Gå til innhold

Impregnere fluer, når og med hva


Helge Pedersen

Anbefalte innlegg

Fersk jeg og, men min første sesong har jeg klart meg fint med bare drydip. Dypper flua før bruk og blåser av det overflødige. Klekkerne mine med cdc loop blir å flyte knallgodt i alle fall. Fukter da bakkroppen med spytt før bruk så den skal flyte riktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisan.

Når jeg etter å ha fått fisk på en tørrflue så starter jeg med å skylle flua godt i vannet.

Deretter blåser jeg av og rister flua godt.

Så legger jeg den opp i Dry Shake pulver beholderen (som finnes i både lys og mørk variant)

for å trekke ut fuktigheten fra flua.

Rister den godt av og dypper den ned i Mucilin Dry Fly silicon beholderen noen sekunder.

Rister av og kaster ut på nytt.Flua flyter like bra som første gangen.

Endret av Tom Syversen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker stort sett Dry Dip til tørrfluer, og Loon Aquel når bare deler av tørrflua eller klekkeren skal impregneres. Jeg bruker også Loon Aquel oljen på¨tørrfluer, etter å ha hatt på Dry Dip, hvis jeg vil at tørrflua skal flyte ekstra godt (f.eks lettdressa tørrfluer i rifflestrøm). Typisk da Dry Dip på hele tørrflua, og Loon Aquel på hacklet. Det gir enda bedre, og ikke minst mer holdbar flyteevne, enn bare å bruke Dry Dip. 

 

Jeg brukte en del Loon Hydrostop før om årene til forimpregnering, men synes at poenget med det ble litt borte etter at Dry Dip'n kom. Den gjennomimpregnerer den også, og kanskje enda bedre enn Hydrostop'n gjorde. Men det kan kanskje være forskjellige meninger på det. Men altså: Dry Dip og Aquel, så er det alt man trenger, synes jeg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Holder nok en knapp på det samme:

Har grunnimpregnert alle fluene jeg bandt i Loon Hydrostop og deretter vedlikeholdimpregnering under fisket med andre Loon produkter (ristebokser og Aqueel)

Etter at DryDip kom på markedet er Hydrostop erstattet med denne for grunnimpregnering. DryDip brukes også stadig oftere i felt, rett og slett fordi den er så mye bedre enn alt det andre - også for fluer med CDC. Enkelte fluer får også litt stelle med Aqueel før ørreten tar dem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...