Gå til innhold

Island 2016 , tips og triks


lars p

Anbefalte innlegg

Hei .

Som tittel sier så skal det handle om Island i denne tråden. Jeg og tre andre skal over til Øya i slutten av August og tar gjerne i mot tips om steder og alt av andre gode tips.

Har noe plan klart , skal kjøpe http://www.veidikortid.is/is/english og ta en dag eller to etter storørreten i Thingvallavatn med en gang <<l

Etter det har vi nesten ei uke vi kan utforske øya. Har noen fisket noen av småvannene i nord som er på dette kortet?

 

Hva med Arnarvatnsheidi ? åssen er fisket der seint i August ? kommer man inn uten 4x4 ?

 

Hva med dette området ? noen som her fisket her ? http://www.visiticeland.com/plan-your-trip/travel-search/details/veidivotn-lakes?type=place

 

Har mailet med de som selger fiske i Brunna, siden jeg er Sjørøyefanatiker , men der var prisen litt drøy for en stakkars arbeider

http://www.anglers.is/index.php/trout-and-arctic-char-rivers/brunna-river. 1400 euro for to dager på 3 kort er stivt !

Så hvis noen veit om noen småelver der det finnes sjørøye i normal prisklasse der borte så hyl ut.

 

 

Ellers er tips om billige biler og bra plasser å overnatte velkomne. i hovedsak bli det Lavvoliv på hele turen men greit med en dusj før man reiser hjem :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er masse bra vann inne i Veidivatn området, har fisket i et som er privat der. Også vært i en elv utti middle of nowhere (versalir) hvor vi fikk latterlig mye fisk rett nedstrøms vannet der.

Hrauneyjar Guesthouse Hotell selger fiskekort til denne elva og noen vann i området, det koster bare en hundrelapp eller to. Skal du opp i det området så må du ha 4WD, dere må nok ha 4wd åkke som. Jeg har bare vært på Island to ganger og har fisket litt oppi høylandet der, Laxa, Ranga og Galta. Laxa likte jeg meg godt i og skal definitivt prøves igjen seinere, der kan dere bo og fiske for drøye 2000,- nok pr. døgn (mat inkl. i den prisen). Jeg kan sette dere i kontakt med de som organiserer der hvis det er aktuelt.
  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fin tråd  <<l

Jeg har vært på Island 5 ganger og fisket, og vært på mange forskjellige steder. For min del ville jeg ha reist til Veidivatn og brukt et par dager der, i tillegg til andre ting. Finn storfisk-vannene, og fisk alltid fra strandlinjene hvor det er pålandsvind. Hardt å kaste da, men fruktbart  <<l  3-4 kast ut mot marbakken med intermediate-line og nipigga stingsild-imitasjon, så forflytte seg 20-30 meter, så repetere. Er en patruljerende ørret på hugget, så smeller det på. Er det ikke det, så er det lurt og fort forflytte seg til neste potensielle sted. Ingen vits i å stå og denge på samme sted. Veidivatn-tips altså. 

 

Galtalækur ville jeg ha besøkt igjen ja. OG Thingvallavatn iiinnocent  Finn de varme kildene under vann... Ørreten går dit for å øke metabolismen og fordøye. Spiser og jakter i turbo-modus  :D

post-2545-0-22140100-1452444047_thumb.jpg

post-2545-0-46036400-1452444382_thumb.jpg

Endret av André_Brµn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er de egentlig i forhold til å ha med seg snus? Er ikke det ulovlig på Island? Håndhever de det?

Det er forbudt ja, men har hatt med meg 3 gangar. Aldri blitt sjekka, einaste risikoen er i tollen på flyplassen. Risikerer vel i verste fall eit par hundrelapper i bot og mistar snusen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fin tråd  <<l

Jeg har vært på Island 5 ganger og fisket, og vært på mange forskjellige steder. For min del ville jeg ha reist til Veidivatn og brukt et par dager der, i tillegg til andre ting. Finn storfisk-vannene, og fisk alltid fra strandlinjene hvor det er pålandsvind. Hardt å kaste da, men fruktbart  <<l  3-4 kast ut mot marbakken med intermediate-line og nipigga stingsild-imitasjon, så forflytte seg 20-30 meter, så repetere. Er en patruljerende ørret på hugget, så smeller det på. Er det ikke det, så er det lurt og fort forflytte seg til neste potensielle sted. Ingen vits i å stå og denge på samme sted. Veidivatn-tips altså. 

 

Galtalækur ville jeg ha besøkt igjen ja. OG Thingvallavatn iiinnocent  Finn de varme kildene under vann... Ørreten går dit for å øke metabolismen og fordøye. Spiser og jakter i turbo-modus  :D

 

<<l

 

Tar gjerne i mot spotter der det er varm vann på Thingvalla altså. Vært der en gang sjøl og fant bare ett sånt sted, men der var fisket privat....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lengst i enden på vannet er det fryktelig mange viker og odder, og noen av dem er visst ikke vits å stå på i det hele tatt. Mens andre er gull, nettopp på grunn av oppkomme av kilder. Blir vanskelig og forklare plasser, og jeg er ikke så godt kjent der selv dessverre, Lars. Ellers skulle jeg gjerne ha tipsa deg.

I andre enden av vannet er jeg litt kjent, men det er privat strekke.

Har fryktelig lyst til å dra tilbake selv i 2016. Turen jeg er reiseleder til Kola er det eneste håndfaste som er planlagt så langt for 2016 (Sideelva til Litza, Pina HELE uka i uke 29 blir det mest fantastiske ever... iiinnocent ) men Island frister fryktelig også. Er det to ting her i verden jeg elsker (foruten frøken Eriksen) så er det Russland og Island.

Endret av André_Brµn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner , men i de kalde vikene nord er det jo røye da :)   så man bommer ikke totalt. 

 

Der du er kjent sør, er det strekket som tilhører hotellet ? har vurdert det for en vårtur en gang. Skulle gjerne vært å fisket der i Mars/April når fisken virkelig oppholder seg rundt oppkommene !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er forbudt ja, men har hatt med meg 3 gangar. Aldri blitt sjekka, einaste risikoen er i tollen på flyplassen. Risikerer vel i verste fall eit par hundrelapper i bot og mistar snusen.

Yess ! Men om krisen er ute så har dem derimot noe som kalles snuff et eller anna. Og det er visst det som er greia på Island. Det sniffes enten i nesa eller man kan balle det i et spessielt papir under leppa. Siste dagen på Island ifjor gikk man selvfølgelig fri for snus å prøvde det der snuff opplegget. Å det funker vell kun til nøds :D 

Ps. ikke direkte fiskerelatert. Men for de som trenger et visst press under leppa for å levere fiskemessig er det grei informasjon :) 

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner , men i de kalde vikene nord er det jo røye da :)   så man bommer ikke totalt. 

 

Der du er kjent sør, er det strekket som tilhører hotellet ? har vurdert det for en vårtur en gang. Skulle gjerne vært å fisket der i Mars/April når fisken virkelig oppholder seg rundt oppkommene !

 

Ja, det er de strekkene. Fantastiske plasser. Det må du unne deg en gang, Lars  <<l Ikke alltid lett, men fryktelig intenst. 

På bildet her: Kompis Geir med en heartbreaker  <<l

post-2545-0-33471400-1452454024_thumb.jpg

Endret av André_Brµn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ikke spamme tråden men en fiskeferie uten snus er uten mening.

 

Nå skal jo du være med på turen da, så spam i vei :)  og jeg vil ikke være på tur med tre snusere som er grinete! 

 

Det gjelder vel alle andre også, ikke noe tips er for lite og det er de bittesmå detaljene som kan skille en bra og en magisk tur.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Island var en utrolig overraskelse for meg i sommer. Flere snakket om at det som gjaldt var nymfer og streamere. jeg er litt "dry or die", så det var med litt blandete følelser jeg ble med Andre`B og Mathias Østlie på guttetur ;-) Vi fisket på Ion stretch og det var det råeste/vakreste jeg noensinne har vert med på. Absolutt verd å dra et fiskedøgn dit ;-)

I ettertid merket jeg meg at mange i min omgangskrets har relasjoner på Island. De har sikkert noen kjente "piratsjåfører".

Hvis en ikke er for mange i gruppa, kan man spørre om privat skyss til gitte fiskeplasser og tider mot "normale" honorar (Avis bilutleie er svindyre) og feks spørre Birgir Arnason (finner han på FB) om plasser det bor grov fisk på, så tipper jeg han kan tipse om noen steder vederlagsfritt.

Men kost på dere et døgn eller to på ION! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Insekter .

Noen som kan gi en liten pekepinn på hva vi kan møte i fra midten av August til slutten av samme måned ?

Det jeg tenker er mygg i alle varianter, og sikkert mange små.

Bibio , hvis vi er så heldige

Stankelbein ?

Litt vårfluer ?

Skal fiske helt opp til Nordøst på øya så vi får det meste av landskap og variasjon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Lite action rundt Island om dagen.

Det jeg har funnet ut er at Island bygynner å bli jævla dyrt, feks Ion kortene er 1500 kr dagen(og da snakker vi dagen da nattfiske er fy fy) men har booket ett døgn da

Det er mye fjærmygg det borte, og tidvis bra med caddis i Nord. Ellers er stingsild og smårøye viktig mat. Og fisken går bananas det borte som her hjemme hvis Bibio spiller opp til dans.

Ikke fått bekreftet marflo, noen som veit ?

Noen som veit om noen som leier ut bil der borte? Billigste jeg finner er ca 1000 kr døgnet, før de skal prakke på alt mulig slags forsikringer.

Eller er alt av tips velkomne. Skal kjøre helt nordøst på øya ,så ting man burde ta en avstikker for å se, steder med digg mat eller trivelig overnatting er gull

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Må få bindt opp litt mer fluer. Er caddisene noe man faktisk bruker der over? Eller er det noe man må ha som bare ligger i boksen....

 

Mitt tips etter mange ganger over til Sagaøya, er at fjærmygg er mye hardere valuta, og gir mye mer ørret enn vårfluer. Men det kan hende andre har bedre tips for andre områder altså. Så det er greit å ha med litt av hvert, og kanskje også varierer det litt fra område til område. Jeg vet Jan Reidar A. driver på en annen plass og det ser ut som det er suksess der med vårfluer, så det kan kanskje være greit å ha med noe til området man skal (y)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, fjærmygg skal jeg ikke mangle. Var egentlig dette med caddisene jeg lurte på. Kan ikke huske at jeg har lest eller hørt om noen som har pratet om det fra Island. Men de er jo der så jeg får sørge for å være forberedt. Jeg mangler vel egentlig ikke fluer. Det er vel helst tvangstanker.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
  • 2 uker senere...

Aner ikke , men det finnes Bibio der borte. Og den kan bli aktuell

Noen som har vært på tur over på sagaøya som har noe å komme med ? Hvis yr stemmer virker det som det har vært en veldig varm sommer der borte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...