Gå til innhold

Systemkamera, hva skal man vele?


Sindre S. Linn

Anbefalte innlegg

Jeg har så smått begynt å se etter et kamera til å ha med på fisketurer osv.

Jeg har i dag kun et contour kamera som jeg bruker litt, men jeg har etterhvert funnet ut at jeg kanskje vil legge i noen kroner og kjøpe et litt mer ordentlig systemkamera.

Dette med pris er sikkert utslagsgivende, og som med alt annet er det sikkert slik at å kjøpe billig kanskje blir dyrt sett i et større perspektiv. (Hvis jeg utvikler STOR interesse for foto)

Jeg har sett på Sony a5000 til snaut 3000kr. Er dette noe som funker nogenlunde eller bør jeg gå opp til kameraer til 5-6000?

Jeg vet ingnting om hva jeg skal se etter og håper noen her inne kan hjelpe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde nok ikke brukt penger på et Sony a5000 i dag. Det kan nesten virke som Sony faser ut APS-C sensorene sine, og det er lite tilgang til ny optikk, og optikken som er å få tak i i dag er ikke plagsomt bra. Og om man skal over til optikk som fungerer til Sony fullformat blir det veldig klomsete og uhåndterlig syns jeg personlig. Så om du blir blitt av fotolysten er det greit å kjøpe et system du kan beholde, og utøke etterhvert. Slik ting ser ut i dag er ikke Sony a5000 eller tilsvarende fra Sony den riktige veien å gå.

 

Som fluefisker som sikkert er mye ute i all slags vær, hadde jeg uten tvil valgt enten Pentax om du ikke ønsker å bruke unødvendig mye penger, Pentax K-50 selges med et par objektiver i dag til 4500 kroner følge prisjakt, og klart objektivene er ikke noe å rope hurra for, men du får et system du kan bruke i all slags vær. Og man får tak i mye optikk til Pentax om fotolysten øker etterhvert. Merkelig nok har Pentax ikke helt slått ann, det er jo det perfekte kamera for tur og friluftsliv. Skal du filme en del så henger muligens Pentax en del bak, men det er kamera med meget god kvalitet, og det er en mengde ok værtettet optikk å få til det om du får videre lyst til å bedrive foto.

 

Ønsker du å legge litt mer penger i kamerautstyret ditt, så hadde jeg valgt en av de værtetta fra Olympus, det er små nette kameraer som gir fantastisk god bildekvalitet. Men du må litt mer opp i pris for for å få et værtettet system. Litt usikker hvilken pris men E-M1/E-M5/E-M5 mkII er iallfall værtettet og de har ekstremt mye god optikk, og det aller beste med Olympus er at optikken og kamerahusene er særdeles små og enkelt å ha med seg.

 

Om værtettet ikke er noe problem for deg, så kan du kjøpe nesten hva du måtte ønske å få meget god bildekvalitet og muligheter til å utvikle deg som fotograf og handle mye god optikk. Men akkurat Sony sine a5000/a6000 hadde jeg muligens styrt unna

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for et godt svar! Var nettopp dette med en eventuell utvidelse av optikk jeg tenkte på!

Nå kom jeg på at min samboer har et Canon g12 kamera liggende. Jeg vet ingenting om det, annet enn at det virker og at jeg fikk beskjed om å bruke det i stedet for å kjøpe noe nytt. Hvertfall inntil videre.

Er det et kamera som gjør susen?:) det mangler sikkert noen nymotens greier, men det skal jeg vel overstå foreløpig..:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dagens utstyrshistorikk så er det nok mange som mener kamera og optikk er viktig. Canon G12 er et godt kompaktkamera, fungerer utmerket i godt lys selvom det er totalt akterutseilt i forhold til dagens teknologi. Men det kamera kan du ta virkelig fine bilder med, gode bilder er det personen bak kamera som tar, en dyktig fotograf tar gode bilder uansett utstyr.

 

Med et G12 så har du muligheter å lære deg litt om fotografering, hvordan blender, lukker og iso påvirker bildene, så helt klart en helt ok start. Så om du ikke vet om foto er din greie, syns jeg du skal bruke tid med kamera du allerede har også kan du heller handle noe annet om du føler kamera setter noen grenser for din fotografering eller utvikling. Kan jo være du syns det er uberkjedelig. Og da er det iallfall ikke noe hensikt å ha systemkamera til flere tusen kroner liggende i en fotosekk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svarer kanskje på noe du ikke spør om, men innbiller meg at vi tenker bilder på samme vis. Jeg har speilrefleks, og flere linser, men det jeg tar aller mest bilder med et et kompaktkamera. Jeg har et Canon S95, som nå er noen år gammelt, men det tar fortsatt gode bilder. De senere åra har det kommet mange veldig gode kameraer i den klassen, Sony RX100 i flere versjoner, Panasonic TZ i flere versjoner samt Canon kameraer i ulik størrelse. Felles for disse for min del, er at de går i fluevesten, og er tilgjengelige til enhver tid. Fisker du med en kompis, og dere står i nærheten av hverandre, så trenger du ikke planlegge så mye før bilder skal tas, og du får fiska sjøl også. Blir mye mer drass med en slr, og det fører til at det ikke blir brukt så mye for min del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja det er det der med at hvis det blir for mye å dra på så blir det liggende igjen hjemme. Jeg har foreløpig bare brukt contour-kameraet et par ganger for å filme under vann, og ikke med noe stativ eller lignende, rett og slett fordi det blir for mye å dra på. Kommer til å prøve det g12 kameraet samboeren min har, så ser jeg fort. Kan hende jeg blir mer opptatt av å ta bilder av insekter, natur og forskjellige situasjoner etterhvert. Jeg vet hvertfall at det kameraet tar veldig fine bilder. 

Hvis ikke har jeg en iphone med relativt greit kamera for helt enkle bilder, som også tilsvarer mitt nivå når det kommer til fotografering. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man skal fotografere ting, med en plan, så er et slr det beste. Om man skal ha et kamera for å dokumentere fisketurer og annet man driver med, så ville jeg uten å nøle gått for et bra kompaktkamera. Mange av disse tar bilder som kvalitetsmessig er omtrent på høyde med et slr kamera, og makrofunksjonen på disse gjør det i tillegg langt enklere å ta insektsbilder. Har ei knallgod makrolinse til Nikon slr, men det krever langt mer få gode makrobilder med det, enn med kompaktkamera synes nå jeg iallefall. Jeg har brukt bildene fra kompakten til foredrag, og også brukt filmsnutter tatt med det samme til foredrag. Det er mer enn godt nok, og veldig lettvint. Prøv G12 du, og om den ikke blir for stor, så tipper du kommer til å trives med det kameraet.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg støtter Jan R Abrahamsen i det han sier. Jeg er veldig glad i både å fiske og fotografere,men det er vanskelig noen ganger å velge hva jeg skal prioritere når jeg er på tur. Men, et godt "lommekamera" er den best løsningen for å ha med seg på fisketur eller annen tur også for den del. Jeg har et digert SLR kamera og hadde mange objektiver. Nå bruker jeg kun to objektiver. En vidvinkel og en moderat telezoom. Har også et lite 10 år gamelt lomme kamera som fungerer helt utmerket. Skulle jeg ha valgt i dag, ville jeg ha kjøpt meg et kamera med en grei zoom som jeg kunne ha i lomma.   Canon G12 som blir nevnt er et kjempe-kamera, og har det meste av det du trenger

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...