanskelig å få ut korken fra gjengestanga etter at limet hadde størkna.

 

dLlMa4M.jpg

Sluttresultat på korken

 

c5yduPw.jpg

Første tråd lagt

 

CVldTRw.jpg

Tråd på stripping guide

 

syrZzy3.jpg

Første lag med epoxy og tråden blir transparent

 

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke mye å skryte av. Kommer aldri til å bli noen stor bygger.....

Har kjørt minimalistisk stil, som jeg også gjorde med 580'en, gjennomsiktige surringer uten pyntetråd av noen slag.

Har hatt et par restaureringsprosjekter gående samtidig så jeg har bare kommet halvveis.

Legger ut et par bilder når jeg blir ferdig.

Blir det Kabuto på deg nå ?

Gard

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp.

Følger Swift sin bruksanvisning til punkt og prikke, er veldig fornøyd med den.

Fant en Sage 476sfl på Finn for et par år siden, prøvde den ut en sesong og fant ut at dette er en helt rå tørrfluestang for mindre elver. Stangen var bygget av en tysker som ikke hadde gjort seg særlig flid, har byttet snellefeste og pelt av alle ringene.

Blir klar etterhvert den også :)

G

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempefin stang, og et veldig godt stykke arbeid!

Ser gjennomført og bra ut!

Har du prøvekastet den enda?

Jeg gleder meg til å få vent meg til å bruke min 686. Må bare få kastet den, og prøvd ut noen forskjellige snører.

Hva foretrekker dere av snører til denne?

(Ikke mening å kuppe tråden)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Truls! :)

Har vært litt ute på gressplenen. Kasta litt med et rio synk3 #6 og gl costal #7! Syns det funker veldig bra. Gleder meg til å teste den i vann!

Du kupper ikke tråden! Vi snakker jo om 686! :-)

Gard kan nok fortelle mer om snører enn meg, jeg kjøpte gl costal #7 etter tips fra han!

Jeg skal bestille Barrio 125 (?) #6 for å teste i første omgang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så den har godt av litt vekt med andre ord, coastal er jo tung i utgangspunktet.

Litt artig at en så lettbøyelig stang har godt av så mye vekt.

Jeg kastet fint med et lett klasse 6 på plenen, men på vann, så følte jeg at til tross for stanga bøyde seg nesten ned i korken, så var den allikevel ikke ladet. Og da slet jeg med timingen.

Vet ikke hvordan jeg kan forklare det, men det er kanskje litt av det som er forskjellen på glassfiber jeg er i ferd med å oppdage.

Jeg har noen tyngre snører også. Gleder meg til å teste det, for det kjentes ut som den trengte en del mer vekt.

I følge swift skal 686 ha en ERN på 5,6 eller noe rundt der. Så at den skal trenge så mye vekt i snøret overrasket meg, for det er jo på ingen måte en stiv stang. Men det blir kanskje en helt feil sammenligning å overføre det til glass (?).

Coastal har jeg brukt mye, men foretrekker barrio SLXi. Har det i klasse 7, og det skal bli spennende å prøve.

Veldig godt snøre forøvrig.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så den har godt av litt vekt med andre ord, coastal er jo tung i utgangspunktet.

Litt artig at en så lettbøyelig stang har godt av så mye vekt.

Jeg kastet fint med et lett klasse 6 på plenen, men på vann, så følte jeg at til tross for stanga bøyde seg nesten ned i korken, så var den allikevel ikke ladet. Og da slet jeg med timingen.

Vet ikke hvordan jeg kan forklare det, men det er kanskje litt av det som er forskjellen på glassfiber jeg er i ferd med å oppdage.

Jeg har noen tyngre snører også. Gleder meg til å teste det, for det kjentes ut som den trengte en del mer vekt.

I følge swift skal 686 ha en ERN på 5,6 eller noe rundt der. Så at den skal trenge så mye vekt i snøret overrasket meg, for det er jo på ingen måte en stiv stang. Men det blir kanskje en helt feil sammenligning å overføre det til glass (?).

Coastal har jeg brukt mye, men foretrekker barrio SLXi. Har det i klasse 7, og det skal bli spennende å prøve.

Veldig godt snøre forøvrig.

 

Hei Truls.

 

Som tidligere nevnt har jeg lite greie på ERN`er og detaljer rundt fluestengenes tekniske finurligheter.

 

Det som er kult med glassfiberstengene generelt er at det fint går an å kjøre både en klasse opp og ned. Prøvde tilsvarende med Sage`s karbonstenger og der fungerte det også bra med en snøreklasse opp......men ikke så bra med klasse ned. 

Epic 686 er en rendyrket #6, men jeg har også fisket tørt i elv med et Triangle taper i #5 på stangen for å redusere "nedslagsstøy" fra snøret, og dette gikk helt fint. Når jeg fisker sjøørret i Oslofjorden og det er litt rufsete ute liker jeg å bevege meg opp ett hakk og kjører da ett #7 snøre. GL Coastal fungerer utmerket for meg her.

 

Stangen kommer aller best til sin rette med et LW Triangletaper #6 eller Carron #6 som er de snørene jeg har brukt mest til stangen.

 

At det er annerledes å kaste med glassfiber kontra karbon er jeg helt enig med deg i, men når du først finner roen med rytmen - samt erkjenner at du ikke alltid når ut til alle de fiskene du kanskje burde ha nådd- så blir livet godt å leve.

 

Spennende å høre hvilke erfaringer du gjør deg Truls.

 

Gard

 

ps - Epic jobber forøvrig med et eget fluesnøre til glassfiberstengene sine sammen med SA,,,,,,, spennende!! 

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

<<l  Dette var veldig inspirerende å lese! Og fy fader for en stang du har lagd, den var fin!

 

Kan jeg spørre hvor man kan kjøpe slike byggesett fra? Har drømt lenge om å bygge en stang en gang, men aldri kommet så langt.. Men kjente jeg fikk litt motivasjon nå!!  aaapplaus

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er kult med glassfiberstengene generelt er at det fint går an å kjøre både en klasse opp og ned. 

Har opplevd det samme med 580! Tok med feil snelle en gang jeg var i Glomma og fiska helt greit med et #4 SA Trout. Måtte jobbe bittelitt mer for å skyte snøre, men ellers greit!  <<l

 

 

<<l  Dette var veldig inspirerende å lese! Og fy fader for en stang du har lagd, den var fin!

 

Kan jeg spørre hvor man kan kjøpe slike byggesett fra? Har drømt lenge om å bygge en stang en gang, men aldri kommet så langt.. Men kjente jeg fikk litt motivasjon nå!!  aaapplaus

 

Så bra og tusen takk! :)

 

Sjekk ut swiftflyfishing.com! Der har de byggekit fra klasse #3 til #10. Både en og to hånds! 

 

Alt du trenger følger med og delene er tilpasset hverandre. Følger også med gode instruksjoner som forteller deg hvordan du bør gjøre ting.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for godt svar Gard!

Det blir nok litt eksperimentering med snører og profiler osv.

Har en del forskjellig i klasse 6 og en del i klasse 7, og skal bestille meg et barrio SLXi i klasse seks også, så finner nok noe som passer.

Det som overrasket meg mest var at selv om stangen bøyer seg så dypt ved kasting, så virker det fortsatt som om den egentlig ikke er helt ladet.

Det kan nok ha med forskjellig kastefølelse å gjøre. Jeg må nok bare kaste mye med den, og venne meg til det.

Hvor mye kortere kaster dere med en glassfiberstang kontra karbon? Eller klarer man å oppnå mer eller mindre samme lengder om man jobber med teknikken?

Veldig gøy å være litt ukjent innen stenger igjen, men dette er såpass annerledes at jeg føler det sånn.

Skal oppdatere litt senere, når jeg har fått testet litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje man skal teste slxi også :-) ser spennende ut!

Jeg fisker hovedsakelig med tørrflue og nymfer i vann og elv og merker ingen begrensning fiskemessig(kasting) med glassfiber. Kaster som regel ikke veldig langt på slikt fiske. Men man kaster nok lengre med en stiv karbonstang ^^

Hvordan typer stenger har du vanligvis brukt til SØ fiske?

Edit: kan legge til at jeg rullekaster lengre med glass. :)

Endret av Øyvind Lotten Westrum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt mye forskjellig egentlig, har jo bygget en del.

De jeg har brukt mest er vel winston b3x klasse 7, Eternity 2 klasse 5 (litt tung klasse 6 egentlig) og 6, cts affinity mx klasse 6 og dan craft BXT klasse 6

Har bestilt meg en winston b3x i klasse seks også, og den har jeg veldig store forventninger til. Tror jeg skal bygge den litt klassisk i forhold til hva jeg pleier.

SLXi lina er veldig god. Den føles en del tynnere enn coastal, men når jeg har vent meg til den så er det barriolina jeg foretrekker.

Prisen er litt forskjellig på de to også...

Mistenker at SLXi 'en kommer til å sitte godt på epic'en, så får vi se om klasse 6 eller 7 passer best.

Skal bestille meg SLXi i klasse seks, må ha den den nye winstonstanga.

(Blir fort en del stenger når man har fått stangbygging som hobby)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nok en del til også... Kremt!

Bruker ofte sammenligningen med en frimerkesamler om stangbyggingen...

Ingen regner med at en frimerkesamler bare har noen få frimerker..? Det blir ikke noe særlig til samling.

Dukker alltids opp noe jeg har lyst til å teste ut. Bygging kan være vanedannende

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...